Az új kata-törvény lefagyasztja a magyar kultúrát is

„Menjenek el dolgozni”

A kata szigorításának a magyar kulturális életben is pusztító következményei lesznek. A változás nem csak az eddig katázó, részben vagy egészben szabadúszó művészeket érinti, hanem a nekik munkát adó kulturális vállalkozásokat is. És nem is csak egy-egy ágazatot, hanem szinte az összeset: a könyvki­adást, a színházat, a könnyűzenét.

Már most látszik, hogy a szigorított kata-törvénynek nemcsak a katázók lesznek a vesztesei, hanem azok is, akik szolgáltatásaikat igénybe vették, és ne csak a közönségre gondoljunk. Azoknak a piaci alapon működő kulturális cégeknek, egyesületeknek a helyzete is nehezebbé válik, amelyek – profiljukból adódóan – hagyományos munkáltatóként nem működhetnek, s nem is tekinthetők klasszikus értelemben vett munkáltatónak. Az egyik legjelentősebb hazai írószervezet, a Szépírók Társasága is közéjük tartozik.

Kivezetés a szépirodalomból

A Szépírók Társasága egyesületi formában működik, a bevételeinek jelentős része hazai és nemzetközi pályázati forrásokból származik, így a rendelkezésükre álló keretösszeg is előre meghatározott irányelvek alapján költhető csak el. Ezért a járulékokra fordított kiadásaikat sem tudják jelentősen növelni. „Szinte lehetetlen megmondani, hogy mit hoz az ősz, hogyan tudjuk folytatni a programsorozatainkat, projektjeinket, mivel a kiállított számlákból világosan kitűnik, hogy a velünk kapcsolatban álló szerzőknek és szervezőknek az érintettsége körülbelül 75 százalékos” – mondja Czinki Ferenc elnök, aki szerint az egzisztenciálisan amúgy is kiszolgáltatott irodalmi szektorban a törvény hatálybalépése után növekedni fog a pályaelhagyások száma, a vállalkozások szüneteltetése vagy megszüntetése. Ráadásul az sem tűnik járható útnak, hogy alkalmi megbízási szerződéseket kössenek, mivel a pályázati elszámolási rendszerben a számlás kifizetés és a munkabér teljesen más kategóriába tartozik, az előbbi dologi, az utóbbi személyi jellegű kiadás. Czinki Ferenc szerint korábban benyújtott pályázati költségvetéseikbe sem tudják szabályosan beilleszteni a megnövekedett járulékterheket, így folyamatban lévő pályázataik finanszírozása omolhat össze vagy szorulhat teljes átalakításra, amennyiben erre egyáltalán lehetőségük lesz az adott szabályzatok szerint. „Kérdés továbbá az is – teszi hozzá az elnök –, hogy az eddig kifejezetten kedvezményes, a »jó ügy érdekében« kalkulált áron nekünk dolgozó könyvelő milyen áremelés mellett tudja vállalni a megnövekedett munkát, ha egyáltalán tudja folytatni, hiszen minden könyvelőnek jóval több munkája lesz ezentúl, és nem biztos, hogy megéri majd nekik civil szervezetekkel vesződni.”

Czinki Ferenc úgy látja, a kata-rendszer megszüntetésével nagyjából egy időben megjelentek ugyanis a kulturális szektort érintő költségvetési elvonásokról szóló első hírek is. „Nekünk annyi maradt, hogy figyeljük a kezüket, mert csalnak, és elvesznek, amit csak lehet” – mondja az elnök.

Mészáros Sándor, a Kalligram Kiadó igazgatója szerint az új jogszabály elsősorban a folyóiratokat hozza nehéz helyzetbe, mivel azoknál jóval többen katáznak, mint a könyvkiadónál. „Az irodalmi lapokat a papíráremelés és a támogatások csökkentése is nehéz helyzetbe hozta, a Műút és a Prae pénz hiányában már szünetel. Szeretném megjelentetni a Kalligram folyóiratot, de még nem tudom, hogyan boldogulunk. A támogatási pályázatokat már tavasszal elbírálták, szerződést is kötöttünk, a pénzt azonban még várjuk a folyóiratnál és a könyvkiadónál is. Biztosat nem lehet mondani, mert a 16–20 százalék körüli infláció, a papír és az energia ára is sokat számít.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.