"Nincsenek szent tehenek" (Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnöke)

  • 2002. február 21.

Belpol

Magyar Narancs: Tudomásunk szerint a PSZÁF a jövő héten kezdi el a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) ellenőrzését. Korábban arról volt szó, hogy a vizsgálatot az Arthur Andersen könyvvizsgáló cég végzi tavaly ősszel. Mi történt?
Magyar Narancs: Tudomásunk szerint a PSZÁF a jövő héten kezdi el a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) ellenőrzését. Korábban arról volt szó, hogy a vizsgálatot az Arthur Andersen könyvvizsgáló cég végzi tavaly ősszel. Mi történt?

Szokatlan keménységgel lépett fel az elmúlt hónapokban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a tilosba tévedt bankokkal szemben: a múlt hét végén például a Kereskedelmi és Hitelbankot büntette 15 millió forintra, novemberben pedig a Raiffeisen-csoportra szabott ki rekordösszegű, 22 milliós büntetést. A szervezet elnöke, Szász Károly szerint ez csak egy eleme az új felügyelet büntetési politikájának, amely kimondottan a nyilvánosság visszatartó erejére épít. Eközben szeretné a hatóságot részvénytársasággá alakítani, és piaci résztvevőként felügyelni a pénzügyi élet szereplőit.

Szász Károly: Az MFB még tavaly kérte, hogy halasszuk el a vizsgálatot néhány héttel. E kérését megindokolta, amit a felügyelet elfogadott. Szeretném azonban rögtön jelezni, hogy ez nem egyedi eset: az ellenőrzési programunk összeállításánál többnyire figyelembe vesszük az adott intézmény jogos kéréseit. Hogy kik végzik ezeket a vizsgálatokat, azt általában az év elején döntjük el, de alapvetően a felügyelet belső erőforrásaira támaszkodunk. Részben azért, mert ez olcsóbb, részben pedig azért, mert szakszerűbbnek tartjuk a saját magunk által lefolytatott vizsgálatokat a külsősökénél.

MN: Igaz az, hogy végül azért kellett magának a felügyeletnek kivonulnia, mert az MFB korábban valamennyi külső könyvvizsgáló céggel szemben összeférhetetlenséget jelentett be, mondván: a Postabank-ügy miatt perben állnak?

SZK: Igen, a bank összeférhetetlenséget jelentett be, és ezt mi elfogadtuk.

MN: Az MFB az elmúlt fél évben felettébb aktív szereplője volt a pénzügyi szektornak, s jószerivel minden nagyobb állami beruházás körül felbukkan a neve. A MOL Rt. veszteséges gázüzletágának átvételét, a futball-konszolidációs programot, a szövetkezeti üzletrészek felvásárlását egyaránt a fejlesztési bank pénze "olajozza". Nem gondolja, hogy ezen nagyberuházások pénzelése közben megsértette a rá vonatkozó szabályokat?

SZK: A vizsgálat megkezdése előtt nem szeretnék véleményt mondani, és ott is problémát gerjeszteni, ahol nincs. Egyelőre csak annyit mondhatok: a felügyelet az MFB-t is ellenőrzi, de nem úgy, ahogy a hitelintézeteket általában. A fejlesztési banknál nem ellenőrizzük a gazdálkodás jövedelmezőségét, eredményességét, de azt mindenképpen, hogy ez a speciális intézmény betartotta-e a külön jogszabályban előírtakat. Ez azonban más, mint egy normál bank esetében, és ezt a "másságot" nekünk szem előtt kell tartanunk.

MN: Van-e módja a felügyeletnek valamiféle büntetésre akkor, ha a vizsgálat kideríti, hogy az MFB megsértette a szabályokat?

SZK: A mi felelősségünk az, hogy az intézmény működésének jogszabályszerűségét ellenőrizzük. Mindenképpen el szeretném kerülni azt, hogy a vizsgálat megkezdése előtt valamiféle prekoncepcióval közelítsünk az ügyhöz, mert ez veszélyes. A magam részéről abból indulok ki, hogy minden hitelintézet - így a Magyar Fejlesztési Bank is - a jogszabályoknak megfelelően működik, és nem azért végzünk ott átfogó vizsgálatot, hogy mindenképpen valami hibát találjunk. De ha netalántán találunk valamit, akkor ugyanúgy fogunk eljárni, mint a többi hitelintézet esetében.

MN: Az egyesült pénzügyi felügyelet létrehozása óta szokatlanul keményen lép fel a tilosba tévedt bankokkal szemben: a Raiffeisen-csoportot 22 millióra, a K&H Bankot éppen a múlt héten 15 millióra, az ING-csoportot 6 millióra büntette. Szakmai körökben elterjedt az a nézet, hogy ön ezekkel a nagy öszszegű büntetésekkel a piaci szereplőknek akar üzenni, jelesül: a felügyelet a korábbiaknál jóval erőteljesebben beavatkozik majd a piaci folyamatokba.

SZK: E téren sem minősíteném a felügyelet fellépését, hogy menynyire volt kemény, vagy sem. Úgy gondolom, a korábbi bankfelügyeletet másfajta vezetési stílus jellemezte, amely a különalkukon és háttér-megállapodásokon alapult, a nyilvánosságot pedig teljesen kizárták a döntési folyamatokból, jóllehet komoly mértékű bírságok akkoriban is születtek. A felügyelet feltárta a hibákat, bízva abban, hogy az adott intézmény külön felszólítás nélkül is megoldja azokat. A nyilvánosság pedig sokáig tudomást sem szerzett arról, hogy valamelyik pénzügyi intézmény nehézségekkel küzd. Én viszont azt vallom: mindenki egyenlő, és a felügyelet tekintélyét úgy lehet növelni, ha minden piaci szereplőtől ugyanazoknak a feltételeknek a betartását várom el. Úgy vélem, ez a hitelességünk alapja. Nincsenek kivételek - szent tehenek, hogy úgy mondjam -, ami persze nagyon sok mindenkit megdöbbentett a piacon. Nem hitték el, hogy ezt komolyan gondolom, mint ahogyan azt sem, hogy nincsenek lehetőségek különalkura. A kisebb piaci szereplők - takarékszövetkezetek, biztosítóegyesületek - részéről viszont számos pozitív jelzést kaptunk a megváltozott felügyeleti magatartás kapcsán.

MN: Nem rejt ez a stílus veszélyeket magában? Korábban a felügyelet határozataira ez a hangvétel akkor volt jellemző, ha valamelyik intézmény már fél lábbal a tönk szélén volt. Az ügyfelek így könnyen azt gondolhatják: most már a nagynevű multikat is elérte a végzet.

SZK: Ne a formába kössön bele, hanem a tartalomba. Ha megnézzük a határozatok tartalmát, látható, hogy a maguk nemében súlyos szabálysértésekről van szó, amik felett nem lehet szemet hunyni, és indokolt a határozott és következetes fellépés. Nekem nem feladatom, hogy visszatérjek a határozatok indoklására, de úgy gondolom: mindenkor a jogszabálysértések súlyával arányos nagyságrendű bírságokat szabtunk ki. A felügyeleti határozatok nyilvánosságra hozatalával pedig az a cél, hogy tájékoztassuk az ügyfeleket arról: milyen állapotban van az a pénzügyi intézmény, amelyiknél szolgáltatásokat vesznek igénybe. Ez az ügyfelek biztonságát szolgálja. A nyilvánosság ugyanakkor visszatartó erő lehet a bankvezetők számára is, hiszen tisztában kell lenniük azzal: szemben a korábbi gyakorlattal, nem maradnak titokban az ügyeik. Nem lehet senki kivétel ez alól, még a felügyelet sem. A felügyelet a határozatai nyilvánosságra hozatalával méretteti meg magát a szakmai közvélemény előtt, és örömmel jelenthetem: ezek tartalmába eddig még senki nem kötött bele.

MN: Ez a nyilvánosság az ön személyes jó barátját, mentorát, a CIB Bank első emberét, Zdeborsky Györgyöt sem kímélte. Piaci elemzők szerint az a per, amit a felügyelet a BorsodChem-részvények negyedének megvásárlása miatt indított a CIB ellen (lásd erről keretes írásunkat), nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bankvezér idén márciusi hatállyal lemondott posztjáról.

SZK: Zdeborsky urat én nagyon nagyra értékelem, üzleti érzékét nagyon jónak tartom, és tisztelem azért, amit a CIB Bankért tett. Nagyon sokra tartom őt mint volt főnökömet is. De úgy gondolom: hogy jóban vagyunk, még nem jelenti azt, hogy ő kivétel lenne, és vele szemben másképpen kellene eljárnom. Tehát a korábbi jó kapcsolat és a főnök-beosztotti viszony ellenére számomra nem volt kérdés, hogy a CIB bizonyos ügyleteit ugyanúgy fogom megítélni, mint a többi bankét.

MN: Sokan azt gondolják, hogy a felügyeleti keménykedés mögött vastagon politika húzódik meg, és főként a "moszkovita" bankárokra jár rá a rúd.

SZK: Ezt a feltételezést visszautasítom, és nevetségesnek tartom.

MN: Pedig ön a miniszterelnök legbelsőbb köréhez tartozik: 1998 óta tagja Orbán Viktor személyes tanácsadó testületének, Orbánné Lévai Anikóval pedig rövid ideig együtt dolgozott a Hypobanknál. Nyilatkozataiban viszont rendre azt állítja, hogy döntéseit nem befolyásolja a politika. Hogyan képes a tűzhöz ilyen közel ülve sem megégetni magát?

SZK: Valóban együtt dolgoztam Lévai Anikóval, de - és ez valószínűleg mindenkit nagyon meg fog lepni - sokáig azt sem tudtam, hogy ő Orbán Viktor felesége. Ne felejtsük el, ez még a ´98-as választások előtt volt. ´ a jogi osztályon dolgozott, amelyért nem én voltam a felelős. Tehát nekem nem volt közvetlen kapcsolatom hozzá. Azt valószínűsítem, hogy a miniszterelnök felesége látta azt a munkát, amit a Hypobanknál végeztem, és ennek köszönhettem a felkérést a testületbe. Nagyon nagyra értékelem a miniszterelnök urat, és örülök, hogy a tanácsára lehetek. Úgy tekintem ezt a munkát, hogy tulajdonképpen nem ő tanul tőlem, hanem én tanulok tőle és azoktól, akik ebben a testületben velem együtt tagok. De hogy mennyire nem befolyásol a politika, azt szerintem jól mutatja: mielőtt a felügyelet élére kerültem volna, a Konzumbank vezérigazgatójaként egy olyan üzletet kellett meggátolni, ami az anyabank, az MFB kezdeményezésére érkezett hozzánk. Én viszont úgy gondoltam, hogy az alaptevékenységhez nem tartozó üzlet a bank kockázatvállaló képességét erősen lerontotta volna. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a szakmai szempontokat én mindenkor fontosabbnak tartom a politikaiaknál. Szerintem a miniszterelnök úr is ezért bízik bennem, mert tudja: ugyanilyen következetesen fogom a bankrendszer egészének az érdekeit is képviselni. A kapcsolatunk ennek megfelelően kollegiális és szakszerű, és örülök annak, hogy ilyen kormányzati támogatás mellett dolgozom. Olyat pedig a mai napig nem éreztem, hogy a munkámba bármiféle politikai szándék miatt beleszóltak volna.

MN: Annyi biztos, hogy önt az ismerősei egy meglehetősen öntörvényű, "tankszerű" embernek látják, akiről nem nagyon tartják valószínűnek, hogy hagyná magát rövid pórázon irányítani.

SZK: Kicsit fájlalom ezeket a jelzőket, miután negatív értékítéletet hordoznak magukban. Azt gondolom, hogy vége van annak a régi világnak, amikor az embereknek nem volt arcuk, a vélemény aszerint változott, hogy ki kivel ült szemben, miközben a döntések kollektív módon születtek. A saját hírnevemmel is felelek az általam vezetett intézmény döntéseiért, ezért meghatározott értékek mentén kell dolgoznom. Ezek közé tartozik a professzionalizmus, a szakszerűség, és ezeket az értékeket képviselem a saját életemben is. Ha emiatt valaki öntörvényűnek vagy tankszerűnek tart, akkor vállalom ezeket a minősítéseket. Azt gondolom, hogy eléggé "megfertőztem" ezt a szervezetet piaci hozzáállással, üzletszerű működéssel, a szolgáltató jelleg erősítésével. Ez a felügyelet egészen más, mint volt másfél évvel ezelőtt.

MN: Ha már üzletszerűségnél tartunk: ön nemrégiben sokkolta a szakmai közvéleményt azzal az ötletével, hogy a felügyeletet részvénytársasági formában működtetné tovább. Nem keveri ön a szezont a fazonnal? Lehetségesnek tartja, hogy egy állami hatóság üzleti alapon működjön?

SZK: Ezzel a lépéssel a meglévő felügyeleti önállóságnak és függetlenségnek a megerősítése lenne a cél. Úgy gondolom ma is, hogy az önállóság ismérvei a legteljesebben akkor biztosíthatóak, ha a felügyelet részvénytársasági formában működik. Van is erre külföldi példa, csak a magyar jogrendszerben tűnik ez furcsának és újszerűnek. Amikor az államigazgatási egyeztetések történtek, akkor voltak olyan észrevételek, amelyek alkotmányossági aggályokat fogalmaztak meg a részvénytársasági formával kapcsolatban. Én akkor úgy gondoltam, hogy nem célszerű egy ilyen vitába belemenni, bár az általunk alkalmazott jogi tanácsadók egyöntetűen azt állították, hogy a felügyelet kérése jogilag megalapozható lenne. De mindenképp elbizonytalanította volna a működésünket, és nem tudtuk volna a felügyelet korszerűsítését és átalakítását folytatni. Ugyanakkor azt sem akartam, hogy a választások előtt egy évvel egy ilyen jogi vitába belemenjünk, miután egy ilyen horderejű kérdés politikailag is középpontba került volna. A felügyelet önállósága ugyanakkor az államigazgatás keretein belül is megerősíthető oly módon, hogy bizonyos kivételes jogosítványokat kap más államigazgatási szervezetekhez képest. Eredetileg nem akartam ezeket a kivételeket a felügyeletnek, ezért lett volna kedvezőbb a részvénytársasági forma. Ebben az esetben ugyanis nem a szabályt erősítő kivétel lettünk volna, hanem egy olyan piaci szereplő, amelynek hatósági funkciója is van. A pénzügyi szektornak már most is van hasonló eleme, jelesül a Magyar Nemzeti Bank, amely szintén részvénytársasági formában működik.

MN: Nyilván ezért tartotta azt is fontosnak, hogy a jövedelmét a jegybankelnökéhez kösse. Ezzel az évi 70 millió forint körüli összeggel ön a hazai köztisztviselők között az egyik legjobban fizetett. Igaz, hogy ezt a kinevezése egyik feltételéül szabta a miniszterelnöknek?

SZK: Mi a piaci szereplők felügyeletét végezzük. Ha velük akarunk lépést tartani, akkor nem szakadhatunk el a piactól egyetlen területen, így a jövedelmek területén sem. Nekem a legjobb embereket kell megszereznem, és a piacról a felügyelethez hívni. Ennek a jövedelmi viszonyokban is tükröződnie kell, különben nem tud a felügyelet megfelelően működni. De az túlzás, hogy én feltételeket szabtam volna, csupán kértem a miniszterelnök úrtól, hogy a felügyeleti dolgozók fizetése tükrözze a piaci viszonyokat - ő pedig ezt a kérést akceptálta. De még egyszer mondom, ez nem az én kérésem, hanem a felügyelet működésének a garanciája, hiszen így a tisztviselők nincsenek állandó csábításnak kitéve. Ráadásul ennek az intézménynek a piachoz kell közelebb kerülnie, és nem az államigazgatáshoz. Mi pedig most még valahol a kettő között vagyunk.

"szabó Attila

Névjegy

Szász Károly 1957-ben született Budapesten. Nős, 4 gyermek apja. Tanulmányait a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem külgazdasági szakán végezte, diplomáját 1981-ben szerezte meg. 1984-ig a Tesco munkatársa, innen került a CIB Bankhoz, ahol 1995-ig dolgozott. Ekkor vált, és elvállalja a Magyar Külkereskedelmi Bank vállalatiüzletág-igazgatói posztját. 1996-ban egy évre visszatér a CIB Bankba, 1998-tól pedig a Hypovereinsbank Hungária Rt. igazgatósági tagja és társ-vezérigazgatója. 1999-2000 között a Konzumbank vezérigazgatója. A PSZÁF elnökévé 2000 májusában nevezték ki.

A CIB orosz kalandja

Hosszas tárgyalás után került csak pont a CIB Bank és a PSZÁF között a BorsodChem tulajdoni viszonyaival kapcsolatban kipattant vitára. A CIB-et elmarasztaló, tavaly júniusi bírósági ítélet után a két fél csak december közepén állapodott meg abban, hogy kölcsönös kompromisszumokkal zárják le az ügyet. E szerint a CIB Bank visszavonja az elsőfokú ítélet ellen benyújtott fellebbezését, és nyilatkozatot tesz közzé, amelyben elismeri: a Szibur Rt.-vel a BorsodChem-részvényekre kötött megállapodása során előzetesen nem tájékoztatta a felügyeletet, így elkerülte a figyelmét, hogy a részvényekhez kapcsolódó rendelkezési jog átengedése annak nyilvánosságra hozatala nélkül törvényi rendelkezést sérthet. A bank elismeri továbbá, hogy a BorsodChem tulajdonosi szerkezetére, illetve a tulajdonosi összefonódások vizsgálatára irányuló felügyeleti eljárást nem kellően körültekintő magatartásával megzavarta, és ezáltal megsértette a PSZÁF érdekeit. A PSZÁF időközben megszüntette a jogellenes felvásárlással kapcsolatos felügyeleti eljárást, mivel a BorsodChem egyik részvényese a törvényi előírásoknak megfelelő nyilvános vételi ajánlatot tett a társaság részvényeire. A piac elemzői szerint az alkuban szerepet játszhatott az is, hogy Zdeborsky György, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója bejelentette: 2002. március végén távozik posztjáról.

Jogról jogra

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet, az Állami Biztosításfelügyelet és az Állami Pénztárfelügyelet jogutódaként jött létre. Az erről szóló törvény 2000. április 1-jén lépett hatályba. Ilyen - a teljes pénzügyi szolgáltató szektort átfogó - ellenőrzési modellre a világon csak igen kevés helyen van példa: a brit Financial Services Authorityt (FSA) mellett a skandináv államokban alakítottak ki egységes pénzügyi felügyeletet. Az angol példát Magyarország után eddig a japán és koreai hatóság követte. A törvény meglehetősen széles jogkörrel ruházza fel a szervezetet, feladatai közé tartozik többek között a pénz- és tőkepiac zavartalan és eredményes működésének, a pénzügyi szervezetek ügyfelei érdekei védelmének, a piaci viszonyok átláthatóságának, a tisztességes és szabályozott piaci verseny fenntartásának elősegítése. Emellett kötelessége a pénzügyi szolgáltatási, a kiegészítő pénzügyi szolgáltatási, valamint az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak, a magánnyugdíjpénztárak, közraktárak, kockázati tőketársaságok, kockázati tőkealapok, kockázati tőkealapot kezelők, valamint a tőzsdék és tagjaik prudens működésének biztosítása. A PSZÁF elnöke tanácskozási joggal részt vesz a kormány ülésein a felügyeletet érintő kérdések tárgyalásakor, de - szemben a brit modellel - nem teljesen független tőle. A törvény ugyanis kimondja: az elnök felmenthető, ha "a kormány megítélése szerint az elnök vagy az elnökhelyettes neki felróható módon nem tesz eleget megbízatásából eredő feladatainak".

Figyelmébe ajánljuk

Politikai vagy más okokból zártak ki romákat az anarcsi közmunkaprogramból?

  • Cservenyák Katalin

Kizártak a további közfoglalkoztatásból hat cigány lakost a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Anarcson. A képviselő-testület erről zárt ülésen szavazott múlt pénteken. A március 1-jén indult új programban az érintettek már nem vehetnek részt. Azt mondják, panasz nem volt a munkájukra, ezért úgy vélik, azért döntött így a héttagú testület többsége, mert a romák a jelenlegi polgármester kampányát segítették 2024-ben. Mások szerint a munkamorállal volt baj.