Úgy tűnik, mégsem került Rétvári Bence környezetébe az értékes szobi ingatlan

Belpol

2022-ben született kormányhatározat arról, hogy a Rétvári Bence közvetlen munkatársa által vezetett alapítvány tulajdonába kerül Szobon egy több mint ezer négyzetméteres, központi ingatlan. A tulajdonlap szerint azonban ez nem történt meg. Az épület jelenleg gazdátlannak, kihasználatlannak tűnik, pedig az önkormányzat tudná mire használni. 

Úgy tűnik, végül mégsem került a Rétvári Bence országgyűlési képviselőhöz köthető alapítvány tulajdonába az értékes szobi ingatlan, hiába született erről kormányhatározat még 2022 áprilisában. Az ingatlan tulajdonlapja szerint ugyanis az 2014 óta a Magyar Állam tulajdonát képezi, ebben nem történt változás – értesült a Narancs.hu.

A 2022-es országgyűlési választás után indult be egy folyamat, melynek részeként a Rétvári közvetlen munkatársa, a KDNP parlamenti frakciójának titkára, Bajor Gergő által vezetett Dunakanyari Védegylet Alapítvány megszerzett egy váci, valamint egy szobi ingatlant. Utóbbi azért is volt érdekes, mert Ferencz Gyöngyi, Szob polgármestere több mint két évvel ezelőtti megkeresésünk alkalmával értesült arról, hogy az Ipolysági utca 26. – Ady Endre utca 26. szám alatt található, több mint ezer négyzetméteres, minden bizonnyal több száz millió forint értékű ingatlan tulajdonosi jogait az alapítvány kaparintotta meg.  

Végül nem lett az alapítvány tulajdona

A Dunakanyari Védegylet Alapítvány alapította a Millenniumi Pavilon Közhasznú Alapítványt, amely jelentős állami támogatásból újítja fel a Zebegényben található Dohánypavilont. Mármint újítaná fel, ha találna ehhez kivitelezőt, de az eddigi közbeszerzési tapasztalatok alapján gondokba ütközött a szervezet. Ugyanakkor egy Duna-parti hotel felújításával is megpróbálkoznak, melyről a múlt héten számoltunk be.

Az alapítvány által 2022-ben megszerzett váci ingatlant az önkormányzat közösségi térré alakította volna, voltak is ezzel kapcsolatban előremutató egyeztetések a Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel, azonban a tárgyalások meghiúsultak. A Dunakanyari Védegylet Alapítvány gondozásában az épületben most Papp László műgyűjteménye tekinthető meg.

Egyedül a szintén 2022-ben az alapítványnak juttatott szobi ingatlan esetében nem lehet tudni, hogy mik a tervek vele, történtek-e bármilyen fejlesztések. Lapunk munkatársa a több mint két év alatt többször is elhaladt az épület mellett, de nem tapasztalt semmilyen mozgást körülötte. Letöltöttük a tulajdoni lapját, melyen az olvasható, hogy a több mint ezer négyzetméter területű, kivett melléképület és irodaház tulajdonosa 2014 óta a Magyar Állam.

Magyarán hiába született kormányhatározat a tulajdonosváltásról, ez végül nem történt meg (a kormány egyébként „átvállalt sport és ifjúsági ügyek elősegítése” címszó alatt adta volna oda az ingatlant az alapítványnak). Megnéztük, hogy ugyanez történt-e a váci ingatlan esetében: ezen épület esetében azonban megvalósult a tulajdonosváltás, 2022 novembere óta a Dunakanyari Védegylet Alapítvány tulajdonát képezi. 

 
Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, a térség KDNP-s országgyűlési képviselője és Ferencz Gyöngyi polgármester átvágja a nemzeti színű szalagot a részlegesen megújult szobi kisvasút átadásán Szobon 2024. április 4-én. 
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Kihasználatlan

Úgy tűnik tehát, hogy végül valamelyik fél visszakozott. Megkerestük az MNV-t és a Dunakanyari Védegylet Alapítványt is, hogy megtudjuk, mi történt, de nem kaptunk választ megkeresésünkre. Írtunk Ferencz Gyöngyi polgármesternek is, hátha van információja: a hivatalától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nincs neki. 

Megkerestük több helyi forrásunkat is. Egyik önkormányzat foglalkoztatásában álló informátorunk szerint nem történt változás az épületben, minden ugyanúgy áll, mint eddig. Olyan, mintha gazdátlan lenne, a felújítást nem kezdték meg. Az épület két szárnyból áll, legutóbb az összevont önkormányzati és EP-választás során volt nyitva, mint szavazóhely, de nem tudja, ki nyitotta ki. 

Az épület egyébként vasúti laktanyaként funkcionált, mozdonyvezetőknek, kalauzoknak volt a pihenőhelye, ugyanis Szob végállomás, tehát valahol meg kellett szállniuk a vasút munkatársainak az utolsó járat után. Az önkormányzatnak több terve is volt az épület hasznosítására, de akkor még nem volt eladó. A „falusi turizmus” fellendítése miatt voltak elképzelések az épület használatára, ugyanis központi helyen van, a főút mellett, a busz- és a vasúti pályaudvar közvetlen közelében. (Egy 2016-os jegyzőkönyv szerint az önkormányzat lakásokat tervezett kialakítani az épületben). 

„Melyik dunakanyari községnek nincs arra szüksége, hogy a turizmusát fellendítse?”

– fogalmazott forrásunk, aki szerint ők is „csak hátulról tudták meg”, hogy az alapítványhoz került, ugyanis a lakosság között téma volt a kormánydöntés. Szobon egyébként a kerékpáros és vízisporttal kapcsolatos turizmus fejlődik, ami részben a bicikliút-fejlesztéseknek is köszönhető, ezért biztosan értelmesen be lehetne illeszteni az ingatlant a város életébe. „Az én olvasatomban jelenleg semmire nincs használva” – tette hozzá forrásunk. 

Pár hete egy másik dunakanyari témát is feldolgoztunk: arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen hatása van annak, hogy – vélhetően politikai okokból – a VéNégy Fesztivál elköltözött Vácról Nagymarosra. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.