„Kifejezetten káros és hibás, amikor a politika magára alkot törvényt, a politikai szereplők magukat védik jogalkotási úton” – érvelt Bárándy Gergely MSZP-s vezérszónok a polgári perrendtartásról szóló törvény módosításának parlamenti vitájában. A kormány nem egészen két héttel azután nyújtotta be a jogosulatlanul készített képmás és hangfelvétel internetről történő eltávolítását megkönnyítő törvényjavaslatot, hogy Orbán Ráhel bejelentette: jogi lépéseket tesz a családi nyaralásukon lőtt képek engedély nélküli közzététele miatt. A közelmúltban Orbán Gáspár is vitatta a futball-világbajnokság döntőjén róla készült fotók felhasználását, a Habony Árpád és más kormányközeli szereplők „urizálását” megörökítő felvételek pedig egyre kínosabbak a Fidesz–KDNP-nek.
A fideszes többséggel megszavazott módosítás az előterjesztő Igazságügyi Minisztérium szerint „mindazon jogsértések orvoslását szolgálja, amelyek elszenvedői gyakran az óvatlan, fiatalkorú, sérülékeny társadalmi csoportokból kerülnek ki”. Az általunk megkérdezett szakemberek szerint a bírósági gyakorlaton múlhat, valóban így lesz-e. Egyébként a minisztériumban az év végére ígérik a teljes polgári perrendtartás átdolgozását. Ha a képmáshoz és hangfelvételhez való jog érvényesítésének újraszabályozását sem sietik el, minden bizonnyal ésszerűbb eredményre jutnak.
Látszat
A friss törvénymódosítás eljárási kérdéseket rendez, a képmáshoz és hangfelvételhez való jog védelmének szabályait a 2014. március 15-től hatályos új polgári törvénykönyv (Ptk.) tartalmazza. A főszabály szerint immár nemcsak a képmás vagy hangfelvétel felhasználásához, hanem az elkészítéséhez is szükség van az érintett hozzájárulására. Szélsőséges helyzetekben ez értelmes szabály lehet. Dojcsák Dalma, a TASZ szólásszabadság-szakértője szerint például jogsértő, ha valakiről mindennap akarata ellenére készít fotókat egy megszállott, még ha nem is hozza nyilvánosságra őket. Újságírók azonban azt hangsúlyozzák, hogy éles helyzetekben teljesen életszerűtlen a kattintás előtti engedélykérés, ezért az új Ptk. szigorú betartása korlátozná a sajtószabadságot. „Ráadásul, ha egy ismeretlen fotóz le, nem tudok egyből bírósághoz fordulni, nincs jogom őt feltartóztatni vagy rendőrt hívni. Csak a közzététel után derül fény a készítő személyére, kivéve a profi újságírói stáboknál, amelyek tagjai gyakran magukon viselik a sajtóorgánum emblémáját” – mondja Bodolai László személyiségi jogokkal foglalkozó ügyvéd.
Az új Ptk. értelmében csak tömegfelvételhez és nyilvános közéleti szereplésről készült felvételhez nem kell hozzájárulást kérni. A tömegfelvétel jogszabályba emelése létező bírói gyakorlatot erősít, a „nyilvános közéleti szereplés” megfogalmazás pedig nem jelent érdemi változást a korábbi „nyilvános közszerepléshez” képest. Itt – mint azt látni fogjuk – inkább az okoz gondot, hogy a közszereplés fogalma nem elég jól definiált. A sérelmet szenvedett félnek kedvezett az új Ptk., amikor a sérelemdíj szankcióját vezette be a nem vagyoni kártérítés helyett. Korábban a felperesnek bizonyítania kellett, hogy a nyilvánosságra hozott képmás miatt őt hátrányok érték – például társadalmi megbecsültségében, a szűkebb környezetében –, a sérelemdíj viszont automatikusan jár, a bíróság csak az összegét mérlegelheti.
Március 17-i döntésével mindehhez egy új, a sajtó-helyreigazításhoz hasonló eljárást illesztett az Országgyűlés. Akit ezután engedély nélkül fotóznak vagy videóznak, pereskedés előtt a készítőtől kérheti a jogsértés abbahagyását, a fotó/videó megsemmisítését és a megfelelő elégtételt (ez nyilvános bocsánatkérést jelent; pénz az új eljárásban nem jár, arra továbbra is ott lesz a sima polgári per). Ha az „elkövető” határidőre nem tesz eleget a felhívásnak, a bíróság soron kívül, nyolc napon belül tárgyalást hív össze. A tárgyalást csak egyszer, különösen indokolt esetben lehet elhalasztani, a bizonyítható tények köre a sajtó-helyreigazítási perhez hasonlóan leszűkül.
Az új szabályozást élesen bírálta a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE), a Kúria polgári kollégiumának vezetője és az Országos Bírósági Hivatal elnöke is. A bírák két okból tartják fölöslegesnek a külön eljárást: nem indokolja ezt a képmáshoz és hangfelvételhez való jog védelmében indult perek tömeges vagy tipikus volta, ráadásul az úgynevezett ideiglenes intézkedéssel a bíróság eddig is megtilthatta az igazán sértő képek további felhasználását a per ideje alatt. Wellmann György kúriai kollégiumvezető állásfoglalásában egyenesen „látszatmegoldásnak” nevezi a fotó-helyreigazítást, Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke főképp a gyakorlati problémákra helyezi a hangsúlyt, és a bíróságok terheinek növekedésétől tart. A benyújtott törvényjavaslat egy súlyos alkotmányossági problémát is felvetett: az eredeti szöveg szerint a felperes csak azt bizonyíthatta volna, hogy a képmás/
hangfelvétel elkészült, az alperes pedig azt, hogy rendelkezett hozzájárulással. Félő volt tehát, hogy ebben az eljárásban a közszereplő is elérheti a jogszerűen készített felvételek törlését. Az igazságügyi bizottság javaslata – mely szerint már azt is lehet bizonyítani, hogy hozzájárulásra a törvény alapján nem volt szükség – ezt a problémát rendezi, de nem oszlatja el a ködöt a közszereplők körül.
Megoldás
A nyilvános közéleti szereplésről készült felvételek kötelező hozzájárulás alóli kivonása mellett a Ptk. tartalmaz egy általános szabályt is, miszerint „a közügyek szabad vitatását biztosító alapjogok gyakorlása a közéleti szereplő személyiségi jogainak védelmét szükséges és arányos mértékben, az emberi méltóság sérelme nélkül korlátozhatja”. A magyar jogban a közszereplő fogalmát azonban egyedül az ügynöktörvény próbálta meghatározni, az ott alkalmazott definíció pedig nem ültethető át a polgári vagy a büntetőjogba. Szilágyi Zsuzsanna, az MLE jogi bizottságának elnöke azt mondja, önmagában nem lenne baj, ha mindig az adott szituáció határozná meg a közszereplés tényét, ám a magyar bíróságok gyakorlata nem kiforrott ebben.
Az Egyesült Államok bíróságai ezzel szemben 1967 óta használják az úgynevezett reasonable expectation of privacy tesztet. Az ottani legfelsőbb bíróság eredetileg egy lehallgatási ügyben mondta ki, hogy amikor egy ésszerűen gondolkodó ember nem számíthat magánszférája megsértésére, tilos a bírói engedély nélküli rendőrségi információszerzés. Ezért mentették fel egy büntetőügyben Charles Katzot, aki ellen nyilvános telefonfülke lehallgatásával szerzett bizonyítékot a rendőrség. Többnyire ezt a mércét alkalmazzák az USA bíróságai a fotózással kapcsolatos ügyekben is, így nyilvános helyen gyakorlatilag bármit szabadon lehet fényképezni.
Az európai jogelmélet a magánszféra védelme mellett a személyiség szabad kibontakoztatásához való jogot is szem előtt tartja a képmással történő visszaélések megítélésekor. A személy maga kontrollálhatja, milyen kép alakuljon ki róla a szélesebb nyilvánosságban, ezért főszabály szerint a hozzájárulása nélkül még közterületen sem fotózható. Mára némi EU-s joggyakorlat is kialakult; a Caroline von Hannover kontra Németország ügyben a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága dolgozta ki a „jelenkori társadalmi esemény” minősítést. A monacói hercegnő három róla készült fénykép miatt fordult Strasbourghoz, két, nyaralást bemutató fotóról a bíróság megállapította, hogy azok csak a közönség kíváncsiságát elégítik ki, közzétételük ezért sérti von Hannover személyiségi jogait. A harmadik képről – amely édesapja társaságában ábrázolta a hercegnőt – azonban azt mondta a bíróság, hogy szerepe lehet egy közérdeklődésre számot tartó téma megvitatásában, ugyanis a hozzá tartozó cikk a herceg egészségi állapotáról szólt. Az ehhez hasonló esetek fényében különösen visszás, hogy a magyar jog már egy fénykép elkészítését is jogsértőnek nyilváníthatja, hiszen a kattintás pillanatában nem ismert a majdani felhasználás környezete. A gyorsított eljárás miatt előfordulhat, hogy amikor bíróságra kerül az ügy, az alperes még nem tudja bemutatni a fotó elkészítését is magyarázó cikket.
Magyarországon a legélesebb vita a szolgálatot teljesítő rendőrök fotózhatósága körül bontakozott ki (erről lásd keretes írásunkat). Bodolai László szerint bírósági tárgyalásokon előfordulhat, hogy politikus vádlottak is megtiltják képmásuk közzétételét, illetve a közszereplők előéletében készült képek közölhetősége is vitatott. Dojcsák Dalma érdekes ügytípusnak tartja a politikai gyűléseken, tüntetéseken készült egyéniesített fotók kezelését. A hazai gyakorlat jellemzően különbséget tesz a résztvevők és a passzív szemlélők között, a hozzájárulás nélküli fotózást csak azoknál engedi, akik valamilyen módon – felszólalással, transzparens felmutatásával, öltözékükkel – magukra irányítják a figyelmet. „Holott erős érvek szólnak amellett, hogy egy ilyen rendezvényen való részvétel önmagában politikai véleménynyilvánítás, nyilvános közéleti szereplés” – mondja a TASZ munkatársa.
A legnagyobb tétje annak van, készíthető-e szabadon felvétel a formális pozícióval nem rendelkező, de befolyásos figurákról és a politikusok magánéletéről. „A miniszterelnök nyaralása persze nem közszereplés, de hogy nyaralás közben melyik cégvezetővel fröccsözik, az már igenis közérdekű kérdés” – magyarázza Dojcsák Dalma. Ilyen esetekben az érintettek sokszor megelégszenek az ügyvédi fenyegetéssel, esetleg annak hangoztatásával, hogy ők nem közszereplők. Bírósághoz ritkán fordulnak. 2013-ban Habony Árpád ugyan feljelentette Rényi Pál Dániel kollégánkat, amiért beszámolt egy büntetőügyéről, a bíróság ezt a keresetet mégis Habony közszereplőségének vizsgálata nélkül utasította el. Kérdés, hogy az egyszerűsített eljárás mennyire hozza meg a politikusok és tanácsadóik pereskedési kedvét. Szilágyi Zsuzsanna szerint a szűkre szabott bizonyítás és a határidők lerövidítése nekik kedvez, az újságíróknak nagyon nehéz lesz ennyire gyorsan bizonyítani, hogy közérdeklődésre számot tartó jelenetet fotóztak. Bodolai László és Dojcsák Dalma ugyanakkor úgy látja, hogy az eljárásjogi változtatás a perek kimenetelét kevéssé fogja befolyásolni, inkább elrettentő hatása lehet.
Van képük hozzá
„Vizsgálatunk szerint bizonytalan a sajtó abban a kérdésben, hogy megmutatható-e az intézkedő rendőrök arca. Pár nap eltéréssel még egyazon internetes sajtóterméken belül is eltérő gyakorlatokkal találkoztunk” – ecseteli Somody Bernadette, az Eötvös Károly Intézet igazgatója a magyar sajtófotózás egyik kulcskérdését. A bíróságok sokáig egyöntetűen nem tartották közszereplőnek a rendőrt, de mivel volt néhány rebellis ítélet, 2012-ben a Kúria jogegységi határozatban erősítette meg a gyakorlatot. A Legfelsőbb Bíróság azzal érvelt, hogy a rendőrök nem saját elhatározásukból, hanem parancsra lépnek a nyilvánosság elé, ellenőrzésükre egyébként is ott van az azonosító szám. Jogvédő szervezetek ezzel szemben úgy látják, a közhatalmat gyakorló rendőrökkel szemben csak a nyilvánosság erejének lehet valódi elrettentő hatása. Ebbe az irányba mutat, hogy az Alkotmánybíróság 2013 szeptemberében megsemmisített egy, az index.hu-t elmarasztaló bírósági ítéletet. A testület szerint „a rendőrképmás közzétételének tilalma korlátozza a véleménynyilvánítási és sajtószabadságot, ezért a rendőr emberi méltóságának sérelmét mindig igazolni kell”. Rendőrről tehát csak akkor nem lehet képet készíteni, ha az emberi méltósága sérelmével járna, például, ha szenvedés közben ábrázolná őt. A döntést a sajtó üdvrivalgással fogadta, ez azonban korainak bizonyult, az alkotmányjogi panasz nyomán született döntés ugyanis a további ítélkezést közvetlenül nem befolyásolja. A Kúria januárban hatályon kívül helyezte az AB értelmezésének ellentmondó határozatát, de új iránymutatást nem adott a bíróságoknak, azok esetről esetre fogják megítélni, jogszerű-e a rendőrfotók közzététele. Bírósági vezetők nyilatkozatai arra utalnak, hogy az AB által lefektetett elveket csak a tüntetést biztosító rendőrökre alkalmazzák majd, a rendőrök fotózása így továbbra is ingoványos terep marad. Az ellenben valószínűtlennek látszik, hogy az új, gyorsított eljárást tömegesen használnák ki a rendvédelmi dolgozók. Az iparágban uralkodó vélekedés szerint a rendőröket a fotók eltávolításánál jobban érdekli a pénz, a tömeges perindítás mögött sokan a rendőrképmásos ügyekre vadászó ügyvédeket sejtik. |