Sóhajok hídja

Csak azért is, képek

  • Kovács Éva
  • 2008. november 27.

Egotrip

1944 augusztusában a lengyel ellenállás tagjai az auschwitzi táborba csempésznek egy fényképezőgépet. A gép Alexhez, a zsidóként elhurcolt görög Sonderkommandóshoz kerül. Alexnek az V. krematóriumból készített felvételei közül négy maradt fenn (vagy csak négyet készített, nem tudni). A négy felvétel talán egy szekvencia, talán nem - a negatívok eltűntek, így a sorrend utólag nem rekonstruálható. Kovács Éva

1944 augusztusában a lengyel ellenállás tagjai az auschwitzi táborba csempésznek egy fényképezőgépet. A gép Alexhez, a zsidóként elhurcolt görög Sonderkommandóshoz kerül. Alexnek az V. krematóriumból készített felvételei közül négy maradt fenn (vagy csak négyet készített, nem tudni). A négy felvétel talán egy szekvencia, talán nem - a negatívok eltűntek, így a sorrend utólag nem rekonstruálható. Az egyik felvételen, úgy tudni, Magyarországról deportált meztelen asszonyok várakoznak a gázkamra előtt - a kép nagyon homályos, és vagy hatvan fokkal el van dőlve. A másik képen Sonderkommandósokat látunk egy ligetben holttestek tucatjai között botorkálni, mögöttük füstfelhő, a harmadik előterében egy Sonderkommandós egyensúlyoz a holttestek között, mellette SS-tisztek láthatók. A negyedik kép mintha az első folytatása volna: a kamera már szinte derékszögben elfordulva, az elmosódott körvonalakból a gázkamrát övező liget fái rajzolódnak ki. A képek rossz felvételek: megbillentek, homályosak, mindegyiket valamiféle sötét keret - egy ajtó- vagy ablaknyílás - zárja körbe.

Auschwitz tényével nem az a baj, hogy nincsen róla képünk, hanem az, hogy csak bizonyos képeink vannak róla. Auschwitz evidenciáját nem a lágerbe hurcoltak, az ott elpusztultak vagy az onnan felszabadulók "képei", hanem az amerikai légifelvételek és nácik által készített fotók bizonyítják. (A nácik ugyan parancsba nem adták, mégis minden koncentrációs táborban működött fotólabor, és a tisztek rendszeresen készítettek felvételeket, melyeket persze a végórában igyekeztek megsemmisíteni, többnyire sikerrel, ezért is olyan értékes a magyarországi Auschwitz album.) Auschwitz tehát nem ábrázolható - alakult ki egyfajta közmegegyezés az elmúlt évtizedekben. Ezt rúgta fel Steven Spielberg és a hollywoodi filmipar.

Nem mintha a foglyok ne igyekeztek volna akár emberfeletti erőfeszítések árán is jeleket hagyni a jövő számára szenvedéseikről - azaz ábrázolni Auschwitzot. A Sonderkommandósok a halottak mellé a legkülönfélébb bizonyítékokat ásták el: beszámolókat a táborban tapasztalt borzalmakról, rajzokat a krematóriumokról és a gázkamrákról, leírásokat ezek működéséről, üres Zyklon-B dobozokat, hajtincseket és fogakat, imákat és búcsúleveleket eltűnt szeretteiknek - s ezekből azért csak néhány maradt fenn, mert a tábor felszabadulásakor a környékbeliek arany és más értékek után kutatva feldúlták a tömegsírokat, és az értéktelen papírfecniket eltüzelték. Az ún. auschwitzi tekercsre például egy krakkói bolhapiacon bukkant rá az egyik felszabadult fogoly.

A Sonderkommandósok mindent tudtak és majdnem mindent láttak is. Tudták, hogy olyan feladatra kényszerítik őket, amely elviselhetetlen, amely tébolyító, amely túl van minden rosszon, s amelynek elvégzése után - ismert taktusokban - garantált a halál. Õk látták a nőket és férfiakat, időseket és gyermekeket a gázkamrába bemenni, és aztán ők földelték vagy hamvasztották el a szabad ég alatt ugyanezen emberek holttestét. Alex a tömeggyilkosságot akarta a felvételekkel bizonyítani. A gázkamrába azonban nem léphetett be a halálraítéltekkel. A működő gázkamráról nem készíthetett felvételt.

"Ami a soában történt, arról nincs kép - így a Shoah c. film alkotója, Claude Lanzman -, a gázkamrákban sötét volt." Alex mégis belépett a gázkamrába, és onnan fényképezett. Talán fedezéket keresett, ahonnan nem veszik észre? Nem a saját élete volt a tét, hanem a sikeres felvétel, a bizonyíték. Sorsa már eldőlt, ha semmi mással, ezzel tisztában volt. Alex nem emelhette a szeméhez a fényképezőgépet, és nagyon sietnie kellett - csak remélhette, hogy azt vette fel a gép, amit a maga szemével látott.

Az Alex felvételeit tartalmazó negatívot Helena Datón, az SS-kantin egyik alkalmazottja csempészte ki egy fogpasztás tubusban, és szeptember 4-én meg is érkezett az egyik krakkói ellenálló csoporthoz, ahol előhívták és több példányban felnagyították őket. A fényképek mégis csupán három évvel később, egy krakkói népbírósági perben bukkantak fel, és nem szolgáltak elégséges bizonyítékként a gázkamrák egykori létezésére. A fotók 1956-ban tűntek fel újra Alain Resnais Éjszaka és köd című filmjében, melyet mellesleg a németek kérésére és a franciák nyomatékos egyetértésével Cannes-ban csak versenyen kívül mutattak be. Néhány évvel később, 1960-ban - ugyan az "eredeti" képek fekete keretezését levágva és a megkínzott testeket megszépítve (!) - bekerült a Sárga csillag című Schönberner-féle képeskönyvbe.

2000-ben a Koncentrációs táborok emlékei c. francia kiállításon bukkantak fel újra Alex fotói. A képekhez a francia művészettörténész "fenegyerek", George Didi-Huberman írt katalógustanulmányt, majd könyvet, Csak azért is, képek címmel. Lanzman kilencórás filmjében egyetlen eredeti felvétel sem szerepel: ő a soá ikonját a túlélő szemtanúk arcán és történetein keresztül alkotta meg. A másik póluson, ezzel szemben, Spielberg létrehozta Auschwitz hasonmását. A plaszówi koncentrációs tábor mellett felállított és a forgatás után ebek harmincadjára hagyott kulisszák mára "Schindler listája túra"-ként léptek a valódi Auschwitz helyébe. (A fiatal izraeli-amerikai Omar Fast Spielberg listája című, e helyszínről készült videoinstallációja épp a képek és emlékképek egymásba torlódását dokumentálja.)

Didi-Huberman felrúgja mindkét közmegegyezést: "beleáll" Alex helyébe, és onnan rekonstruálja az esetet. A lanzmani képgyűlölet és a spielbergi képimádat helyett Auschwitz valóságának fragmentumaiként és egyfajta ellenállási aktusként értelmezi Alex felvételeit. És ezzel a párizsi mérvadó értelmiségi körökben egy időre elszabadul a pokol. Az addig köztiszteletnek örvendő - és zsidó származását soha sem titkoló - Didi-Hubermant többen eltévelyedett szekularizált zsidónak, a katolikus fétisizmus rabjának, pornográf leselkedőnek bélyegzik a Sartre által alapított lap, a Les temps modernes hasábjain - de ez mindegy is. A lényeg, hogy jó hatvan év után sincs közmegegyezés arról, ábrázolható-e a soá.

Zalmen Gradowski az utolsó Sonderkommandó tagjaként szemtanúja volt szülei elpusztításának, és túlélte a soát. A láger felszabadulása előtti utolsó hetekben, ahogy más sonderkommandós társai, ő is felírta egy papírdarabkára borzalmas tapasztalatait, és a cetlit abban a reményben ásta el, hogy halála esetén, a náci uralom megszűntével, valaki megtalálja, és tanúságként szolgál majd. A felszabadulás után e cetli előkerült és többek között ez állt rajta: "hogy e szörnyűségekről hírt adhass, szíved váljon kővé, szemed fényképezővé".

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.