Csak semmi politika!

Hát ezt érdömöltük?

Egotrip

Hosszú éveken át, havonta százmilliárd forint nagyságrendben öntik ránk nagyvonalú uniós polgártársaink a pénzüket, hogy abból fejleszszük a hont. Kézenfekvő lenne, hogy a mezőgazdasági nagyvállalkozók támogatása, a McDonalds fejlesztése, a diákhiányban amúgy hamarosan bezárandó iskolák tatarozása után megmaradt néhány tízmilliárdot a szegények kapják.
Pontosabban, a leszakadt, nagy számban romák által lakott, minden szempontból leghátrányosabb helyzetű, munkanélküliekkel és korán halókkal teli, óriási társadalmi feszültségektől recsegő, a mélyszegénységből önerejükből kilábalni nem tudó települések, térségek. Ezek azok a zsákutcás közösségek, amelyekről ma már minden harmadéves szociológushallgató tudja: egymást erősítő gondjaikból komoly állami beavatkozás híján nincs kiút.

Nem ők kapják. Épp ellenkezőleg. Egy, kifejezetten a leghátrányosabb helyzetű kistérségeket segíteni hivatott fejlesztéspolitikai konstrukciót értékelő tanulmány lelkesen megállapítja: "Az LHH kistérségek [ez a szegény tájak viszonylag széles köre, az ország kb. tizede] átlagos támogatása az országos átlag 71 százalékáról 85 százalékára [...], a három legalacsonyabb támogatottságú LHH kistérség átlagos támogatása az országos átlag 29 százalékáról 43 százalékára nőtt."

Nekünk a lényeg ebből ez: e számok mind és bőven 100 százalék alattiak. Pedig a fejlesztési pályázatok nem zárják ki e térségeket, sőt a felmutatható nagyobb szükség okán inkább indulhat ezeken a bodrogközi, mint a budaörsi önkormányzat.

De miért annak adatik mégis, akinek van?

A válasz egyik fele szomorú lehet a szegények felkarolásában hívőknek, de meglepő nem. Ha csak azt várjuk a sikeres pályázótól, hogy megmutassa: az ő tervét támogatva lehet egy uniós euróból a legtöbb plusz magyar hasznot kifacsarni, akkor egy csomó mechanizmust találunk, ami miatt ilyen tervek inkább születnek az ország gazdag, mint reménytelenül szegény zugaiban. A jó tervhez képzett munkaerő, tőke, infrastruktúra kell, és ebből per definitionem több van a gazdag vidékeken, mint a szegény tájakon. Az egyenlőtlenség növekedésével kell fizetnünk a lehető leggyorsabb gyarapodásért.

Az persze már politikai döntés, hogy az elosztáskor kizárólag a maximális hasznosulás a célunk, vagy az országon belüli egyenlőtlenség csökkentése is. (Na jó, az egyenlőtlenség növekedésének megakadályozása.) Ha elhisszük, hogy Brüsszel azért adja ezt a támogatást, hogy az egész országunkat felzárkóztassa Nyugat-Európához, groteszknek tűnhet, ha mi ezt az országon belül a legszegényebb vidékek magára hagyása árán próbáljuk elérni.

Tételezzük fel inkább, hogy a kormányok fejlesztési céljai között ott volt, ott van a legszegényebb, a modernitásból és a piacgazdaságból cakompakk kimaradt, legnagyobb számban az északkeleti és a délnyugati végeken található vidékek felzárkóztatása is. Hisz ezt mutatja a fent hivatkozott, felemás konstrukció is.

Miért nem bír odajutni a pénz mégsem?

Számos okból - de az egyik legfontosabb mechanizmus ebből a szinte találomra citált mondatból lesz nyilvánvaló: "A tervezett 10 százalékos átjárhatóság helyett 5 százalékban került meghatározásra az ERFA keret túllépése miatt."

Nem értik? Én sem. Valószínűleg a (mondjuk, közgazdász vagy jogász végzettségű) budaörsi polgármester és vállalkozó sem. Csakhogy neki nem is kell: saját pályázati szakembere van, meg a noteszében egy tucat telefonszám - lesz, aki elmagyarázza, lefordítsa, interpretálja neki a kiírást.

És most képzeljen maga elé az olvasó mondjuk egy négyszáz lelkes bodrogközi falut, amelynek a polgármestere - tegyük fel - szakmunkásképzőt végzett, foglalkozására nézve buszsofőr, és társadalmi munkában látja el a polgármesterséget. A faluban egy agronómus nem sok, annyi diplomás ember nincs. Ki segítsen neki? A városról sok pénzért hívható pályázatíró, még ha a hivatal átvállalja is a költségeinek egy részét, biztosan a maga pecsenyéjét sütögeti. Már azt is szinte lehetetlen megítélni, hogy nem szélhámos-e, vagy kutyaütő. A polgármester noteszában maximum a szomszéd falvak polgármestereinek telefonszáma van, akik legalább annyira riválisai, mint sorstársai - de a fő baj az, hogy ők sem értik, mi az "átjárhatóság", mi az "ERFA keret", mi van, ha elrontják a papírokat, és általában mire, milyen költséggel, milyen kockázattal, milyen eséllyel pályázhatnak épp.

Melyik polgármester fog egyáltalán érvényes pályázatot beadni? - kérdezhetjük színpadiasan.

Van egy szomorú weboldal, amely a fejlesztők áldozatává lett nonprofit szervezetek listáját teszi közzé - e szervezetek közül sok épp a szegényekkel foglalkozott (http://papirorszag.wordpress.com/vesztesegeink/). Az egyik esetleírásban ezt a megjegyzést találjuk: "Nem egyértelmű, illetve rendkívül bonyolult a jogi szabályozás és elégtelen a pályázók tájékoztatása (olykor maga a kiíró, illetve az irányító hatóság sincsen tisztában a vonatkozó jogszabályokkal)."

Egy fejlesztési pályázatot ugyan nem lehet ablak-zsiráf nyelven kiírni, de a kormányzati nyelv egyszerűsítése megoldható. Egy sor ország (nem fognak meglepődni: legelöl a skandinávok) külön szakembereket foglalkoztat, akiknek az a dolguk, hogy minél világosabbá, minél egyszerűbbé, a nem jogásznak, a nem szakembernek minél érthetőbbé tegyék a kormányzat nyelvét.

Ez persze általában is gond a magyar törvényekkel, rendeletekkel - de a pénzosztáskor zsebre megy a dolog. Egy meg nem értett rendelet miatt legföljebb eljárás indul, egy meg nem értett, ezért meg sem pályázott kiírás vagy formailag rosszul beadott pályázat miatt százmillióktól esik el a falu. Ám kormányzati kényelmességből, a számon kérhetőség elkerülésére vagy céhes gőgből nálunk a laikusnak alig érthető hivatalos nyelv a norma.

A jelenség nem új, nem is nekem tűnt fel először. Móra Ferenc egyik karcolatában az engedélyért folyamodó Mihály, az átokházi parasztember hatósági vízbefojtatástól rettegve szorongatja a hivatalosság válaszlevét: "Hát ezt érdömöltem én a magyar államtul?... Hát benne van az írásban, láthassa! Hogy engöm hat hét múlva folyamatba tösznek!"

A nép között ásató, írástudó szegedi régész-szerző kuncogva fordít: "...ennek az írásnak az értelme, hogy ha maga hat hét alatt be nem bizonyítja az állampolgárságát, akkor visszaveszik az engedélyt."

"Az van benne? - ámult el Mihály. - Így meg löhet érteni, de hát akkor miért nem így írják?"

Miért is nem?

Nemzetközi linkek:

http://www.clarity-international.net/journals/47.pdf

http://www.clearest.co.uk/files/ClarifyingEurolaw.pdf

http://www.fonction-publique.gouv.fr/IMG/pdf/cosla_05mars02.pdf

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.