Katonadolog (Susanne Bier: testvéred feleségét)

Film

A Dogmával szakító dán filmrendezők élvonalába tartozó Susanne Bier nem először boncolgat hirtelen támadt határhelyzeteket.

A Dogmával szakító dán filmrendezők élvonalába tartozó Susanne Bier nem először boncolgat hirtelen támadt határhelyzeteket. Szokásához híven azzal a téglával veszi célba mit sem sejtő, hétköznapi hőseit, amely a közmondás szerint bárkit eltalálhat, mégis mindig másnak esik a fejére. Előző filmjében Bier még a véletlenre bízta a sorsfordító feladatot, a Hogy szeretsz autóbalesetének funkcióját azonban legfrissebb pszichodrámájában a háború gyilkos gépezete tölti be.

Michael boldog férj, odaadó családapa, nem utolsósorban pedig egy példásan karbantartott Volkswagen és egy igencsak takarosan festő családi ház büszke tulajdonosa. Hivatásos ENSZ-katonaként küldetése Afganisztánba szólítja, mielőtt azonban útra kelne békét fenntartani, arra is van gondja, hogy visszaterelje a fekete bárány szerepére kárhoztatott, frissen szabadult testvéröcsöt a búcsúvacsorára terített családi asztalhoz.

A rendezőnő az idősebb testvér halálhírének következményeit játszatja el pszichodrámacsoportja szereplőivel: Michael gépe egy mentőakció során ugyanis lezuhan, s bár a sivatagban rekedt férfi fogságba esik, a hivatali gépezet halottnak nyilvánítja. Bier egyfelől azt a folyamatot ábrázolja, melynek során Jannik, az apja szemében örök vesztésre ítélt kisebbik fiú akarva-akaratlanul is átveszi bátyja családfenntartó szerepét, Michael pokoljárása révén pedig a háborúval járó embertelenségekből kapunk rövid, de hatásos ízelítőt.

Habár maga a történet aligha nevezhető újdonságnak, az a könnyedség, melylyel Bier felrajzolja a hátország kezdeti viszonyait, az asztalt körülülő családtagok között lappangó konfliktusokat, sínre teszi a filmet. A rendezőnő ebből a mindennapos feszültségekkel terhelt, hétköznapi idillből robbantja ki szereplőit, s forgatja ki őket addigi, megszokott szerepeikből. A családi körben elfogyasztott kacsasülttől a kertvárosi gyász és a sivatagi rabság elegánsan egymás mellé illesztett képein át a Michael hazatérésével a családba költöző erőszakig hosszú utat kell megtennünk. Bier szerencsére ideális utazó, aki csak a legszükségesebb poggyásszal utazik. Nem terheli meg filmjét felesleges fordulatokkal, s bár mindvégig célra tart, sosem mulasztja el, hogy éljen a helyzetek kínálta komikummal. Stílusérzéke és önmérséklete nem hagyja cserben a drámai csúcspontokon sem: irigylésre méltó, ahogy e széles gesztusokra és aggodalmas összegzésekre csábító történetben egy pillanatra sem esik ki a kisemberek valóságából.

Még a Hollywoodból hazaédesgetett Connie Nielsennek is sikerül belesimulnia a hétköznapi díszletekbe, a helyi erők képviseletében fellépő színészek pedig olyan tévedhetetlenséggel hozzák a felbolydult méhkas szereplőit, mintha nem is rajtuk múlna e nagyszabású szemfényvesztés sikere. Ulrich Thomsen és Nikolaj Lie Kaas a Dogma fényviszonyai mellett vált a dán mozi Európa-szerte felismerhető arcává, s ezt az örökséget, a természetes fényekre való érzékenységüket nemcsak szakmai önéletrajzuk, hanem játékuk is őrzi.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.