Katonadolog (Susanne Bier: testvéred feleségét)

Film

A Dogmával szakító dán filmrendezők élvonalába tartozó Susanne Bier nem először boncolgat hirtelen támadt határhelyzeteket.

A Dogmával szakító dán filmrendezők élvonalába tartozó Susanne Bier nem először boncolgat hirtelen támadt határhelyzeteket. Szokásához híven azzal a téglával veszi célba mit sem sejtő, hétköznapi hőseit, amely a közmondás szerint bárkit eltalálhat, mégis mindig másnak esik a fejére. Előző filmjében Bier még a véletlenre bízta a sorsfordító feladatot, a Hogy szeretsz autóbalesetének funkcióját azonban legfrissebb pszichodrámájában a háború gyilkos gépezete tölti be.

Michael boldog férj, odaadó családapa, nem utolsósorban pedig egy példásan karbantartott Volkswagen és egy igencsak takarosan festő családi ház büszke tulajdonosa. Hivatásos ENSZ-katonaként küldetése Afganisztánba szólítja, mielőtt azonban útra kelne békét fenntartani, arra is van gondja, hogy visszaterelje a fekete bárány szerepére kárhoztatott, frissen szabadult testvéröcsöt a búcsúvacsorára terített családi asztalhoz.

A rendezőnő az idősebb testvér halálhírének következményeit játszatja el pszichodrámacsoportja szereplőivel: Michael gépe egy mentőakció során ugyanis lezuhan, s bár a sivatagban rekedt férfi fogságba esik, a hivatali gépezet halottnak nyilvánítja. Bier egyfelől azt a folyamatot ábrázolja, melynek során Jannik, az apja szemében örök vesztésre ítélt kisebbik fiú akarva-akaratlanul is átveszi bátyja családfenntartó szerepét, Michael pokoljárása révén pedig a háborúval járó embertelenségekből kapunk rövid, de hatásos ízelítőt.

Habár maga a történet aligha nevezhető újdonságnak, az a könnyedség, melylyel Bier felrajzolja a hátország kezdeti viszonyait, az asztalt körülülő családtagok között lappangó konfliktusokat, sínre teszi a filmet. A rendezőnő ebből a mindennapos feszültségekkel terhelt, hétköznapi idillből robbantja ki szereplőit, s forgatja ki őket addigi, megszokott szerepeikből. A családi körben elfogyasztott kacsasülttől a kertvárosi gyász és a sivatagi rabság elegánsan egymás mellé illesztett képein át a Michael hazatérésével a családba költöző erőszakig hosszú utat kell megtennünk. Bier szerencsére ideális utazó, aki csak a legszükségesebb poggyásszal utazik. Nem terheli meg filmjét felesleges fordulatokkal, s bár mindvégig célra tart, sosem mulasztja el, hogy éljen a helyzetek kínálta komikummal. Stílusérzéke és önmérséklete nem hagyja cserben a drámai csúcspontokon sem: irigylésre méltó, ahogy e széles gesztusokra és aggodalmas összegzésekre csábító történetben egy pillanatra sem esik ki a kisemberek valóságából.

Még a Hollywoodból hazaédesgetett Connie Nielsennek is sikerül belesimulnia a hétköznapi díszletekbe, a helyi erők képviseletében fellépő színészek pedig olyan tévedhetetlenséggel hozzák a felbolydult méhkas szereplőit, mintha nem is rajtuk múlna e nagyszabású szemfényvesztés sikere. Ulrich Thomsen és Nikolaj Lie Kaas a Dogma fényviszonyai mellett vált a dán mozi Európa-szerte felismerhető arcává, s ezt az örökséget, a természetes fényekre való érzékenységüket nemcsak szakmai önéletrajzuk, hanem játékuk is őrzi.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.