VERZIÓ 19

Katonák a felvevőgéppel

Képkereső szekció

  • L. T.
  • 2022. november 2.

Film

Száz éve született a litván származású Jonas Mekas, akit az amerikai független film egyik legfontosabb alakjának tartanak. És nem is csak azért, mert számos nagyszerű film fűződik a nevéhez.

Mekas a tehetségkutatáshoz is értett, és filmesztétaként, -kritikusként is maradandót alkotott. De a legnagyobb húzása a filmes naplója volt, amelyet 70 éven át, 1949-től három évvel ezelőtt bekövetkezett haláláig forgatott. (96 éves volt ekkor.) A Los Angeles-i rendező-aktivista, KD Davison volt a szerencsés, aki a több ezer órányi felvételt átnézhette, vághatta, majd ezekből elkészíthette saját Mekas-portréfilmjét. A Töredékek a Paradicsomból a Verzió Képkereső szekciójában lesz látható, amely a fesztivál ismertetője szerint „azt vizsgálja, hogyan őrzik meg és közvetítik, illetve alakítják át és fedezik fel (újra) a képek közös és egyéni tapasztalatainkat”.

 
Jonas Mekas (Töredékek a Paradicsomból)

Valószínűleg „filmnaplónak” szánták azt a felvételt is, amit egy amatőr filmes készített a lengyelországi Nasielskben. De amíg ezer órákban mérhető a nyersanyag Mekasnál, ez a kisfilm mindössze háromperces, mégis hasonlóan felbecsülhetetlen értékű. Ez ugyanis az egyetlen olyan mozgóképes felvétel, amelyen a lengyel városka zsidó lakói láthatók – békeidőben. David Kurtz 1938-ban forgatta családja számára a városi forgatagot, de azt a legszörnyűbb rémálmában sem gondolhatta, ami egy évvel később a szereplőkkel történt. Bianca Stigter Három perc – Hosszabbítás című filmjében Kurtz unokája és az egyik nasielski túlélő próbálja felidézni, milyen jövő várt azokra, akiknek az arca csak másodpercekre villan fel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.