chili&vanília

Bonjour, Julia!  

Gasztro

Mandulakrémmel töltött palacsinta (crêpes fourrées à la frangipane)

Többoldalas elkészítési leírások, tucatnyi tételből álló hozzávalólisták, órákon át tartó sütés-főzés – nem éppen a mai kulináris trendekkel összhangban álló hívószavak. Hogyan lehetséges, hogy Julia Child neve mégis évtizedek óta, generációkon átívelően fogalom elsősorban Amerika, később az egész világ háziasszonyainak konyháiban? Korszakalkotó, monumentális – magyarul frissen megjelent – francia alapszakácskönyvével nagyobb hatással volt az amerikai nők főzési szokásaira, de legalábbis ismereteire, mint bárki más, televíziós főzőműsoraiban képviselt közvetlen stílusával pedig milliókkal hitette el, hogy bárki el tud készíteni egy kicsontozott, töltött kacsát.

Nehéz eldönteni, hogy a munkássága vagy a személyisége inspirálóbb-e, ne ugorjunk át az utóbbin sem. Julia Child 51 évesen lett az első amerikai, televíziós sztárszakács, akinek magassága, külseje, hangja nem hétköznapi, és aki zéró francia nyelvtudással érkezett a harmincas éveiben Franciaországba, hogy ott aztán örökre beszippantsa a klasszikus francia főzés világa. Az életét feldolgozó dokumentumfilmekből és memoárból egy igazán színes, eredeti egyéniség rajzolódik ki, akit merészsége, bölcsessége, szívós kitartása, okossága és nem utolsósorban étvágya és parádés humora repített a siker csúcsára. Nem mellesleg, az életet élvezni is nagyon tudta. Elkötelezettsége és a főzés iránti szenvedélye, vágya, továbbá a késztetése arra, hogy a tudását megossza, sok száz, időtálló receptet eredményezett, olyanokat, amelyekhez mindig vissza lehet nyúlni, ha valaki meg szeretné kedvelni a főzést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.