Interjú

Áhított szellemek

Fridvalszki Márk képzőművész  

  • Sirbik Attila
  • 2021. március 24.

Képzőművészet

A Future Perfect – Befejezett jövő című kiállítás elsőként ad átfogó képet a művész archeo-futurológiai programjáról, print, kollázs, installáció és más médiumok felhasználásával. A Berlinben élő alkotóval a tárlat kapcsán a populáris modernizmusról, az elveszett illúziókról és a fenségesről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Fenyvesi Áron művészettörténész így írt rólad még 2011-ben: „képein mintha Vasarely találkozna össze egy reklámgrafikus testében egy rave partyn a Galaktika magazin képszerkesztőjével és a NASA fotóiról diskurálnának.” Mindez ma is áll?

Fridvalszki Márk: 2011-ben a diplomamunkám egy bunkerjellegű térinstalláció volt Techno Escape címmel, ahová belépve egy tapétán keresztül a világűrben találtad magad, fekete műanyag lapokra kasírozott, színes geometrikus kompozíciók között lebegve. Az utóbbi időben gondolkoztam el, hogy mind vizuálisan, mind tematikájában már tíz évvel ezelőtt megjelentek a műveimben azok a motívumok, amelyekkel manapság a mélységükben foglalkozom.

MN: 2004-ben költöztél el Magyarországról, miután megtudtad, hogy nem vettek fel az Iparművészeti Egyetemre. Bécsben és Lipcsében tanultál. Mit adott neked mindez?

FM: Bécs, ha kultúráról van szó, fantasztikusan bőkezű város. Kép­grafikát tanultam, az oktatás magas színvonala, a nyitott gondolkodás miatt már a kezdetektől nagyon szerencsésnek éreztem magam amiatt, hogy a magyar intézmények korábban nem tartottak rám igényt. Ám a város hét év után meglehetősen monotonná vált számomra. Berlinben az első években inkább átadtam magam a város húzásának, beleesve a diploma utáni bizonytalan fekete lyukba, majd 2013-ban, egy lázas betegség és vívódássorozat során megszületett az elhatározásom, hogy Menyhárt Tamás festőművészt idézzem: „én meg most már nem hagyom abba a melót, most már amíg élek, csak a művészet”. Mivel valamiféle romantikus keletnémet vízió miatt Lipcse már korábban elraktározódott az agyamban, a barátnőmmel, Hunya Krisztina kurátorral Lipcsébe költöztünk, ahol az akadémián kezdtem el a posztgraduális tanulmányaimat, immár intermédia szakon, Gunter Damisch osztályá­ban. Míg Berlin inkább sokszínűségével és dinamikájával hatott rám, addig Lipcse a reflexív, konceptuális gondolkodásával, baloldali szellemiségével, elmélyültségével. Majd 2019-ben ismét eljött az idő egy tágabb, lendületesebb művészeti közegben elmerülni, így visszaköltöztünk Berlinbe.

 
Fridvalszki Márk

MN: Jelen kiállításod erősen reflektál a brit kultúrakutató, Mark Fisher meghatározásával „populáris modernizmusnak” nevezett korszakra.

FM: Ha a háború utáni modernitás és a 90-es évek között eltelt évtizedeket nézzük, azt látjuk, hogy a popkultúra széles közegeknek tudott esztétikailag és szellemiségében is magas minőségű, jövőorientált, kísérletező produktumokat nyújtani, legyen szó alkalmazott művészetről, építészetről, zenéről, táncról vagy éppen filmről. A pop kritikai attitűdöt fogalmazott meg az intézményesült elitista magas művészettel és a kapitalizmussal szemben, ugyanakkor az új médiákkal, technológiákkal kapcsolatban optimista volt, és integrálta a kisebbségi kultúrákat. Ám később a megerősödött kapitalizmus hatására a populáris kultúra populistává deformálódott, az undergroundot formalista erők hajtják, a jövőre vonatkoztatott utópisztikus képzelet pedig apokalipszis-fétissé alakult. Amikor Zemlényi-Kovács Barnabás kurátorral interneten, chaten keresztül előkészítettük a kiállítást, annak vektora, összefogó motívuma a Fisher által bevezetett populáris modernizmus lett, amit természetesen nem lehet pontosan évre belőni. Mindenesetre a ’68 és ’89, a két forradalmi év konkrét és átvitt értelemben vett tükörszámait, és ezzel együtt a figyelemre méltó társadalmi, politikai, technológiai és kulturális párhuzamokat kijátssza ez a két nagy térre osztott kiállítás. A felső teremben a kései nyolcvanas és korai kilencvenes évek acid house „forradalmának” képi relikviái jelennek meg tapéta, festmény, objekt és grafika formájában, az alsó teremben pedig a ’68-as energiákra koncentráltunk. Ennek nagyon expresszív lenyomata a Barnabással közösen komponált, három méter magas és nyolc méter széles tapétamunkánk, az 1968–69: A Time Odyssey. Ez egy struktúrájában a szocmodern muráliákat idéző művészettörténeti mozaik, amelynek alapja a kurátor gyűjtötte anyag háromszázhúsz művésztől, kizárólag ’68-ból és ’69-ből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.