Interjú

Áhított szellemek

Fridvalszki Márk képzőművész  

  • Sirbik Attila
  • 2021. március 24.

Képzőművészet

A Future Perfect – Befejezett jövő című kiállítás elsőként ad átfogó képet a művész archeo-futurológiai programjáról, print, kollázs, installáció és más médiumok felhasználásával. A Berlinben élő alkotóval a tárlat kapcsán a populáris modernizmusról, az elveszett illúziókról és a fenségesről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Fenyvesi Áron művészettörténész így írt rólad még 2011-ben: „képein mintha Vasarely találkozna össze egy reklámgrafikus testében egy rave partyn a Galaktika magazin képszerkesztőjével és a NASA fotóiról diskurálnának.” Mindez ma is áll?

Fridvalszki Márk: 2011-ben a diplomamunkám egy bunkerjellegű térinstalláció volt Techno Escape címmel, ahová belépve egy tapétán keresztül a világűrben találtad magad, fekete műanyag lapokra kasírozott, színes geometrikus kompozíciók között lebegve. Az utóbbi időben gondolkoztam el, hogy mind vizuálisan, mind tematikájában már tíz évvel ezelőtt megjelentek a műveimben azok a motívumok, amelyekkel manapság a mélységükben foglalkozom.

MN: 2004-ben költöztél el Magyarországról, miután megtudtad, hogy nem vettek fel az Iparművészeti Egyetemre. Bécsben és Lipcsében tanultál. Mit adott neked mindez?

FM: Bécs, ha kultúráról van szó, fantasztikusan bőkezű város. Kép­grafikát tanultam, az oktatás magas színvonala, a nyitott gondolkodás miatt már a kezdetektől nagyon szerencsésnek éreztem magam amiatt, hogy a magyar intézmények korábban nem tartottak rám igényt. Ám a város hét év után meglehetősen monotonná vált számomra. Berlinben az első években inkább átadtam magam a város húzásának, beleesve a diploma utáni bizonytalan fekete lyukba, majd 2013-ban, egy lázas betegség és vívódássorozat során megszületett az elhatározásom, hogy Menyhárt Tamás festőművészt idézzem: „én meg most már nem hagyom abba a melót, most már amíg élek, csak a művészet”. Mivel valamiféle romantikus keletnémet vízió miatt Lipcse már korábban elraktározódott az agyamban, a barátnőmmel, Hunya Krisztina kurátorral Lipcsébe költöztünk, ahol az akadémián kezdtem el a posztgraduális tanulmányaimat, immár intermédia szakon, Gunter Damisch osztályá­ban. Míg Berlin inkább sokszínűségével és dinamikájával hatott rám, addig Lipcse a reflexív, konceptuális gondolkodásával, baloldali szellemiségével, elmélyültségével. Majd 2019-ben ismét eljött az idő egy tágabb, lendületesebb művészeti közegben elmerülni, így visszaköltöztünk Berlinbe.

 
Fridvalszki Márk

MN: Jelen kiállításod erősen reflektál a brit kultúrakutató, Mark Fisher meghatározásával „populáris modernizmusnak” nevezett korszakra.

FM: Ha a háború utáni modernitás és a 90-es évek között eltelt évtizedeket nézzük, azt látjuk, hogy a popkultúra széles közegeknek tudott esztétikailag és szellemiségében is magas minőségű, jövőorientált, kísérletező produktumokat nyújtani, legyen szó alkalmazott művészetről, építészetről, zenéről, táncról vagy éppen filmről. A pop kritikai attitűdöt fogalmazott meg az intézményesült elitista magas művészettel és a kapitalizmussal szemben, ugyanakkor az új médiákkal, technológiákkal kapcsolatban optimista volt, és integrálta a kisebbségi kultúrákat. Ám később a megerősödött kapitalizmus hatására a populáris kultúra populistává deformálódott, az undergroundot formalista erők hajtják, a jövőre vonatkoztatott utópisztikus képzelet pedig apokalipszis-fétissé alakult. Amikor Zemlényi-Kovács Barnabás kurátorral interneten, chaten keresztül előkészítettük a kiállítást, annak vektora, összefogó motívuma a Fisher által bevezetett populáris modernizmus lett, amit természetesen nem lehet pontosan évre belőni. Mindenesetre a ’68 és ’89, a két forradalmi év konkrét és átvitt értelemben vett tükörszámait, és ezzel együtt a figyelemre méltó társadalmi, politikai, technológiai és kulturális párhuzamokat kijátssza ez a két nagy térre osztott kiállítás. A felső teremben a kései nyolcvanas és korai kilencvenes évek acid house „forradalmának” képi relikviái jelennek meg tapéta, festmény, objekt és grafika formájában, az alsó teremben pedig a ’68-as energiákra koncentráltunk. Ennek nagyon expresszív lenyomata a Barnabással közösen komponált, három méter magas és nyolc méter széles tapétamunkánk, az 1968–69: A Time Odyssey. Ez egy struktúrájában a szocmodern muráliákat idéző művészettörténeti mozaik, amelynek alapja a kurátor gyűjtötte anyag háromszázhúsz művésztől, kizárólag ’68-ból és ’69-ből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.