Kiállítás

El a történelemtől

Jörg Immendorff. Éljen a festészet!

  • Hajdu István
  • 2015. január 4.

Képzőművészet

Első pillantásra úgy tetszik, Jörg Immendorff a 20. és 21. század egyik legjelentősebb festője, a 20. és 21. század köz- és művészeti életének résztvevője és kommentátora.

Másodikra: szélsőbal aktivista, posztdadaista dandy, egyesítéspárti patrióta, eklektikus történelmi festő, csöndesülő plutokrata, celeb beteg. 2007. május 29-én a konzervatív Die Welt terjedelmes kommentárban parentálta el az egy nappal korábban, 62 évesen elhunyt festőt, mindjárt azzal a szörnyű mondattal kezdve a nekrológot: halottakról jót vagy semmit. Majd, persze, csukott szemére lobbantotta az összes vádat a maoizmus­tól/

kommunistaságtól a nyárspolgáriságig/karrierizmusig, a fakezűségtől az epigonságig, az ügyeskedéstől az önimádatig. A lap nagy aduja annyi, hogy hiteltelen művész az, aki röplapszerű, radikális, szélsőbaloldali-anarchista propagandaművektől el tud kanyarulni a drága bibliai illusztrá­ciókig, az aranyba mártott kancellárikonig, amire hát, persze, nehéz legyinteni, s amit lehetetlen nem tudomásul venni, tehát ne is legyintsünk, s vegyük tudomásul, a 20. és 21. század jelentős nyugat-európai festője (nem tudom, lehet-e általánosítani?) éppen ilyen.

1996-ban Immendorff nagy, 300×250 cm-es, cím nélküli ön­arcképet festett (a kiállítás egyik legfontosabb darabja), melynek sötét kobaltkék hátteréből kontúrosan-rajzosan emelkedik ki sápadt, de lázrózsás arccal, piros frígiai sapkával a fején, kezében valami hatalmas, hússzínű zsigerrel, mely leginkább egy szivacsossá lett agyvelőre emlékeztet, alulnézetből. A háttérben fekete majomsziluett fest gondosan japános babát, a festőállvány alól patkányok rohannak kifelé a kép teréből. A frígiai sapkán, mint a versenyautókon vagy a sportmezeken, fehér alapon nagy egyes virít: talán Immendorff rajtszáma vagy helyezése, mindegy is. Dürer és egyéb északi reneszánsz portretisták néztek így önmagukra és a nézőre a tükörben, csak éppen nem tudhatjuk, hogy Immendorff azonkívül, hogy legfontosabb szimbólumai közül kettőt, a majmot és a mangafigurákra emlékeztető kövérkés babát önmagára és festészetére vonatkoztatta, mit is akart a szabadságjelképpel, a sapkával, s mit a tarjagos belsőséggel? Hacsak azt nem, hogy tudassa, szabad művész az első sorból, és sejti: valami rettenetes és végzetes közelít hozzá. Néhány hónappal a kép elkészülte után diagnosztizálták halálos betegségét… A kép nem a legjobb munkája, de kísértetiesen foglalja össze múltját és jövőjét.

A majom évtizedeken át állandó társa és ellenképe volt festményein, s azt a nem különösebben váratlan tanulságot sugallta, miszerint a festészet csak utánozza a valóságot. A tétel azonban olyan gazdag kifejtést kapott vásznain, hogy kioltotta saját érvényét, igazsága átfordult, s kiderült, hogy a festészet (művészet) – még ha megérinti, befolyásolja is a korszellem – elsősorban önmagára vonatkozik, önmagát magyarázza és teljesíti be. A hetvenes és a korai nyolcvanas években mindez még nem volt nyilvánvaló Immendorff számára (sem), az őt világhíressé tevő sorozata, a Café Deutschland millió törté­neti és aktuálpolitikai mozzanattal zsúfolva egyszerre karnevál és haláltánc, művészettörténeti katekizmus és hazafias hitvallás, amúgy meg a festés keltette eufória harsány lenyomata.

A Café Deutschland 17 olajkép és rengeteg grafika epikus sorozata, amelyen Immendorff 1977-ben kezdett dolgozni, s 1982–83 táján hagyta abba. A „café”
a valaha volt gazdag berlini és párizsi kabarékultúra, egyszersmind a hatvanas évek under­­­­ground klubjainak mákonyos világát transz­formálja, s a színházias terekben egymásra vetül az „ideológiai harc” és a művészettörté­neti posztmodern.

A politika, a kultúra és az identitáskeresés burleszkben egyesülve sír és vihog az érzéki izgalommal festett vásznakon. A Café ­Deutschland történelmi festményciklus, melynek ma már – furcsa ezt leírni – nem elsősorban történetisége, dokumentaritása, világ­szemlélete adja valódi értékét, hanem a festés felszabadultságának lelkes ünnepléséből áradó eufória.

Épp ezek fényében válik világossá, hogy korábbi, huszonéves lelkesültséggel készült munkái, a proletkultos-agitpropos, a valaha volt szovjet-orosz mozgalmi képregényekre és tacepaókra emlékeztető képei, mert művészetként túl közel kerültek a korszellemhez (a hatvanas évek maoista és anarchoszindikalista mozgalmainak propagandaanyagaként), ma már inkább a politikai dizájn emlékei, száraz lenyomatai. Érvényük sem az idea, sem a formálás szempontjából nem szerezhető vissza, kár, hogy a kiállításon túl hangsúlyos a jelenlétük.

A nyolcvanas évek második harmadától Immendorff festésmódja megváltozott, az eksztatikus tobzódást rajzos, aprólékosabb modor, s a klasszikus szürrealizmus metafizikáját a magánmitológiával és a művészettörténeti utalásokkal összekötő szálak bonyolult hálójának szorgos szövögetésével váltotta fel. A politika illusztrálását, az „állami” történelmet önmaga művészettörténetbe helyezésének ábrázolásával cserélte ki: Hans Baldung Griennel, Wilhelm Buschsal, Duchamp-mal, Max Ernsttel vagy Conrad Felixmüllerrel historizálta egybe Énjét, mondhatnánk úgy is, allegorizálta egóját a kilencvenes évek köze­péig még melankóliával elegyes iróniával, majd egyre reménytelenebbül, vigasztalanabbul. Utolsó képeiből szinte már kioldódott, csak a koncept volt övé, a technikához, a kivitelezéshez már nem férhetett hozzá.

Ennek a furcsa ívű, roppant gazdag, ellentmondásai által már szimbolikussá emelkedett életműnek a metszete most Pesten az év legfontosabb kiállítása.

Szépművészeti Múzeum, 2015. február 15-éig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.