A Kodály Központ és a Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont Pécsen

Két ígéret

  • Bencze Zoltán
  • 2011. május 19.

Képzőművészet

Az olyan nagyrendezvények, mint a világkiállítások, olimpiák vagy az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programsorozatai majdnem minden esetben nagyszabású építkezésekkel járnak együtt. Legtöbbször különleges építészeti minőséget képviselő épületek biztosítják az események lebonyolítását, melyek alkalmasak arra is, hogy a média figyelmét a rendező városra irányítsák. Pécsen is hasonló terveket dédelgettek a 2010-es EKF program tervezésekor. Az előkészítés során született kulturális városfejlesztési koncepció azzal az ígérettel kecsegtette a város vezetőit, hogy az EKF beruházásai erősíteni fogják a helyi gazdaság versenyképességét. A politikai döntéshozók számára meglehetősen ködös célokat éppen a kulturális intézmények építését célzó úgynevezett "kulcsprojektek" tervei tették kézzelfoghatóvá. A megvalósítás azonban már korántsem volt gördülékeny, és tucatnyi közéleti botrány után végül egyetlen projekt sem állt készen a megnyitóra. Azóta a kulturális évad véget ért, és megannyi fiaskót követően úgy tűnik, a későn elkészült épületek között akad kettő, amely túllépett a magyar EKF valóságán.

Ha minden a forgatókönyvek szerint alakult volna, akkor a Regionális Könyvtár és Tudásközpont, illetve a Kodály Központ 2010-ben hasonlóan emblematikus épület lehetett volna Pécsen, mint amilyen a marhabendőhöz hasonlított kiállítótér volt 2003-ban Grazban, vagy amilyen a 2009-es EKF-évadra épült Ars-Electronica Médiakutató Intézet volt Linzben. A 2010 decemberében átadott Kodály Központ hatmilliárd forintból épült multifunkcionális épület, Dél-Dunántúl legnagyobb hangversenyterme és konferencia-központja. A Regionális Könyvtár és Tudásközpont a városban eddig elszórtan elhelyezkedő különböző (városi, megyei, egyetemi és két kari) könyvtárak állományát integrálja, továbbá kutató- és dokumentációs központokat, hallgatói szolgáltatói irodát, könyvesboltot, éttermet, kávézót is magában rejt. Az épület 3,6 milliárd forintból épült.

A kezdet kezdetén Pécsen mítosza lett az EKF programnak. Maroknyi civil szakértő készítette a rendezés jogáért kandidáló város pályázatát, és az általuk megfogalmazott célok a rendezvénysorozat lebonyolításával járó primer előnyöknél sokkal nagyobb lehetőségeket mutattak. A "léptékváltás" programjának nevezett tervekkel a rendszerváltás óta először a jövőnek szóló városvízió született. A Regionális Könyvtár és a Kodály Központ is egy kulturális gazdaság alap-infrastruktúrájaként jött számításba. (A tudásközpont közvetlenül nem kapcsolódott az EKF-programsorozathoz, azonban olyan kulturális alapszolgáltatást nyújt, amely 10-15 éves intervallumban biztosan megkerülhetetlen lett volna.) A pécsi elképzelések jól festettek a kandidáló város pályázatában, de a cím elnyerését követően a szakértői víziók megvalósulását hamarosan ellehetetlenítette a városháza napi politikai gyakorlata. A lelkesedés kiábrándultságba váltott, a gazdaság és a kulturális élet megújítását szolgáló fejlesztési tervek rövidesen a központi támogatások megszerzésének eszközévé zsugorodtak. A Kodály Központ és a Regionális Könyvtár építészeti teljesítményei mégis átmentenek valamit az eredeti elképzelésekből.

Kőcsiga és nyitott könyv

Mindkét új intézmény a belvárostól keletre, a vasút és a főút által határolt területen, egymás közelében, sportpályák és szanált lakóházak helyén épült fel. Ha a 6-os úton Budapest felől érkezünk, akkor a Zsolnay gyárat elhagyva először a hangversenyterem monumentális térplasztikája tűnik elő. A kőcsigának becézett épület spirálisan formált tömege úgy fest, mint egy hatalmas fosszília, melyet nemrég szabadítottak ki a felszín alól. Előtte újonnan létesült városi park, az út túloldalán szanálásra érett lakóépületek. A főút mellett továbbhaladva a Regionális Könyvtár nyitott könyvre emlékeztető, üveglapokkal burkolt homlokzata egy Shell-kút és egy McDrive takarásában bukkan fel, és sötétedés után egy benzinkút kocsimosójának szolgáltat háttérvilágítást. A külvárosi jellegű környezetben a város kortárs kultúráját megújító intézmények városépítészeti szempontból egyelőre csak a jövő ígéretét hordozzák magukban. Klasszikusnak számító recept szerint azért kerültek volna ide, hogy a fejlődés első elemeként további beruházásokat vonzzanak a környékre. Tudatos fejlesztési elképzelésről mégsem lehet beszélni, mivel a véletlen sodorta őket egymás közelébe. Az építési helyszínek kiválasztása ugyanis csak részben volt szakmai döntés: a könyvtár helyét az akkori polgármester, Toller László ingatlanpanamát sejtető önkényes elhatározása jelölte ki. Végül a jó építészeti megoldásoknak köszönhetően a sokat kritizált polgármesteri akarat nagyon is valószerű fejlesztési szituációt eredményezett. A két épület kijelöli a városrész hangsúlyos pozícióit. Térbeli láncolatot - vagy ha úgy tetszik, kulturális tengelyt - létesítenek a történelmi belváros keleti vége és a barnaövezetben található Zsolnay Komplexum között, s így a belváros körzetében lehetővé válik egy égetően hiányzó városi zöldövezet kialakítása.

Mivel az építészeti pályázatok kiírása idején nem álltak rendelkezésre konkrét tervek a városrész hosszú távú fejlesztésével kapcsolatban, mindkét győztes terv egy távoli jövőben kibontakozó urbanisztikai helyzethez próbál alkalmazkodni. Az egyik épület távolságtartással, a másik erőteljes jelenléttel kíván megfelelni a bizonytalan jövőnek. A Balázs Mihály által tervezett Regionális Könyvtár épülete kivár, nem zavartatja magát a tisztázatlan szituáció miatt, és semlegesen formált építészeti eszközeivel képes elhatárolódni a zavaros környezettől. Ezzel szemben az Építész Stúdió által tervezett Kodály Központ a jelenleg elhanyagolt környezet közösségi visszahódítását szeretné elősegíteni. Ahhoz az állapothoz alkalmazkodik, amikor az elhagyatott Balokány-liget megtelik élettel, és újra az aktív városi kikapcsolódás helyszíne lesz. Rangos konferencia-központ működését nehéz éttermek és szolgáltatások nélkül elképzelni. A szlömös terület problémáinak kezelése vagy a benzinkút/Penny Market/McDrive hármas elköltöztetése nélkül pedig nem kerülhet sor az épületekben működő funkciók kibontakozására sem.

Pécsen több mint hatvan éve szeretnének hangversenytermet. A most megvalósult épület túltesz azon, ami az álomban szerepelt. A 11 ezer négyzetméteres Kodály Központ jóval több egy hangversenyteremnél. A multifunkcionális épület feladata, hogy biztosítsa a szimfonikus zenekar magas színvonalú alkotótevékenységének feltételeit, szélesítse a zenefogyasztó közönség körét, Pécs városát pedig pozicionálja az európai konferenciaturizmus piacán.

Az épület központi magjában található koncertterem magas színvonalú belsőépítészeti kialakítása igazi csemege, amely méltó keretet biztosíthat a világ bármely részéről érkező produkció számára. Számos kivételes technikai paraméter segíti a ház működését. Ilyen az egyharmad részében dönthető padozatú nézőtér, a sínrendszeren mozgatható széksorok, az akusztikailag tervezett előadóterem, illetve próbatermek, a programozható fénytechnika vagy például a három részben süllyeszthető színpad és zenekari árok. A pécsi hangversenyteremnek más az akusztikai rendszere, mint a MűPában találhatóé - képességeit a falburkolatba épített több száz diffúzor beállítása határozza meg. A mérési eredmények jó paraméterekre utalnak, de egy ilyen rendszer hangolásához idő és tapasztalat szükségeltetik.

Jelenleg nehéz lenne megválaszolni a kérdést, hogy az új épületnek köszönhetően mennyire szélesíthető a komolyzene közönsége, de az bizonyos, hogy megfelelő menedzsmenttel és finanszírozással komoly előrelépést eredményezhet a város zenei életében, és alkalmas arra is, hogy a Pécsen elképzelt kulturális gazdaság alappillére legyen, ha egyszer lesz ilyen.

Az új épületek nem szűkölködnek látványos építészeti eszközökben. A Kodály Központ minden felületén kővel burkolt spirális tömegkompozíciója nélkülözi az épületek klasszikusnak számító alapegységeit: a fal jó részét, a párkányt vagy a tető hagyományos formáit. A ferde síkokkal határolt épület a kortárs építészet legfrissebb nemzetközi tendenciáival összhangban monumentális szobrászati plasztikaként viselkedik.

A Regionális Könyvtár homlokzati üvegburkolata is divatos építészeti kliséknek megfelelően készült. Az üvegtáblák áttetsző kerámiabevonatot kaptak, amely a lábazaton használt vágott felületű kőburkolat mintáját ábrázolja. Ennek köszönhetően a homlokzaton fátyolos derengés jelenik meg, mintha finom háló fedné. A homlokzatképzési eljárás gyakran alkalmazott módszer, de az általa létrehozott esztétikai hatás már egyedi, és csak itt tapasztalható élményt hoz létre. A könyvtár fő attraktivitása az úgynevezett "kaptár", amely egy óriási méhkast idéző biomorf képződmény gyanánt áttöri az épület födémjeit, beleértve a tetőteraszt is. A funkciója szerint csupán egy lépcsőt rejtő vasbeton süveget belül egyedileg tervezett Zsolnay kerámia burkolja. A közel 20 méter magas, lenyűgöző térélményt nyújtó organikus forma izgalmas feszültséget teremt a szabályos geometriai rendben komponált rendszerben.

Az épületek által képviselt formanyelv és a hozzá társuló építészeti minőség minden bizonnyal új korszakot nyit majd a kortárs építészet és a városlakók közötti viszonyban, még akkor is, ha az egyedi és megismételhetetlen eszközök között könnyen találhatunk ellentmondásos megoldásokat. Így például a Kodály Központ spirálisan formált tömegkompozíciója sok helyen indokolatlanul túlbonyolódik, a közlekedésszervezés rendszerében pedig nem köszön vissza az épület spirális kompozíciója. A fogadótér feletti szabadon bejárható tetőrész használati funkciójának értelme is megkérdőjelezhető, az előadóterem nagyszerű belsőépítészeti kialakítása után pedig a közlekedőtereké igazán lehangoló. A regionális könyvtár a letisztult alaprajz ellenére túlzsúfolt, s a bútorok nagyságrendekkel alulmúlják az épület klasszisát. A "kaptár" organikus formája izgalmat keltően jelenik meg a racionális alaprajzi rendszerben, pozíciója mégis bizonytalan marad, és végül nem találja meg szerepét az épületben.

*

A hangversenyterem és a könyvtár a ma divatos receptúráknak megfelelően globálisan értelmezhető építészeti ikonokat ad Pécsnek. Jelentősen megnövelik a nemzetközi kortárs építészet jelenlétét abban a városban, amelyet eddig a nemzeti kulturális narratívákból táplálkozó organikus építészet és a helyi kötődéseket kereső modern építészet dominált. Pécs megkapta az épületektől azt, amit az EKF program eredeti tervei ígértek. A "kaptár" belső tere és a hangversenyterem enteriőrje minden bizonnyal visszaköszön a város hivatalos reprezentációiban, a könyvtár lágy fényű homlokzata vagy a Kodály Központ szobrászati térplasztikája pedig idővel a városi táj jelszerű eleme lesz. Mindkét épület alkalmas arra, hogy Pécset pozicionálja Európa kulturális térképén, és kifejezésre juttassa azt a kreatív energiát, amely bizonyosan a város sajátja lesz, ha egyszer valóra váltja a "kulturális léptékváltás" programját.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."