Kiállítás

Tehetségkutató

GyerekKortárs

Képzőművészet

A furcsa szóösszenövéssel megjelölt kiállítást az autista gyerekekkel (és fiatal felnőttekkel) foglalkozó, fő profilja szerint az új, civil lakóotthonok (bentlakásos intézmények) létrehozására és fenntartására fókuszáló, továbbá rajzfoglalkozásokat is tartó Mosoly Alapítvány szervezte.

Az ötletgazda az alapítvány munkatársa, Tarr Hajnalka volt – aki már korábban is rendezett (például a Magyar Nemzeti Galériában) autista gyerekek és kortárs művészek munkáiból kiállítást. (A most kiállított műveket november 13-án árverezték el; a befolyt összeget az alapítvány kapja.)

A Virág Judit Galériában látható tárlat egy viszonylag kézenfekvő, de végkimenetelét tekintve annál nagyobb rizikóval kecsegtető ötleten alapul: vegyünk elismert kortárs képzőművészeket – és kérjük el tőlük a gyermekkori rajzaikat. Az alaphipotézisből (mely szerint a mostanára már kanonizált művészek már gyerekkorukban is alkottak) ugyanis természetesen nem következik az, hogy olyan műveket kapunk, melyekből bármiféle zsenialitásra következtethetünk; azt már talán érdekesebb vizsgálni, hogy felnőttkori egyéni kézjegyük (karakterük) megjelenik-e a néhol igen ifjúkori (például három- vagy négyéves korban elkövetett) vagy már a tinédzserkorban készített rajzaikon. Néhol igen, néhol nem – ezt onnan tudhatjuk, hogy a harmincegy művészhez tartozó gyerekrajzokat a kurátor megtámogatta az alkotók egy-egy felnőttkori munkájának kicsiny reprodukciójával. És számos művésznél működik ez a párhuzam.

Vegyük például Várnai Gyulát, akit már hat­éves korában izgatott a kozmosz, vagy nézzük a kiömlő belek, szadomazó és háborús jelenetek, illetve torz állatok „mesterét”, Kis Róka Csabát, akit már ötévesként megihlettek a hosszú fülű, igen antropomorf, mert egy asztal mellett falatozó nyuszikák és a menetelő katonák (képünkön). Máshol meg semmilyen kapcsolatot nem tudunk felfedezni, hacsak nem nagyon áttételesen: Csörgő Attilának a két Petőfi-verseskötet hátuljába rajzolt „lovaglós” képei ebben az esetben nem a „tematikus röghöz kötést”, hanem a határok átlépé­sét demonstrálják.

Néhol persze kicsit „csalni” is kellett, hiszen nem állítható, hogy Káldi Katalin egyéni kézjegyét csupán a búgócsigák határoznák meg – hároméves korában viszont valóban készített több csigavonalas ábrát –, néhol ellenben kimaradt a könnyedebb, befogadóbarát út: Lakner Antal munkái mellé én inkább az izlandi „hadseregnek” készített álterveinek fo­tóit helyeztem volna (hisz milyen alaposan kidolgozta már hétévesen egy csatahajó minden szintjét!).

Azt tényleg „érzékelhetjük, hogy a gyerekként rajzoló és később művészként alkotó ember ugyanaz a személy”, és mint a kurátori szöveg is megjegyzi, ezt a banális megállapítást pontosan azért tehetjük meg, mert a rajzok többsége nem támasztja alá az általánosan elfogadott elméletet, miszerint a „kis zsenikből” lesznek a kiváló művészek. Ezért egyrészt az egyéni, szülői ambíció a felelős (megtörtént, hogy egy tehetséges gyereket napi nyolc-tíz órás „rajzmunkára” kényszerítettek, és ettől lassan elsorvadt a tehetsége), másrészt az iskolai rajzoktatás. A kiállítás egyik érdekessége, hogy néhány esetben láthatóvá válik ez utóbbinak a hatása. Például vizuálisan: Keserü Ilona két lányportréja annyira „rendben van”, annyira konvencionális, hogy már szinte fáj. Máskor tényszerűen, például Tarr azon rajzán, melyet az oktató „[a feladatot] nem értette” megjegyzéssel és egy áthúzott nullával értékelt. (Igaz, a jó szándék is káros lehet: esetleges rajzolói tehetségem kibontakozását az gátolta meg, hogy rajztanárként működő nagyanyám megosztotta velem a perspektivikus ábrázolás rejtelmeit. Bár így visszatekintve talán már az is intő jel lehetett volna, hogy kizárólag ékesen feldíszített hercegnőket és királylányokat rajzoltam színes filctollal.)

A művészek születési idejét követő, az idősebb nemzedéktől induló kiállításon az is érzékelhető, hogy miként változott az alkalmazott (mert épp divatos) technika a ceruzarajzon át a zsírkrétán keresztül a filcig és a sima tollig, de az is lemérhető, hogyan befolyásolta a „kor szelleme”, például a második világháborút követő időszak egyes „ifjú titánok” látásmódját (Lakner Lászlótól az 1948-ban készített rajzán felbukkanó koponyák). De az is kiolvasható, hogy míg a lányos „témák” egyértelműen hátráltató tényezők (itt is csak egy művön bukkannak fel, Benczúr Emese virágfejet viselő „királylányain”), addig a kisfiúk által kedvelt tárgyak és állatok (pisztoly, ágyúcső, rendőrségi autó, helikopter, ló, bivaly, sárkány) nem törik rögtön derékba a későbbi karrier lehetőségét.

A kiállítást persze a kurátori koncepciót negligálva is meg lehet tekinteni. Mert ugyan valamelyest összeköthetők Mau­rer Dóra érzéki-konstruktivista munkásságával a hat- és hét­évesen készített aprólékos rajzai (bennük például a vonalzó használatával), de sokkal izgalmasabbak a szépen kidolgozott, tanyasi képeken felbukkanó, a semmibe nyíló ajtók vagy az ákombákom betűkkel jelölt városi épületek. Miért és miként ragadja meg egy tizenkét éves gyerek a nudista strandot (Batykó Róbert), ­miért viselnek a be nem azonosítható nemű gyerekek virágfüzér koszorút a fejükön (Klimó Károly), miért megrajzolásra méltó a 72-es ­troli (Károlyi Zsigmond)? Hogy mennyi gazdagság elfér egy, a rajztanárok által utált tenyérnyi rajzban (a kis Erhardt Miklós – ötévesen még Micu – sportjelenetekben bővelkedő munkája), vagy hogy mennyire természetes egy gyereknek egy hétköznapi „békavacsora” (Várnai Gyula)! Minden gyerekrajzban ott lapul a korlátlan szabadság – „csak” itt túlélte a felnőttkort is. Talán érthető, ha irigykedem.

Virág Judit Galéria, Bp. V., Falk Miksa u. 30., nyitva november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.