Kiállítás

Tehetségkutató

GyerekKortárs

Képzőművészet

A furcsa szóösszenövéssel megjelölt kiállítást az autista gyerekekkel (és fiatal felnőttekkel) foglalkozó, fő profilja szerint az új, civil lakóotthonok (bentlakásos intézmények) létrehozására és fenntartására fókuszáló, továbbá rajzfoglalkozásokat is tartó Mosoly Alapítvány szervezte.

Az ötletgazda az alapítvány munkatársa, Tarr Hajnalka volt – aki már korábban is rendezett (például a Magyar Nemzeti Galériában) autista gyerekek és kortárs művészek munkáiból kiállítást. (A most kiállított műveket november 13-án árverezték el; a befolyt összeget az alapítvány kapja.)

A Virág Judit Galériában látható tárlat egy viszonylag kézenfekvő, de végkimenetelét tekintve annál nagyobb rizikóval kecsegtető ötleten alapul: vegyünk elismert kortárs képzőművészeket – és kérjük el tőlük a gyermekkori rajzaikat. Az alaphipotézisből (mely szerint a mostanára már kanonizált művészek már gyerekkorukban is alkottak) ugyanis természetesen nem következik az, hogy olyan műveket kapunk, melyekből bármiféle zsenialitásra következtethetünk; azt már talán érdekesebb vizsgálni, hogy felnőttkori egyéni kézjegyük (karakterük) megjelenik-e a néhol igen ifjúkori (például három- vagy négyéves korban elkövetett) vagy már a tinédzserkorban készített rajzaikon. Néhol igen, néhol nem – ezt onnan tudhatjuk, hogy a harmincegy művészhez tartozó gyerekrajzokat a kurátor megtámogatta az alkotók egy-egy felnőttkori munkájának kicsiny reprodukciójával. És számos művésznél működik ez a párhuzam.

Vegyük például Várnai Gyulát, akit már hat­éves korában izgatott a kozmosz, vagy nézzük a kiömlő belek, szadomazó és háborús jelenetek, illetve torz állatok „mesterét”, Kis Róka Csabát, akit már ötévesként megihlettek a hosszú fülű, igen antropomorf, mert egy asztal mellett falatozó nyuszikák és a menetelő katonák (képünkön). Máshol meg semmilyen kapcsolatot nem tudunk felfedezni, hacsak nem nagyon áttételesen: Csörgő Attilának a két Petőfi-verseskötet hátuljába rajzolt „lovaglós” képei ebben az esetben nem a „tematikus röghöz kötést”, hanem a határok átlépé­sét demonstrálják.

Néhol persze kicsit „csalni” is kellett, hiszen nem állítható, hogy Káldi Katalin egyéni kézjegyét csupán a búgócsigák határoznák meg – hároméves korában viszont valóban készített több csigavonalas ábrát –, néhol ellenben kimaradt a könnyedebb, befogadóbarát út: Lakner Antal munkái mellé én inkább az izlandi „hadseregnek” készített álterveinek fo­tóit helyeztem volna (hisz milyen alaposan kidolgozta már hétévesen egy csatahajó minden szintjét!).

Azt tényleg „érzékelhetjük, hogy a gyerekként rajzoló és később művészként alkotó ember ugyanaz a személy”, és mint a kurátori szöveg is megjegyzi, ezt a banális megállapítást pontosan azért tehetjük meg, mert a rajzok többsége nem támasztja alá az általánosan elfogadott elméletet, miszerint a „kis zsenikből” lesznek a kiváló művészek. Ezért egyrészt az egyéni, szülői ambíció a felelős (megtörtént, hogy egy tehetséges gyereket napi nyolc-tíz órás „rajzmunkára” kényszerítettek, és ettől lassan elsorvadt a tehetsége), másrészt az iskolai rajzoktatás. A kiállítás egyik érdekessége, hogy néhány esetben láthatóvá válik ez utóbbinak a hatása. Például vizuálisan: Keserü Ilona két lányportréja annyira „rendben van”, annyira konvencionális, hogy már szinte fáj. Máskor tényszerűen, például Tarr azon rajzán, melyet az oktató „[a feladatot] nem értette” megjegyzéssel és egy áthúzott nullával értékelt. (Igaz, a jó szándék is káros lehet: esetleges rajzolói tehetségem kibontakozását az gátolta meg, hogy rajztanárként működő nagyanyám megosztotta velem a perspektivikus ábrázolás rejtelmeit. Bár így visszatekintve talán már az is intő jel lehetett volna, hogy kizárólag ékesen feldíszített hercegnőket és királylányokat rajzoltam színes filctollal.)

A művészek születési idejét követő, az idősebb nemzedéktől induló kiállításon az is érzékelhető, hogy miként változott az alkalmazott (mert épp divatos) technika a ceruzarajzon át a zsírkrétán keresztül a filcig és a sima tollig, de az is lemérhető, hogyan befolyásolta a „kor szelleme”, például a második világháborút követő időszak egyes „ifjú titánok” látásmódját (Lakner Lászlótól az 1948-ban készített rajzán felbukkanó koponyák). De az is kiolvasható, hogy míg a lányos „témák” egyértelműen hátráltató tényezők (itt is csak egy művön bukkannak fel, Benczúr Emese virágfejet viselő „királylányain”), addig a kisfiúk által kedvelt tárgyak és állatok (pisztoly, ágyúcső, rendőrségi autó, helikopter, ló, bivaly, sárkány) nem törik rögtön derékba a későbbi karrier lehetőségét.

A kiállítást persze a kurátori koncepciót negligálva is meg lehet tekinteni. Mert ugyan valamelyest összeköthetők Mau­rer Dóra érzéki-konstruktivista munkásságával a hat- és hét­évesen készített aprólékos rajzai (bennük például a vonalzó használatával), de sokkal izgalmasabbak a szépen kidolgozott, tanyasi képeken felbukkanó, a semmibe nyíló ajtók vagy az ákombákom betűkkel jelölt városi épületek. Miért és miként ragadja meg egy tizenkét éves gyerek a nudista strandot (Batykó Róbert), ­miért viselnek a be nem azonosítható nemű gyerekek virágfüzér koszorút a fejükön (Klimó Károly), miért megrajzolásra méltó a 72-es ­troli (Károlyi Zsigmond)? Hogy mennyi gazdagság elfér egy, a rajztanárok által utált tenyérnyi rajzban (a kis Erhardt Miklós – ötévesen még Micu – sportjelenetekben bővelkedő munkája), vagy hogy mennyire természetes egy gyereknek egy hétköznapi „békavacsora” (Várnai Gyula)! Minden gyerekrajzban ott lapul a korlátlan szabadság – „csak” itt túlélte a felnőttkort is. Talán érthető, ha irigykedem.

Virág Judit Galéria, Bp. V., Falk Miksa u. 30., nyitva november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.