A törvényt sértő viharsarki jegyző a Belügyminisztériumban folytatja pályafutását

Kis-Magyarország

Az információs törvény megsértését állapította meg a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság lapunk megkeresése nyomán tavaly nyáron a méhkeréki jegyzővel szemben. A törvényesség helyi őre nem volt hajlandó portálunknak kiadni, hogy a költségvetési csalás miatt jogerősen bűnösnek kimondott fideszes Tát Margit polgármestert mandátuma megszűnése után mennyiért foglalkoztatták tovább. Közpénzen.

Igencsak puhára esett a Viharsarok legszélén, a román határ közvetlen szomszédságában található, alig kétezer lakosú Méhkerék kormánypárti polgármestere, Tát Margit, miután egy ellene is indult büntetőperben a Gyulai Törvényszék tavaly februári jogerős ítéletében jelentős értékre elkövetett költségvetési csalás miatt elmarasztalta. Felfüggesztett szabadságvesztést és pénzbírságot kapott, valamint méltatlannak mondták arra, hogy mentesítették büntetett előélet joghátrányai alól. Mindez azt jelenti, hogy a feltételes szabadságvesztése leteltéig, 2024 februárjáig büntetett előéletűnek számít. Tát Margit kénytelen volt megválni a polgármesterségtől, de az önkormányzat településfejlesztési koordinátorként foglalkoztatta tovább. A megüresedett polgármesteri tisztségre kiírt időközi választást aztán tavaly júniusban a fideszes Tát megnyerte (mert büntetett előéletűként is indulhatott), így azóta újra ő vezeti a Békés megyei települést.

Amint arról rendszeresen beszámoltunk, egy, az EU által támogatott és fiataloknak szánt bűnmegelőzési programot nyert el még hosszú évekkel ezelőtt Méhkerék önkormányzata, ám egy feljelentés nyomán elrendelt nyomozás, az ezt követő első, majd másodfokú bírósági tárgyalás is arra jutott, hogy a program elemeinek döntő részét nem valósították meg a projekt végrehajtói, sőt, ez már eleve nem is állt szándékukban. Ebben az ügyben ítélték el Tát Margitot.

Innentől kezdődik a méhkeréki jegyző, Major Ágnes története. Még 2022 március közepén levelet írtunk neki. Ebben azt kérdeztük, ha Tát Margitot, a mandátumát veszített és bűnösnek kimondott településvezetőt az ítélet után tényleg visszafoglalkoztatja Méhkerék önkormányzata, akkor ezért mekkora havi összeget kap, mi a feladata, s mindez a jogerős bírósági elmarasztaló ítélet után erkölcsileg, etikailag rendben van-e. A méhkeréki jegyző ezekre a kérdéseinkre megtagadta a választ. Azt is egyértelművé tette, hogy ezt adjuk be közérdekű adatigénylésként. Miután ez megtörtént, Major Ágnes megtagadta a választ arra a kérdésre, hogy mekkora összegről szól a megbízási szerződés – noha egyértelműen közpénzről van szó.

Mindezt az információs törvény egyik passzusával magyarázta Major Ágnes. A inkriminált rész így szól: „A munkaviszonyban, valamint megbízási viszonyban állók esetén az adatigénylés teljesítése akkor lehetséges, ha az érintett a közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörében eljáró személynek minősül.” Ezt követően jogvédelemmel foglalkozó civil szervezeteket kerestünk meg. A Transparency International (TI) és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogászai cáfolták a méhkeréki jegyző érvelését. Leszögezték: Major az információs törvénynek nem a megfelelő passzusára hivatkozott.

Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója a Narancs.hu-nak kifejtette: „Nem az információs törvény jegyző által feltüntetett paragrafusa alapján kell kiadnia az adatot, bár ez alapján is, hanem ennek az adatnak, mint közpénzből kötött szerződés főbb adatainak, az infotörvény melléklete szerinti közzétételi lista alapján, amelynek eleve is fent kellene lennie az önkormányzat honlapján.” „Az információs törvény közérdekből nyilvános adatként kezeli, amikor a helyi önkormányzati költségvetés terhére juttatást teljesítenek, amikor azt felhasználják” – ezt pedig Döbrentey Dániel, a TASZ szakjogásza közölte még tavaly.

Lapunk munkatársa ezért a Péterfalvi Attila vezette Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordult, hogy ott a törvénysértés miatt vizsgálatot kezdeményezzen a méhkeréki önkormányzat jegyzője ellen.

A NAIH vizsgálata tavaly augusztus elején zárult le, megállapítva, hogy Major Ágnes a kért adatok kiadásának megtagadásával törvényt sértett.

Egyben a adatvédelmi hatóság kötelezte a jegyzőt, hogy a szerződés havi megbízási díjáról szóló adatot is közölje velünk, azaz hozzá nyilvánosságra. A határozott, öt hónapra – 2022. március 1-től július 31-ig – kötött szerződés szerint munkájáért havonta bruttó 750 ezer forint jár Tát Margitnak. Azaz összesen 3 millió 750 ezer forint.

A méhkeréki önkormányzatnál folyó településfejlesztéssel, a Magyar Falu Program pályázataival, a TOP és TOP Plusz felhívásokkal és egyéb fejlesztések koordinálásával bízták meg Tátot, és még valami mással is – derült ki a dokumentumból. Feladatai közé tartozott „a településfejlesztés elismerése érdekében szakmai díjak, egyéb elismerések, díjak, versenyek, kiírások felkutatása és ehhez kapcsolódóan javaslatok elkészítése, amelyek tovább öregbíthetik Méhkerék jó hírét”. Csak emlékeztetünk, mindez egy büntetett előéletű ember feladata volt.

„Ugyanakkor – állt akkor Major Ágnes cikkünk szerzőjének írt levelében – a Hatóság (NAIH – a szerk.) felhívta a figyelmet arra is, hogy „az adatigénylés teljesítését követően az adat törvényi előírásnak megfelelő terjesztéséért az adatigénylőt terheli a későbbiekben a felelősség, amely tényre az adatigénylő figyelmét az adatkezelőnek fel kell hívnia”. Majd még hozzátette, „a közérdekből nyilvános személyes adatok a célhoz kötött adatkezelés elvének tiszteletben tartásával terjeszthetőek”. Ez akár úgy is értelmezhető, s alighanem ezt akarta sugallni a jegyző, hogy hiába adott vele szemben nekünk igazat a NAIH, és hiába kötelezte a megbízási szerződés összegének nyilvánosságra hozatalára, ez részünkről mégsem lenne tanácsos.

Holott a  NAIH-vizsgálat egyértelműsítette: közérdekű adatról, közpénzről van szó, így bármilyen adatmegtagadás vagy -korlátozás törvényt sért. Sőt, mindez a nyilvánosságra tartozik, mindenfajta korlátozás nélkül. Éppen ezért megírtuk, hogy Tát Margit közvetlenül azután, hogy a jogerős bírósági ítélet kimondásának pillanatában elveszítette mandátumát, ugyanolyan összegű megbízási szerződést kapott – immár büntetett előéletűként – a méhkeréki önkormányzattól. Az eset pikantériája, hogy a magyar jog mindezek ellenére indulni engedi azt a személyt az időközi választáson, akinek azért szűnt meg a mandátuma, mert súlyos bűncselekmény miatt bűnösségét kimondták. Így a tavaly nyári újbóli választáson Tát elindult és nyert. A helyi választók többségét nem zavarta, hogy a EU-s pénzből tulajdonított el a településvezető.

Tát Margit április 1-jei Facebook-bejegyzésében arról tudósít, hogy jegyzője, akivel az elmúlt négy évben együtt dolgozott, és akinek „köszöni a példaértékű szakmai munkát, a kitartást, az elkötelezettséget és elhivatottságot, a rendíthetetlen hitet, mely a legnehezebb helyzetekben is hegyeket mozgatott, a lehetetlent nem ismerő vezetői szemléletet, mely minden problémára talált megoldást”, most a Belügyminisztérium kötelékébe tér vissza, ami a régi-új munkahelye. Ez tényszerűen nem jelent mást, minthogy a törvénysértő jegyző, a jogszabályok útvesztőiben olykor eltévedő szakember, a törvényesség helyi őrzője jókora botlása ellenére feljebb lép. 

(Címlapképünkön: Tát Margit 〈b〉 és Major Ágnes. Forrás: Tát Margit Facebook)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk