Díszmagyarban készülnek (Gyáni Gábor: Hétköznapi élet Horthy Miklós korában)

  • Kádár Judit
  • 2006. november 30.

Könyv

Ha az olvasó abban reménykedik, hogy most majd megtudja, miért ébreszt ez az időszak sokakban még ma is nosztalgiát, nem fog csalódni, mert tényleg kiderül, még ha nem is a megszokott módon.

Ha az olvasó abban reménykedik, hogy most majd megtudja, miért ébreszt ez az időszak sokakban még ma is nosztalgiát, nem fog csalódni, mert tényleg kiderül, még ha nem is a megszokott módon. A Mindennapi történelem sorozatban megjelent mutatós kötet ugyanis képeskönyv, ami a Horthy-kor társadalmának történetét több száz, Vajda László által összeválogatott fotó segítségével mutatja be. A társadalomtörténet viszonylag új tudományág, s azért jöhetett létre, mert a tudósok úgy találták, a korábban művelt történetírás túlságosan politika-központú. Sőt Hanák Péter, a hazai kultúrtörténeti kutatások úttörője szerint éppen a 20. század első felének eseményei vezettek a kultúra és életmód vizsgálatának felvirágzásához, mert a rövid egymásutánban bekövetkező két világháborúért felelős politika még a történészek szerint sem volt más, mint "kis hatalmi elitek amorális és értékromboló - az emberek életét tönkretevő - tevékenysége". Gyáni Gábor is igyekezett elkerülni, hogy a politikatörténet befurakodjon a két világháború közti mentalitást, életmódot, munkalehetőségeket, családeszményt, étkezési és utazási szokásokat, azaz a hétköznapi életet bemutató könyvébe. Elszántságát mutatja, hogy még a kötet címében szerepelő Horthy Miklós kormányzóról sincs egyetlen fénykép sem (igaz, az egyik pengős érmén mégiscsak látható a profilja), helyette az olvasó a történészként jelentős életművet hátrahagyó, a nyilasokat támogató magatartása miatt háborús bűnösként 1945-ben elítélt Hóman Bálint képét láthatja, négy lapon is. És ezzel máris beférkőzött a politika, részint mert Hóman kultuszminiszterként politikus volt, másrészt mivel ő azok egyike, akiket új demokráciánk első tizenhét évében a vezető politikai elit egy része az újratemetés gesztusával tisztelt meg.

De az 1919 és 1945 között eltelt bő huszonöt esztendő nem véletlenül kapta a nevét éppen egy politikusról. Bármennyire kerüli is Gyáni Gábor a történelmi események felidézését (bár aki végképp nem tudja nélkülözni, a könyv végén talál egy időrendi áttekintést), az olvasónak szinte mindenről eszébe juthat a politika. Például hiába esik szó az arisztokrácia és a nemesség tagjainak ünneplő öltözékéről, a díszmagyarról anélkül, hogy a társadalomtörténész leszögezné, hogy az a feudális, rendi nemzettudat szimbólumának tekinthető, a fényképen látható sujtásos, prémes, bársony és brokát ruhakölteményekben, oldalukon karddal pompázó urakról rögtön az ugrik be: te jó ég, ezek így készültek a közelgő háborúba! Az esetenként egy földbirtok vagy egy budapesti bérház árába kerülő díszmagyar mindent elárul a korról. Ha valaki nem tudta volna, világossá válik, hogy az uralkodó elit, amely elvesztette az első világháborút, a hatalmát nem veszítette el, és nem tanult semmiből. Ugyanazt a norma- és értékrendet képviselte továbbra is, de a saját bűneivel való szembenézés elmaradása miatt minden korábbinál frusztráltabban - erre utal a gálaruháikon elburjánzó aranysujtás. Ráadásul, amint Bibó István írta, a magyar "úriemberi rétegben" felolvadt és önállótlanná vált az értelmiség és a polgárság is. A következmény az újabb történelmi zsákutca lett. Mivel az önreflexióra képtelennek és szellemi kvalitásaikat tekintve egyszersmind alkalmatlannak bizonyultak, bűnbakot kellett keresniük, amit a baloldalban, a liberálisokban és a zsidóként megbélyegzett emberekben találtak meg. Az ellenségnek kinevezettek iránt szított gyűlölet által saját frusztráltságukat a társadalom egészére átruházták. Pedig a "tisztes szegénységben" élő, Gyáni szerint ma kispolgári státusúnak nevezhető tömegeket enélkül is fűtötte elég indulat: a mások lenézésében megnyilvánuló öntudat s a nívósabb élettel kecsegtető "görcsös alkalmazkodás vágya, ami a másokkal szembeni kisebbrendűségi érzésként nyilvánult meg".

Mivel a kötet nem a kutatók szűk köreinek szóló szakkönyv, a szerzőnek ügyelnie kellett, hogy a képek háttéranyagául szolgáló szöveg ne legyen túl száraz. Tartózkodni igyekezett tehát a számok, statisztikai adatok szövegbe zsúfolásától. "A jövedelmek egyötödét a népesség fél százaléka zsebelte be és négyötöd osztozott a jövedelmek kevesebb mint felén" - írta például a korszak vagyoni viszonyairól, s törekvése méltányolható, a lényeget értjük, bár a fenti képletből még az tűnik a legegyszerűbben kiszámíthatónak, hogy hány éves a kapitány. Az is előfordul, hogy az olvasó úgy jár, mint a feledés kórjában szenvedő Macondo lakói Gabriel García Márquez regényében. Õk, amint rájöttek arra, hogy menthetetlenül elfelejtik a tárgyak nevét, először táblával látták el azokat, ami kevésnek bizonyult. A tehénre például hamarosan azt is rá kellett írni, hogy meg kell fejni, és az így nyert folyadékhoz kávét kell tölteni. Horthy Miklós kora hiába oly közeli még - Gyáni szerint apáink és nagyapáink ideje, bár elképzelhető, hogy az ifjabbak a dédapáknál tartanak -, az 1935 körül asztagot rakó parasztok fényképe láttán valószínűleg vannak már, akikben igény támad a macondóiak cédulájára, amiből kiderülne: az asztag szabadban tárolt, tartósan összerakott, cséplésre vagy nyomtatásra váró gabona, s azért ideális felpúpozni, hogy a hetek múlva bekövetkező cséplésig a szálas gabona ne menjen tönkre. Egy-két esetben elég sűrűn kellene teleírni a cédulát. "A harmincas években naponta 1200-1300, kiutasításra ítélt ember került toloncházba" - olvashatjuk a "Csendőr, rendőr, börtön" feliratot viselő oldalon, de nem teljesen világos, a rendőrség miért érezte szükségét ennyi állampolgár kiutasításának, és honnét hova.

Az egyik fényképen a forgalmas budapesti Széll Kálmán tér látható, 1940-ben. Úgy tűnik, az egyetlen lényeges különbség az, hogy ma Moszkva térnek nevezik. Különben most is olyan, mint volt, csak a képen a villamosok nem Combinók, az emberek valamivel gondosabban öltözöttek, és mintha nagyobb lenne a tisztaság. Hát itt tartunk. Kész szerencse, hogy legalább az aranysujtás kiment a divatból.

Corvina, 2006, 182 oldal, 5990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.