Wallander Volgája - Henning Mankell: Riga kutyái

Könyv

Breaking news: újraegyesült Németország. E remek hírrel majdhogynem párhuzamosan egy jugoszláv gyártmányú mentőcsónakban két orosz származású hulla sodródik a svéd partokra – a nyomok a Baltikumba vezetnek.


De mielőtt még Kurt  Wallander, Henning Mankell sorozatának visszatérő nyomozója felszállna az Aeroflot Lettországba tartó járatára, úgy Svédország, mint a svéd nyomozó aktuális állapotáról is képet kapunk. Ami a svédeket illeti, ők az intézményes naivitás korát élik; akkora méreteket ölt az általános jóhiszeműség (a kilencvenes évek hajnalán járunk), hogy az előző Wallander-epizódban (A gyilkosnak nincs arca – kritikánk itt) kínkeservesen elfogott kegyetlen cseh elkövető, „az ország történelmének egyik legbrutálisabb gyilkosa” gond nélkül kisétálhat egy svéd börtönből. A svéd rendőri erők töketlenségét jelzi továbbá, hogy a hullákat szállító gumicsónakot is könnyűszerrel meglovasítják – honnan máshonnan, mint a rendőrség pincéjéből.

Ami pedig Wallander háza táját illeti – nos, ott minden a régi. Apja, az örök zsörtölődő, aki sosem nézte jó szemmel fia rendőri karrierjét, ugyanabban a fészerben festeget, mint eddig is, és még hosszan ezután. És ugyanazt festi, mint eddig is, és még hosszan ezután: tájat naplementekor – hol fajdkakassal, hol anélkül. Mankell regényeinek kezdettől ezek voltak és még hosszan ezek maradnak az erősségei – annak élményszerű leírása, hogy milyen svédnek lenni, azon belül is milyen ystadi (azaz a fővárosból kissé lenézett) svédnek lenni, s azon belül is, hogy milyen egy fajdkakasokat festegető, lassan beszámíthatatlanná váló apával, egy lelécelt feleséggel és egy problémás leánygyermekkel megáldott ystadi rendőrfelügyelőnek lenni.

Ugyanezek az erények tartják a regényben a lelket akkor is, amikor Wallander ideje jó részét nem az otthonos Svédországban, hanem idegen terepen, történetesen Rigában tölti. Immár nemcsak a gumicsónakos hullák miatt utazik a lett fővárosba, hanem azért, mert egy hozzá közel álló rendőrt is meggyilkoltak: egy rigai felügyelőt, aki Svédországban segített Wallandernek az ügy felgöngyölítésében.

Wallander előtt már egy másik híres svéd felügyelő is landolt az északi jólétből oly távolinak tűnő, kietlen Keleten: Martin Beck volt az, a skandináv krimiirodalom atya- és anyamestereinek számító Sjöwall–Wahlöö páros (pályakép róluk itt) híres sorozatának visszatérő nyomozója. Martin Beck a hatvanas évek Budapestjére érkezett az egyik epizódban (A svéd, akinek nyoma veszett), Terv cigarettára gyújtott, és Újpestre is kilátogatott, miközben nagyon is tisztában volt vele, hogy egy kommunista országban tesz-vesz, ahol minden lépését figyelik. Hasonló érzéssel küzd Wallander is a még függetlensége előtt álló Lettországban, ahonnan még nem mentek ki az oroszok, és ahol a poloskának még jócskán két jelentése van. Németország ugyan újraegyesült már, de a svéd fejekben még nem nagyon egyesült semmi: a nyomozók azt sem tudják, teljes jogú tagja-e már az ex-NDK az Interpolnak. Innen nézve nem csoda, hogy Lettországot is csak nagy nehezen találják a térképen. Azt a Lettországot, amellyel egy darabig még csak Moszkván keresztül lehet diplomáciailag érintkezni.

Miként Beck, úgy Wallander is kénytelen ismertetni az egzotikus nyomozati helyszín elnyomatásának rövid történetét, sanyarú múltját és szürke jelenét, azzal a különbséggel, hogy míg Sjöwall és Wahlöö meglepően élénk, magyar szemmel is magyaros Budapest-anzikszot festett, addig Mankell Rigája egy kifejezetten írói kreálmány, a nagybetűs Kelet, ahol a Hold hidegen világít, míg az ellen (a nemzeti függetlenség kerékkötői) a sötétben bujkál, összeesküvést, méghozzá nemzetközit, kovácsolva. Az ilyen megkonstruált, már-már mesés Keleteknek pedig megvan az a rossz szokásuk, hogy könnyen magukhoz szürkítik a főhőst, még egy olyan jó kitalált, életszerű alakot is, mint a mi szeretett Wallanderünk, akire még sok izgalmas kiszállás vár, mielőtt  az utolsó felvonásban (The Troubled Man – 2009) elhomályosítja elméjét az apai örökségként kapott Alzheimer.

M-Érték Kiadó, 2012, 328 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.