Wallander Volgája - Henning Mankell: Riga kutyái

Könyv

Breaking news: újraegyesült Németország. E remek hírrel majdhogynem párhuzamosan egy jugoszláv gyártmányú mentőcsónakban két orosz származású hulla sodródik a svéd partokra – a nyomok a Baltikumba vezetnek.


De mielőtt még Kurt  Wallander, Henning Mankell sorozatának visszatérő nyomozója felszállna az Aeroflot Lettországba tartó járatára, úgy Svédország, mint a svéd nyomozó aktuális állapotáról is képet kapunk. Ami a svédeket illeti, ők az intézményes naivitás korát élik; akkora méreteket ölt az általános jóhiszeműség (a kilencvenes évek hajnalán járunk), hogy az előző Wallander-epizódban (A gyilkosnak nincs arca – kritikánk itt) kínkeservesen elfogott kegyetlen cseh elkövető, „az ország történelmének egyik legbrutálisabb gyilkosa” gond nélkül kisétálhat egy svéd börtönből. A svéd rendőri erők töketlenségét jelzi továbbá, hogy a hullákat szállító gumicsónakot is könnyűszerrel meglovasítják – honnan máshonnan, mint a rendőrség pincéjéből.

Ami pedig Wallander háza táját illeti – nos, ott minden a régi. Apja, az örök zsörtölődő, aki sosem nézte jó szemmel fia rendőri karrierjét, ugyanabban a fészerben festeget, mint eddig is, és még hosszan ezután. És ugyanazt festi, mint eddig is, és még hosszan ezután: tájat naplementekor – hol fajdkakassal, hol anélkül. Mankell regényeinek kezdettől ezek voltak és még hosszan ezek maradnak az erősségei – annak élményszerű leírása, hogy milyen svédnek lenni, azon belül is milyen ystadi (azaz a fővárosból kissé lenézett) svédnek lenni, s azon belül is, hogy milyen egy fajdkakasokat festegető, lassan beszámíthatatlanná váló apával, egy lelécelt feleséggel és egy problémás leánygyermekkel megáldott ystadi rendőrfelügyelőnek lenni.

Ugyanezek az erények tartják a regényben a lelket akkor is, amikor Wallander ideje jó részét nem az otthonos Svédországban, hanem idegen terepen, történetesen Rigában tölti. Immár nemcsak a gumicsónakos hullák miatt utazik a lett fővárosba, hanem azért, mert egy hozzá közel álló rendőrt is meggyilkoltak: egy rigai felügyelőt, aki Svédországban segített Wallandernek az ügy felgöngyölítésében.

Wallander előtt már egy másik híres svéd felügyelő is landolt az északi jólétből oly távolinak tűnő, kietlen Keleten: Martin Beck volt az, a skandináv krimiirodalom atya- és anyamestereinek számító Sjöwall–Wahlöö páros (pályakép róluk itt) híres sorozatának visszatérő nyomozója. Martin Beck a hatvanas évek Budapestjére érkezett az egyik epizódban (A svéd, akinek nyoma veszett), Terv cigarettára gyújtott, és Újpestre is kilátogatott, miközben nagyon is tisztában volt vele, hogy egy kommunista országban tesz-vesz, ahol minden lépését figyelik. Hasonló érzéssel küzd Wallander is a még függetlensége előtt álló Lettországban, ahonnan még nem mentek ki az oroszok, és ahol a poloskának még jócskán két jelentése van. Németország ugyan újraegyesült már, de a svéd fejekben még nem nagyon egyesült semmi: a nyomozók azt sem tudják, teljes jogú tagja-e már az ex-NDK az Interpolnak. Innen nézve nem csoda, hogy Lettországot is csak nagy nehezen találják a térképen. Azt a Lettországot, amellyel egy darabig még csak Moszkván keresztül lehet diplomáciailag érintkezni.

Miként Beck, úgy Wallander is kénytelen ismertetni az egzotikus nyomozati helyszín elnyomatásának rövid történetét, sanyarú múltját és szürke jelenét, azzal a különbséggel, hogy míg Sjöwall és Wahlöö meglepően élénk, magyar szemmel is magyaros Budapest-anzikszot festett, addig Mankell Rigája egy kifejezetten írói kreálmány, a nagybetűs Kelet, ahol a Hold hidegen világít, míg az ellen (a nemzeti függetlenség kerékkötői) a sötétben bujkál, összeesküvést, méghozzá nemzetközit, kovácsolva. Az ilyen megkonstruált, már-már mesés Keleteknek pedig megvan az a rossz szokásuk, hogy könnyen magukhoz szürkítik a főhőst, még egy olyan jó kitalált, életszerű alakot is, mint a mi szeretett Wallanderünk, akire még sok izgalmas kiszállás vár, mielőtt  az utolsó felvonásban (The Troubled Man – 2009) elhomályosítja elméjét az apai örökségként kapott Alzheimer.

M-Érték Kiadó, 2012, 328 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.