A könyvbéli alaphelyzet nem illeszkedik semmilyen vallási vagy tudományos feltételezésbe Jesua gyerekkorát illetően, a szerző fantáziája tölti ki a harmincévnyi űrt, amiről csak Lukács evangéliumában olvashatunk néhány sort, nevezetesen arról, hogy hogyan értekezik Jesua tizenkét évesen a templomban a tanítókkal, meglepő kérdéseket és magyarázatokat fűzve a szent szövegekhez. A regény egy ajánlat a lehetséges változatok közül.
Az elképzelt történet alaphelyzete, hogy a betlehemi csecsemőgyilkosságok után tizennégy évvel újra megjelenik a Megváltó érkezését jelző fényes csillag. Heródes Antipász ebből tudja meg, hogy a „zsidók királya” túlélte a vérengzést. Ezért két katona, Marcus, a római legionárius és Kotüsz, a trák testőr – aki a betlehemi csecsemőgyilkosságokban is részt vett –, elindulnak faluról falura megkeresni a fiút, hogy megöljék, vagy Heródes elé vigyék. A könyv azt feltételezi, hogy a zsidók, beleértve Absalom rabbit, Máriát és Józsefet is, nem tudják, hogy miért ölték meg a csecsemőket Betlehemben, és miért keresnek most egy tizennégy éve Betlehemben született fiút. Azt sem tudják, hogy Jesua a kiválasztott, ő maga is csak a római elmondása alapján hall róla először, hogy a messiást keresik, aki Betlehemben született.
Jesua Názáretben él Józseffel, Máriával és Mária unokanővérével, Erzsébettel, annak fiával, Jánossal, és még egy csomó kisebb gyerekkel, akiket a szüleik halála miatt Mária és József befogadott. Megjelenik a regényben Barabás is, akihez szoros, szinte baráti kapcsolat fűzi Jesuát, de annyira különbözőképpen állnak hozzá az élethez, hogy végül elválnak útjaik. Nem ez az egyetlen kapcsolat, ami előrevetíti a későbbi történéseket, János alakja is erősen meghatározza Jesua gyerekkorát. Sűrűn egymást követő fejezetekben követjük végig Jesua kamaszkori életének fontosabb eseményeit, amelyek rövid, összefűzött novellák formájában, fordulatosan és izgalmasan mesélik el azt a lélek mélyén futó, sejtelmekből álló fejlődéstörténetet, amelynek hatására a végén Jesua megtudja és megérti, kicsoda is ő valójában. Hasonló folyamatot él végig János is, akiből később Keresztelő Szent János lesz, és hasonlón küzd a nőiességében rejlő veszélyekkel Rebeka is, akibe legalább hárman szerelmesek egyszerre; Marcus, a római legionárius, Barabás, a zelóta és János.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!