Színház

Egy út vége

Moszkva–Peking Transzszimfónia

Kritika

Egy hosszú vonatútnak van eleje meg vége, de a kettő között mégis végtelennek tűnik, akárcsak ez az előadás. Kárpáti Péter drámájában nincs történet, vagy ha van is, az a legkevésbé fontos: az utazás a Transzszibériai expresszen a létezés maga, annak minden abszurditásával és inkoherenciájával együtt. (El is hangzik: „Nem értettél semmit. Ez az élet.”)

Ez a fajta játék- és szerkesztésmód szokatlan a magyar kőszínházakban, talán nehezebben is emészthető, és alighanem törvényszerű, hogy legyenek ólmosabb percei. Rá­adásul az alkotófolyamat közben tört ki a háború…

Az előadás akkor van elemében, amikor csúcsra jár benne az abszurd humor és kimerevedik a fékevesztett káosz, hiszen csak szürreális síkon lehet megélni és értelmezni egy ilyen az utazást: a vonatra szállva az ember mintha egy másik dimenzióba kerülne, amelyben benne rejlik Oroszország esszenciája. Érezhető, hogy Kárpáti Péter, Bodó Viktor és néhány magyar és német színházi alkotótársuk a saját bőrükön tapasztalták meg mindezt. Kárpáti Péter (aki az előadás dramaturgja is) dokumentumabszurdként határozza meg a darabját, amelyet Bodó Viktor szinte íziben színpadra is állított Frankfurtban. A Katona Novák Eszter rendezte premierje viszont évekig húzódott a Covid miatt.

A történet, vagyis inkább a kontextus szerint egy frankfurti férfi, Moritz (Mészáros Béla) El Caminó-i elvárásokkal száll fel a vonatra Moszkvában. Az előadás akár az ő delíriumos álma is lehetne, mert az indulás után a kupétársai beledöntenek egy csomó vodkát, és innentől kezdve a találkozások, a valódi és kísértetutasok felbukkanása és eltűnése, valamint a szomszédos kupék párhuzamos történései határozzák meg a dramaturgiát. A kocsiban bolyong (többek között) a kamcsatkai szellemlány, a face forminggal foglalkozó fitnesztréner, a súlyfelesleggel rendelkező kirgiz bácsi, Moritz frankfurti szomszédja (talán őrangyala), két világutazó plázacica, egy Ilmarinenre hajazó kovács, s néhány szürke farkas. Moritz bele tudna szeretni bármelyik nőbe, de amúgy csak átereszti testén-lelkén az eseményeket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.