Orbán médiavállalkozói Észak-Macedóniában

Balkáni küldetés

Külpol

2017 óta nyomulnak a magyar kormánypárthoz közeli médiabefektetők Szlovéniában és Észak-Macedóniában. A botrányoktól és rendőrségi nyomozásoktól kísért térfoglalás idén ősszel magasabb fokozatba kapcsolt, miután a magyar reklámpiac (és Mészáros Lőrinc) zászlóshajója, az Atmedia is felbukkant Szkopjéban.

Három évvel ezelőtt részletesen beszámoltunk arról, hogy Orbán Viktor milyen médiabefektetéseken keresztül igyekezett a 2017-ben a hatalomból kitessékelt harcostársa után árván maradt sajtóbirodalmat egyben tartani a mint­egy kétmillió lakosú volt jugoszláv tagköztársaságban (lásd: Barátom, Gruevszki, Magyar Narancs, 2018. május 17.). Az akkori nevén Macedón Köztársaság (2019 februárja óta Észak-Macedón Köztársaság) egyebek mellett lehallgatási ügyekbe belebukott miniszterelnöke, Nikola Gruevszki az év november 11-én kalandfilmbe illő körülmények között Magyarországra szökött a hazájában rá váró börtönbüntetés elől. Budapesten a migrációs válság miatt megszigorított körülmények ellenére is fantasztikus gyorsasággal megkapta a menedékjogot. A magyar vezetés azonban továbbra is forintmilliárdokat pumpál a Gruevszki utáni – immár ellenzéki macedón – sajtó menthetőnek tartott részébe.

Segítő kezek

A 2006 és 2017 közt kormányzó VMRO–DPMNE párt és a kormányfő Gruevszki a Fidesz-kormányéhoz hasonló, a kormányfő köréből irányított és pénzelt tévékből, újságokból, honlapokból és rádiócsatornákból álló médiabirodalmat üzemeltetett. Ám ez a konglomerátum 2017 után közel állt az összeomláshoz, hisz a meglehetősen szűk médiatérrel rendelkező országban nem bírták fenntartani magukat állami hátszél nélkül. Ekkor érkeztek megmentőként a magyar kormányhoz közeli médiabefektetők, elsősorban a kormánypárti bulvárlap, a Ripost tulajdonosa, a Habony Árpáddal közeli kapcsolatban álló Schatz Péter, illetve az ő korábbi munkatársa, Adamik Ágnes (ő később Kovács Ágnesre változtatta a nevét).

Schatz nem sokkal korábban Szlovéniában is megjelent, ugyancsak televíziót és online portált vásárolva a helyi Orbán-szövetséges, Janez Janša médiajelenlétének megerősítésére – annak pártjával, az SDS-sel (Szlovén Demokrata Párt) közös tulajdonban. A Schatz által 2017 áprilisában Szkopjében megalapított Target Group júliusban országos televíziót (Alfa Tv) és online portált is birtokló céget vásárolt fel, majd kisvártatva szlovén cégén (Ripost Založništvo d.o.o.) keresztül elindította a bulvár honlap macedón kiadását is ripostmk.com címmel.

Adamik Ágnes ugyanekkor megalapította a maga macedón cégét, az Adinamic Mediát, amely a következő év tavaszán ütött nyélbe egy nagyobb médiafelvásárlást. Előbb megvette a Prva Republika kiadót, majd néhány napra rá az EM Media nevű cég 51 százalékát, májusban pedig az LD Press Médiában jutott többségi tulajdonhoz. E cégeken keresztül hat macedón lap irányítását szerezte meg: Adamikhoz került a Kurir, a Lider, a Denesen, az Ekonomszki és a Visztinna, illetve az LD Press Media által kiadott NetPress híroldal is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.