Interjú

"Fokozatosan szétfoszlott"

Martin Bútora szlovák szociológus Csehszlovákia széteséséről

  • Lajos P. János
  • 2013. február 17.

Külpol

Tényleg a népakarat ellenében történt? Kik ambicionálták inkább, a csehek vagy a szlovákok? S ki jutott többre általa? A pozsonyi közélet kiemelkedő figuráját, Václav Havel egykori tanácsadóját, volt szlovák elnökjelöltet a cseh-szlovák szétválás 20. évfordulója alkalmából kérdeztük.

Magyar Narancs: 1992-ben szétvált Csehszlovákia, 1993. január 1-jén megszületett Szlovákia. Hogyan fogadták az emberek?

Martin Bútora: Gyanakodva, kételyekkel, kérdőjelekkel. Az akkori és a mai közvélemény-kutatások is azt mutatják, hogy ha népszavazást tartottak volna, akkor nem mondanak igent a válásra. Szlovákiában a szétválás támogatói több felmérés alapján sem voltak többen 30 százaléknál, és hasonló volt ez az arány Csehországban is. A nacionalista Szlovák Nemzeti Párt (SNS) kivételével egyetlen párt programja sem tartalmazta az önálló Szlovákia létrehozását. Vladimír Meciar pártja, a Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom (HZDS) programjában voltak olyan pontok, amelyek egy nagyon laza konföderáció vagy más hasonló irányába mutattak - ami nagyon nehezen lett volna elfogadható a cseh partner számára -, ám a fellépéseiken, nyilvános megszólalásaikban, gyűléseiken azt hangoztatták, hogy nem akarják felosztani az országot. Nem akarták a teljes szétválást.

MN: Akkor mégis miért történt meg, ha sem a politikusok, sem a lakosság nem akarta? Csak a körülmények vezettek ide, vagy a politikai elit egy része mégis erre játszott?

MB: A szétválásnak több oka volt. Csehszlovákiában nem létezett közös csehszlovák politikai képviselet, a meghatározó pártok nemzeti alapon, vagy Csehországban, vagy Szlovákiában működtek. A cseh Polgári Demokrata Párt (ODS) megpróbálta ugyan megvetni a lábát Szlovákiában, de sikertelenül. A gazdasági mutatók sem voltak kedvezőek. Szlovákia gazdasági állapota jóval gyengébb volt, ipari szerkezete eleve kedvezőtlenebb, a bársonyos forradalmat követő gazdasági reformok következtében pedig megszűnt a fegyvergyártás, a nehézipar leszálló ágra került, legyengült a mezőgazdaság. Gyorsabban emelkedett a munkanélküliség is, mint Csehországban. Mégsem ebben látom a szétválás igazi okát. Sokkal inkább abban, hogy fokozatosan szétfoszlott a csehszlovák tudat, az összetartozás érzése. Főleg Szlovákiában beszéltek egyre gyakrabban arról, hogy milyen módon lehet megreformálni a közös államot az egyenrangú partnerség biztosítása érdekében, de ha kirukkoltak valamivel, csak ritkán találtak megértésre. A közös tudat hiányos szerkezete okozta a közös állam meggyengülését, távolról sem csak a szlovák fél lépései, amelyek csupán reakciók voltak a cseh lépésekre.

MN: A válásra vonatkozó konkrét döntéseket azonban valaki meghozta.

MB: Ezek azután születtek, hogy az 1992-es választásokon győztes cseh és szlovák képviselet nem tudott megegyezni a közös állam működőképes modelljében. A tárgyalásokra a két kormányfő, Václav Klaus és Vladimír Meciar azzal a szándékkal érkezett, hogy megoldást találjanak a közös állam megőrzésére, elképzeléseikben azonban jelentős különbségek mutatkoztak. Az államforma tekintetében a lakosság is megosztott volt - márpedig egy népszavazásnak azt is meg kellett volna határoznia, milyen államformát válasszanak. Hamar elérkezett az a pillanat, amikor már látszott, hogy egyik fél sem akar engedni.

MN: Az ország felosztását nemcsak a lakosság ellenezte, az értelmiség is. Nem lehetett volna nyomás alá helyezni a politikusokat?

MB: A szlovák értelmiség megosztottabb volt, az önállóságpártiak ugyan nem voltak többségben, de hallatták hangjukat, kezdeményezőbbek voltak. Igaz, nagyobb hangja volt a Közös Államért Kezdeményezésnek (a csoport egymillió aláírást gyűjtött anno az együtt maradásért - a szerk.). De egy dolog a civil kezdeményezés, s egy másik az átalakítása politikai programmá. A civil társadalom nem volt annyira erős, hogy kikényszerítse a népszavazást.

MN: Sokan úgy vélik, hogy Václav Havel akkori köztársasági elnök megmenthette volna a közös államot, ha határozottabban kiáll mellette.

MB: Havel nem titkolta, hogy a csehszlovák állam híve, írásban és szóban is elmondta a véleményét, de azt is hozzátette, hogy ha a választott politikai képviseletek máshogy döntenek, nem fogja akadályozni az önállósodást. Három jelentős politikai esemény - a választások végeredménye, Havel megválasztásának elutasítása a Szövetségi Gyűlés Szlovák Nemzeti Kamarájában és a szlovák szuverenitási nyilatkozat - után már nem volt könnyű egyben tartani az országot. Havel, aki a cseh-szlovák föderáció megőrzésének meggyőződéses híve volt, végül úgy döntött, hogy nem akar részvevője lenni egy olyan folyamatnak, amelyre nem lehet hatással. Az volt az érzése, hogy ő egyértelműen letette voksát, mindent megkísérelt, hogy a szlovákok és a csehek együtt maradjanak, de a kialakult körülmények között már nem akarja betölteni a köztársasági elnöki posztot. Természetesen ismerem a Havel lemondását illető bírálatokat, és csak egyetérteni tudok azzal, hogy az elnöki lemondás megerősítette a közhangulatot egyre inkább uraló vélekedést, miszerint a közös államot már nem lehet megőrizni.

MN: Ön, aki tanácsadója volt Havel elnöknek, mikor érezte, hogy a folyamat már megállíthatatlan?

MB: Azok közé a tanácsadók közé tartoztam, akik vallották, hogy valamilyen megoldást biztosan találni lehet Csehszlovákia megmentésére. Ha máshogy nem, akár két köztársaság közti szerződéssel. A választások utáni helyzetet is úgy értékeltem, hogy találhatunk valamilyen modus vivendit, amely lehetővé teszi a vita elodázását, esetleg népszavazás kiírását, ami politikailag kötelező lett volna. De láttam azt is, hogy a cseh kollégáim kezdik elveszíteni hitüket az állam megtartásában. Racionálisan mérlegeltek, mondván: rendben, ha így akarjátok, váljunk szét, jöjjön létre az önálló cseh állam, amelynek elnöke Václav Havel lehet. De a már említett három politikai esemény után világosan láttam, hogy mi fog történni. Amikor Václav Havel lemondott, természetesen mi, a tanácsadói is követtük őt.

MN: Hogyan reagált a cseh politika?

MB: Csehországban is veszítettek a föderális állam hívei, és a lakosság mérlegelni kezdte, mi lesz tovább. Ott már megkezdődtek a reformok, egyértelművé vált, hogy csatlakozni szeretnének az uniós struktúrákhoz, lehorgonyozni az európai politikai kultúrában, folytatni az átalakítást, és azt mondták, ez az egész vita a szlovákokkal csak visszatart, fékez bennünket. A közvélemény egy része már kezdte fölösleges tehernek érezni Szlovákiát, amit a cseh sajtó egy része visszhangozni kezdett, sőt, egyes lapok már mint a "balkáni lábról" írtak Szlovákiáról, amelyet le kell metszeni. Mert nem csak Szlovákiában, Csehországban is létezett szeparatizmus.

MN: Tartott attól, hogy az elválás nem lesz teljesen békés?

MB: Attól nem féltem. Történelmileg adottak voltak az államhatárok, a két nemzet sosem háborúzott egymással. Vagyis a közös történelem nem indokolt háborús félelmeket, a politikai kultúra is békés jelleget mutatott, egy pillanatig sem fenyegetett a jugoszláv út réme.

MN: Akkor mitől tartott?

MB: Félelmeim teljesen más tőről fakadtak. Szlovákia alapító atyáit látva attól tartottunk, hogy ők nem valódi demokraták, ráadásul egyfajta vörös-barna keverék jelent meg, kommunistákból nacionalistává vedlett politikusok, és a fasiszta szlovák államhoz kapcsolódó egyének. Ha a magyar önállósodási folyamatokra tekintünk, azt látjuk, hogy tanulmányok, cikkek ezrei íródtak, és azok szerzői a politikai csatározásokból is kivették részüket. Viszont akik a szlovák államot létrehozták, 1989 előtt soha egyetlen sort sem publikáltak az önálló Szlovákia érdekében. Szlovákiában olyan új politikai elit született, amely látszólag a semmiből bukkant elő, és élt az adódó lehetőséggel.

MN: Talán legjobban a magyar kisebbség és képviselői tartottak az ország szétválásától. Igazuk volt?

MB: Két írást olvastam legutóbb erről, és jelentős eltérést mutatnak. Petőcz Kálmán a Sme című napilapban három magyar csoportot különböztet meg: az első, amelynek tagjai közömbösek voltak. Petőcz ide sorolja Duray Miklóst. A másik csoport úgy vélte, előny is származhat abból, ha bekapcsolódik a folyamatba, ide a Magyar Kereszténydemokrata Mozgalmat sorolta. Szerinte a harmadik irányt a liberális Magyar Polgári Párt képviselte, amely Csehszlovákia megőrzése mellett tette le voksát. Jan Rychlík cseh történész azonban a Csehszlovákia felosztásáról írt könyvében úgy látja, mindhárom magyar irányzat Csehszlovákia fenntartását szorgalmazta, mivel tartottak az önálló Szlovákiától. Értem azokat a nüanszokat, amelyek alapján Petőcz felosztja a szlovákiai magyar politikát, de úgy vélem, Rychlíknek van igaza. Nem akarok hinni annak, hogy a magyar politikusok között 1992-ben akadtak olyanok, akik szerint Csehszlovákia szétesése megnyithatta volna a trianoni államhatárok kérdését, azzal számolva, ha Szlovákia gyengébb lesz, magyarországi politikai támogatással előhúzhatók lesznek a revizionizmus különféle válfajai. Nem állítom, hogy nem voltak ilyen zöngék, azt viszont igen, hogy nem ezek voltak a jellemzők. A magyar kisebbség szorongása természetesnek volt nevezhető. Havelt sokan Masaryk követőjének tartották, elnöksége alatt bízni lehetett a meglévő kisebbségi jogok betartásában. Ezzel szemben Szlovákia alapító atyái, Meciarral az élen, a nemzetiszocialista populizmusukkal nem keltettek bizalmat a szlovákiai magyarok körében. Szerencsére az akkori legszörnyűbb emberjogi és kisebbségellenes forgatókönyvek nem váltak valóra.

MN: Nem tartja paradoxnak, hogy a magyar kisebbség egyértelműen Csehszlovákia megőrzésére voksolt, pedig épp Csehszlovákia megalakulásával szakadtak el Magyarországtól?

MB: Már az 1993-ban készült felmérés is azt mutatta, hogy a magyarok jobban ragaszkodtak Csehszlovákiához, mint a szlovákok. Szerintem ez mindenképpen a csehszlovák rendszer iránti tisztelettel függött össze. Most nem az 1945-48 közti hontalanság éveire gondolok, inkább arra, hogy az 1989 utáni haveli Csehszlovákia emlékeztetett a Masaryk-korszakra, és reményt nyújtott arra, hogy a kiharcolt nemzetiségi jogokat be fogják tartani.

MN: Az ön 1992-es aggodalmai beigazolódtak?

MB: Nagyon gyorsan kezdtek beigazolódni, annyira gyorsan, hogy Meciart már 1994-ben leváltották. Talán az is jó volt valamire - fenékig kellett ürítenünk a nemzetiszocialista populizmus poharát, megismerhettük legsötétebb oldalait. A legnehezebb időszakot az 1994- 1998 közti meciari uralom jelentette (Meciartól 1994-ben a parlament megvonta a bizalmat, de az őszi előre hozott választásokon ismét kormányra került - a szerk.). A szlovák társadalom, beleértve a magyar barátainkat is, történelmi civilizációs harcot vívott az ország demokratikus jellegéért. A meciarizmus fölötti győzelem azért annyira fontos, mert ebben a harcban a szlovák társadalom már nem támaszkodhatott másra, csak önmagára, önmaga értékrendjére, civil bátorságára. Úgy érzem, Meciar 1998-as legyőzésével Szlovákiát újraalapítottuk.

MN: Hogyan látja Szlovákia legutóbbi évtizedét? Az ország csatlakozott a NATO-hoz, az Európai Unióhoz, bizonyos értelemben megelőzte Csehországot is, hiszen 2009-től az euró váltotta fel a szlovák koronát.

MB: A sikertörténet ebben az esetben nemcsak frázis, a politikai akaratnak, a civil összefogásnak és gyakran a szerencsés körülményeknek köszönhetően is sok mindent elért Szlovákia. Tagja lett az NATO-nak, az EU-nak, a schengeni övezetnek, és bevezette az eurót. Reformok sorát valósította meg. Ebből a szempontból sikeresnek tartom a meciarizmus utáni korszakot. Viszont ezalatt olyan demokráciadeficitre is fény derült, mint például a jogállamiság relativizálása, az igazságügy megkérdőjelezhetősége, a korrupciós rendszerek kialakulása. Noha ezek nem csak szlovákiai gondok, minket kínoznak, nekünk kell szembeszállnunk velük. A lakosság szerencsére ma is érzékeli a jogállami demokráciadeficitet, és hangot ad az elégedetlenségének. Egyre nő az igény a változások iránt, azt azonban nem tudom, ez hogyan nyilvánul majd meg a politikában. Pedig Szlovákiában már meghonosodott a demokratikus szellem, intézményi feltételei is megteremtődtek, de sajnos, mint megannyi posztkommunista államban, Szlovákiában is nagyon sok poszton demokraták helyett pártszolgák ülnek.

Névjegy

Egyik alapítója a Nyilvánosság az Erőszak Ellen (VPN; Verejnos proti násiliu) nevű mozgalomnak, mely a maga módján a bársonyos forradalom szlovákiai tagozatát jelentette 1989-ben. 1990 és 1992 között Václav Havel köztársasági elnök tanácsadója, 1993-tól 1998-ig egyetemi tanár, 1994 és 1996 között pedig a P.E.N. Klub Szlovák Központjának elnöke. 1999-tól 2003-ig Szlovákia washingtoni nagykövete, 2004-ben köztársaságielnök-jelölt, 1997-ben az IVO (Institút pre verejné otázky; Közéleti Kérdések Intézete) társadalomkutató intézet egyik megalapítója, jelenleg tiszteletbeli elnöke. A szlovák közélet kiemelkedő alakja.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.