helyrajzi szám

Bodográf – Bányász – Graffiti

Lokál

„A Bodográf mozi ezzel a névvel nagyon jó volt. Aztán Bányásznak hívták. (…) Egy mozit így nem lehet hívni. Hát tudni kell, hogy mi az a mozi! De többek között ezt sem tudták. Stílusuk nem volt, érzékük nem volt, és szeretetük nem volt” – nyilatkozta Mándy Iván 1993-ban a Budapesti Negyednek.

Persze ekkor már Graffitinek hívták a József körút 63. szám alatti mozit. E név legalább annyira tükrözte az 1990-es évek elejének névadási gyakorlatát, ahogy a Bányász az 1950-esekét, de az 1907-ben létesült Bodográf jelentésé­ről nem tudunk biztosat. A tulajdonosokat Klein Albertnek és Klein Bélának hívták, talán a Baross utca sarkán működő – Bodó Alfréd által 1894-ben alapított – Bodó Kávéház nevéből meríthették az ihletet.

Akárhogy volt, a Bodográf az 1900-as, 1910-es években a legnagyobbak közé tartozott 640 férőhelyével. „2 színházi terem. Folyamatos előadás, várni nem kell. 10 páholy. Buffet-terem. Zene” – írták a megnyitót követő hirdetésekben, ráadásul a zenét sem csak egy zongorista biztosította; a korabeli apróhirdetésekben nemcsak „jegyszedőt vagy jegyszedőnőt”, „cukorkaelárusító lányt”, de „elsőrangú hegedűst” is kerestek azonnali belépéssel. A vetítés a két teremben hétköznap délután 6-tól (hétvégén 4-től) este 10-ig tartott.

Az első világháború után a Bodográf már nem tudta tartani a luxustempót. 1930-ban átálltak ők is a hangosfilmvetítésre, de a két színháztermes-zenekaros varázslat szertefoszlott; az elegáns filmszínházból átlagos körúti mozi lett. Kizárólag Mándynak köszönhető – aki számos írásában megörökítette a mozihoz kötődő emlékeit –, hogy a nevet azután sem felejtették el, hogy 1951-ben, a nagy utcanév-változtatási láz idején a Bodográfnak is el kellett tűnnie. Ettől fogva Bányásznak (pár évig Bányász-Bodográfnak) nevezték, s olyan filmeket vetítettek itt az ötvenes évek elején, mint a Bányászok, a Donyeci bányászok, a Kék szén vagy a Lengyel bányászlevelek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.