helyrajzi szám

Bodográf – Bányász – Graffiti

Lokál

„A Bodográf mozi ezzel a névvel nagyon jó volt. Aztán Bányásznak hívták. (…) Egy mozit így nem lehet hívni. Hát tudni kell, hogy mi az a mozi! De többek között ezt sem tudták. Stílusuk nem volt, érzékük nem volt, és szeretetük nem volt” – nyilatkozta Mándy Iván 1993-ban a Budapesti Negyednek.

Persze ekkor már Graffitinek hívták a József körút 63. szám alatti mozit. E név legalább annyira tükrözte az 1990-es évek elejének névadási gyakorlatát, ahogy a Bányász az 1950-esekét, de az 1907-ben létesült Bodográf jelentésé­ről nem tudunk biztosat. A tulajdonosokat Klein Albertnek és Klein Bélának hívták, talán a Baross utca sarkán működő – Bodó Alfréd által 1894-ben alapított – Bodó Kávéház nevéből meríthették az ihletet.

Akárhogy volt, a Bodográf az 1900-as, 1910-es években a legnagyobbak közé tartozott 640 férőhelyével. „2 színházi terem. Folyamatos előadás, várni nem kell. 10 páholy. Buffet-terem. Zene” – írták a megnyitót követő hirdetésekben, ráadásul a zenét sem csak egy zongorista biztosította; a korabeli apróhirdetésekben nemcsak „jegyszedőt vagy jegyszedőnőt”, „cukorkaelárusító lányt”, de „elsőrangú hegedűst” is kerestek azonnali belépéssel. A vetítés a két teremben hétköznap délután 6-tól (hétvégén 4-től) este 10-ig tartott.

Az első világháború után a Bodográf már nem tudta tartani a luxustempót. 1930-ban átálltak ők is a hangosfilmvetítésre, de a két színháztermes-zenekaros varázslat szertefoszlott; az elegáns filmszínházból átlagos körúti mozi lett. Kizárólag Mándynak köszönhető – aki számos írásában megörökítette a mozihoz kötődő emlékeit –, hogy a nevet azután sem felejtették el, hogy 1951-ben, a nagy utcanév-változtatási láz idején a Bodográfnak is el kellett tűnnie. Ettől fogva Bányásznak (pár évig Bányász-Bodográfnak) nevezték, s olyan filmeket vetítettek itt az ötvenes évek elején, mint a Bányászok, a Donyeci bányászok, a Kék szén vagy a Lengyel bányászlevelek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."