helyrajzi szám

Bodográf – Bányász – Graffiti

Lokál

„A Bodográf mozi ezzel a névvel nagyon jó volt. Aztán Bányásznak hívták. (…) Egy mozit így nem lehet hívni. Hát tudni kell, hogy mi az a mozi! De többek között ezt sem tudták. Stílusuk nem volt, érzékük nem volt, és szeretetük nem volt” – nyilatkozta Mándy Iván 1993-ban a Budapesti Negyednek.

Persze ekkor már Graffitinek hívták a József körút 63. szám alatti mozit. E név legalább annyira tükrözte az 1990-es évek elejének névadási gyakorlatát, ahogy a Bányász az 1950-esekét, de az 1907-ben létesült Bodográf jelentésé­ről nem tudunk biztosat. A tulajdonosokat Klein Albertnek és Klein Bélának hívták, talán a Baross utca sarkán működő – Bodó Alfréd által 1894-ben alapított – Bodó Kávéház nevéből meríthették az ihletet.

Akárhogy volt, a Bodográf az 1900-as, 1910-es években a legnagyobbak közé tartozott 640 férőhelyével. „2 színházi terem. Folyamatos előadás, várni nem kell. 10 páholy. Buffet-terem. Zene” – írták a megnyitót követő hirdetésekben, ráadásul a zenét sem csak egy zongorista biztosította; a korabeli apróhirdetésekben nemcsak „jegyszedőt vagy jegyszedőnőt”, „cukorkaelárusító lányt”, de „elsőrangú hegedűst” is kerestek azonnali belépéssel. A vetítés a két teremben hétköznap délután 6-tól (hétvégén 4-től) este 10-ig tartott.

Az első világháború után a Bodográf már nem tudta tartani a luxustempót. 1930-ban átálltak ők is a hangosfilmvetítésre, de a két színháztermes-zenekaros varázslat szertefoszlott; az elegáns filmszínházból átlagos körúti mozi lett. Kizárólag Mándynak köszönhető – aki számos írásában megörökítette a mozihoz kötődő emlékeit –, hogy a nevet azután sem felejtették el, hogy 1951-ben, a nagy utcanév-változtatási láz idején a Bodográfnak is el kellett tűnnie. Ettől fogva Bányásznak (pár évig Bányász-Bodográfnak) nevezték, s olyan filmeket vetítettek itt az ötvenes évek elején, mint a Bányászok, a Donyeci bányászok, a Kék szén vagy a Lengyel bányászlevelek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.