Jelenetek a NER-ből: Basky újabb graffitit készített

  • narancs.hu
  • 2018. július 9.

Lokál

Ezúttal Schmidt Máriáról.

Ismét frappáns falfestéssel készült a magát Baskynek hívó művész, aki korábban Orbán Viktort festette fel a Dob utca és a Rumbach Sebestyén utca sarkán álló épület falára.  A miniszterelnököt ábrázoló kép a felcsúti kisvasútra utalt, ugyanis Orbán Thomason, a gőzmozdonyon ülve volt látható egészen addig, amíg le nem festették.

Basky, a rejtélyes művész most Schmidt Máriát festette fel arra a Nagy Lajos Király úti épület falára, ahol korábban egy ismert '56-os fénykép kinagított mása volt, és amelyen a kisfiút – tévesen – Dózsa Lászlóként nevezték meg. A hamisítást (valódi) szaktörténészek igen hamar jelezték, ám az 56-os emlékév szervezői mereven ragaszkodtak a saját verziójukhoz. Mi több, Schmidt Máriáék azután sem voltak hajlandóak a képen szereplő fiú igazi nevét – Pruck Pál – kiírni, hogy a bíróság kimondta: Schmidt Mária közalapítványa kegyeleti jogot sértett azzal, hogy az 1956-os plakátfotón Dózsa adatait tüntette fel, és a plakátokon át kell írni Dózsa nevét és adatait Pruck Páléra. A Schmidt vezette alapítvány ahelyett, hogy ezt megtette volna, inkább lefestette az egész falfelületet fehérre, mintha mi sem történt volna.

Ennek az esetnek állít most emléket Basky azzal, hogy ugyanerre a falra ráfestette Schmidt Máriát, aki éppen festékkel a kezében látható „Éljen a magyar, Éljen a haza” felirattal – derül ki a Kétfarkú Kutya Párt által közzétett fénykép nyomán.

A művésszel korábban készített interjúnkat itt olvashatja.

„Ha egyet lefestenek, kettő új jön" - megszólaltattuk a híressé vált Orbán-graffitik alkotóját

Basky újabb akciókat ígér: tovább pöfög a házfalakon a süsüvasutas. Június végén egy meglepő graffiti tűnt fel a Dob utca és a Rumbach Sebestyén utca sarkán: Orbán Viktort ábrázolta, amint éppen Thomason, a gőzmozdonyon ül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.