helyrajzi szám

Veres Pálné szobra

Lokál

Carrarában faragták fehér márványba.

„A nő alárendelt, testi és lelki ereje védelmet, ápolást keres, az erősebb férfiú lelkében éppoly érzéseket költ, mint az elhagyott gyermek, a hervadó virág, megdermedt madár” – írta Madách Imre 1864-es akadémiai székfoglalójában, amelynek ez volt a címe: A nőről – különösen aesthetikai tekintetben. Az értekezés nem keltett különösebb feltűnést, a Magyar Tudományos Akadémia simán levelező tagjává választotta a jelöltet, ám volt valaki, aki mélységesen felháborodott a szövegen. „Székfoglaló beszédét olvasva azt a benyomást tette rám, hogy ha ezen értekezés nem csupán humorisztikus, de tudományos észleleten alapuló valóságos igazságot akar felmutatni: ez ellen tiltakoznunk kell, és azt mint valótlant, visszautasítanunk kell” – írta Madáchnak a nógrádi földbirtokos-feleség, Veres Pálné (szül.: Beniczky Hermin), az író jó ismerőse. Madách már nem élhette meg az asszony hőstetteit, hiszen Veres Pálné 1868. március 23-án alapította meg az Országos Nőképző Egyesületet, majd 1869 októberében – 14 diákkal – az első úgynevezett nőiskolát; a következő huszonöt évben minden energiáját a nők tanítására és művelődésére fordította, és nagyon komoly eredményeket ért el. „Ha vannak a magyar történelemnek nagy női alakjai, úgy Veres Pálné a nagyok közül való” – írták róla 1895-ben bekövetkezett halála után, tizenegy évvel később pedig szobrot is állíthattak emlékére tisztelői és tanítványai.

„Veres Pálné emlékszobra Kiss György budapesti szobrászművész alkotása. Carrarában faragták fehér márványba. Az ülőalak két méter, az édesvízi mészkőből készült talapzat 1,7 méter magas” – írta a Vasárnapi Ujság az avatót követően, 1906. május 6-án, külön kiemelve, hogy e nagyvonalúság úgy volt lehetséges, hogy „a szobor költségeire közadakozásból és igen ügyesen rendezett mulatságokból mintegy 27 000 korona gyűlt össze”. Veres Pálné szobra az első köztéri márványszobor volt Budapesten, az Erzsébet téren állították fel. Talapzatára ezt vésték: „Küzdött, hogy a nő műveltségével és szívével a nemzeti jólét tényezője lehessen”. A mű annak ellenére (vagy épp amiatt) aratott nagy sikert, hogy Kiss György teljesen figyelmen kívül hagyta az új irányzatokat. A régimódi, idealizált szobor egy trónuson ülő morc királynőt ábrázol, így éppen azt a rugalmasságot és nyitottságot hiányolhatjuk, amelyek nélkül Veres Pálné soha nem lehetett volna eredményes. Ráadásul eleinte még egy bronzból készült virágcsokor is díszítette a talpazat alsó lépcsőjét, szalagján Mikszáth Kálmán soraival: „Nevét a történelem, alakját e kő örökíti. Lelke a haza lányainak öröksége.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.