helyrajzi szám

Veres Pálné szobra

Lokál

Carrarában faragták fehér márványba.

„A nő alárendelt, testi és lelki ereje védelmet, ápolást keres, az erősebb férfiú lelkében éppoly érzéseket költ, mint az elhagyott gyermek, a hervadó virág, megdermedt madár” – írta Madách Imre 1864-es akadémiai székfoglalójában, amelynek ez volt a címe: A nőről – különösen aesthetikai tekintetben. Az értekezés nem keltett különösebb feltűnést, a Magyar Tudományos Akadémia simán levelező tagjává választotta a jelöltet, ám volt valaki, aki mélységesen felháborodott a szövegen. „Székfoglaló beszédét olvasva azt a benyomást tette rám, hogy ha ezen értekezés nem csupán humorisztikus, de tudományos észleleten alapuló valóságos igazságot akar felmutatni: ez ellen tiltakoznunk kell, és azt mint valótlant, visszautasítanunk kell” – írta Madáchnak a nógrádi földbirtokos-feleség, Veres Pálné (szül.: Beniczky Hermin), az író jó ismerőse. Madách már nem élhette meg az asszony hőstetteit, hiszen Veres Pálné 1868. március 23-án alapította meg az Országos Nőképző Egyesületet, majd 1869 októberében – 14 diákkal – az első úgynevezett nőiskolát; a következő huszonöt évben minden energiáját a nők tanítására és művelődésére fordította, és nagyon komoly eredményeket ért el. „Ha vannak a magyar történelemnek nagy női alakjai, úgy Veres Pálné a nagyok közül való” – írták róla 1895-ben bekövetkezett halála után, tizenegy évvel később pedig szobrot is állíthattak emlékére tisztelői és tanítványai.

„Veres Pálné emlékszobra Kiss György budapesti szobrászművész alkotása. Carrarában faragták fehér márványba. Az ülőalak két méter, az édesvízi mészkőből készült talapzat 1,7 méter magas” – írta a Vasárnapi Ujság az avatót követően, 1906. május 6-án, külön kiemelve, hogy e nagyvonalúság úgy volt lehetséges, hogy „a szobor költségeire közadakozásból és igen ügyesen rendezett mulatságokból mintegy 27 000 korona gyűlt össze”. Veres Pálné szobra az első köztéri márványszobor volt Budapesten, az Erzsébet téren állították fel. Talapzatára ezt vésték: „Küzdött, hogy a nő műveltségével és szívével a nemzeti jólét tényezője lehessen”. A mű annak ellenére (vagy épp amiatt) aratott nagy sikert, hogy Kiss György teljesen figyelmen kívül hagyta az új irányzatokat. A régimódi, idealizált szobor egy trónuson ülő morc királynőt ábrázol, így éppen azt a rugalmasságot és nyitottságot hiányolhatjuk, amelyek nélkül Veres Pálné soha nem lehetett volna eredményes. Ráadásul eleinte még egy bronzból készült virágcsokor is díszítette a talpazat alsó lépcsőjét, szalagján Mikszáth Kálmán soraival: „Nevét a történelem, alakját e kő örökíti. Lelke a haza lányainak öröksége.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.