A 80-as évek gyereksztárja volt, évtizedekig munkát sem kapott, most Oscar-esélyes

Mikrofilm

Ke Huy Quan hiába játszott ikonikus filmekben gyerekszínészként, de ázsiaiként akkoriban még nem akadt hely számára Hollywoodban. Évtizedekig a kamera mögött dolgozott, de most márciusban alighanem az Oscar-díjat is megnyeri majd.

2018 augusztusában rendhagyó vígjátékot mutattak be az amerikai mozik: a Kőgazdag ázsiaiakat egy nagy amerikai stúdió készítette, rendezője, valamint főszereplői viszont szinte kivétel nélkül ázsiai származásúak voltak, ilyen az 1993-as Mennyei örömök klubja óta nem fordult elő.

John M. Chu komédiája minden várakozásra rácáfolt: a nyár egyik legnagyobb sikerét aratva a mindössze 30 millió dolláros költségvetésű film világszinten több mint 230 milliót hozott, és valóságos kulturális forradalmat indított el.

Nyilván nem függetlenül a BLM, a MeeToo, az OscarSoWhite és a hasonló, inkluzivitást sürgető társadalmi mozgalmaktól, de egyre több kelet-ázsiai származású alkotó és színész kap lehetőséget, egyre több ázsiai történetből készülhet film vagy sorozat: a dél-koreai Élősködők 2020-ban megnyerte az Oscar-díjat; egy koreai család amerikai kalandjait bemutató Minari: A családom története egy évvel később majdnem véghezvitte ugyanezt; tavaly pedig a japán Vezess helyettem aratott sikereket, nem beszélve a kínai származású, A nomádok földjéért Oscar-díjat nyerő Chloé Zhaóról. Már a Marvelnak is van saját, ázsiai szuperhőse, a Kőgazdag ázsiaiakban is szereplő Michelle Yeoh pedig épp az Oscarért versenyez a Minden, mindenhol, mindenkor főszerepéért.

Ke Huy Quant most ugyancsak a Minden, mindenhol, mindenkor című zseniális mozi repített most Oscar-közelbe, de visszatérése a filmvászonra igazi hollywoodi sztori: hiába volt ismert gyerekszínész, 2018-ban már hosszú évtizedek óta nem szerepelt filmekben, mert egyszerűen nem kapott munkát. Amikor azonban látta, hogy ázsiai színésztársai mekkora sikert aratnak a moziban, úgy érezte, ismét belevág a dologba.

Ikonikus gyerekszínész

Ke Huy Quan 1971-ben született Saigonban (ma Ho Si Minh-város), a családja 7 évvel később hagyta el Vietnámot: ő öt testvérével és édesapjával együtt egy Hong Kong-i menekülttáborba került, míg édesanyja három testvérével az oldalán Malajziába utazott. A család végül 1979-ben emigrált az Egyesült Államokban. Szegény körülmények között éltek, moziba egyáltalán nem jártak, így meg sem fordult a fejében, hogy színész legyen.

Steven Spielberg azonban épp az ő általános iskolájában hirdetett meghallgatást, a tanárok pedig úgy gondolták, a bátyjának mindenképp szerencsét kell próbálnia. Elkísérte a testvérét, akivel végigpróbálta a sorokat, a casting director viszont ezt meghallotta, és őt is behívta. A legenda szerint végül Spielberg saját maga választotta ki Quant az Indiana Jones és a Végzet Temploma Picúrjának szerepére. Quannak fogalma sem volt róla, hogy Spielberg, vagy a mozi producere, George Lucas mekkora sztárok, ahogy a forgatásra kilátogató Carrie Fisher is csak egy kedves nő volt számára.

„Soha, a legvadabb fantáziáimban sem szerepelt, hogy egyszer színész leszek. De egyszerűen beleszerettem. Az Indiana Jones megváltoztatta az én és a családom életét is”

magyarázta

A film hatalmas sikert aratott, Quan pedig szinte azonnal újabb szerepet kapott: ő volt Richard "Data" Wang a Kincsvadászok című 1985-ös kalandfilmben: egy lelkes fiatal feltaláló, aki trükkjeivel és kacatjaival többször megmenti barátait. Richard Donner mozija nálunk is ismert, itthon azonban elképzelni is nehéz, mekkora kultusz övezi a tengerentúlon. 

Quan mindenesetre a 80-as évek legnépszerűbb, legnagyobb sikerű filmjeiben szerepelt, így joggal hihette, hogy fényes pálya áll előtte – de nem így lett.

Menedék a kamera mögött

Két gigasikere után Quan csak elvétve kapott munkát: egy-egy sorozat vagy apró mellékszerep jutott neki, de legtöbbször még meghallgatásokra sem sikerült bejutnia. Saját bevallása szerint 1993-ban jött el a fordulópont: amikor

egy olyan szerepért is hiába versengett más ázsiai színészekkel, amelynek még neve sincs, és szövege is mindössze kétsoros, úgy döntött, felhagy a színészettel.

Épp Los Angelesben járt, amikor belebotlott a Halálos fegyver 4. forgatásába, ennek harci jeleneteiért Corey Yuan, az egyik gyerekkori jóbarátja felelt. Quant teljesen lenyűgözte a koreográfia, az Indiana Jones forgatása közben ő maga is megtanult taekwondózni, és utána is foglalkozott harcművészetekkel, Yuan biztatására pedig be is iratkozott a USC filmiskolájába. A képzés elvégzése után Yuantól rögtön munkát is kapott: Torontóba hívta, ott derült ki, hogy az X-Men – A kívülállók harcjelenetein kell dolgoznia, Quan itt 9 hétig dolgozott Yuannal a film végi Farkas-Mystique összecsapás koreográfiáján. 

Egy évvel később szintén Yuan oldalán dolgozott Jet Li Az egyetlen című filmjén is, kamera mögötti karrierje csúcsát azonban akkor érte el, amikor Wong Kar-Wai őt kérte fel rendezőasszisztensnek az Amerikában forgatott, 2046 című filmjébe. Quan egy DVD-t kért cserébe a rendező Szerelemre hangolva című filmjéből, a rendező pedig rögtön dedikált is neki egy példányt. Quan ugyanakkor bármennyire is élvezte a kamera mögötti munkát, továbbra is szívesen játszott volna. „Voltak-e napok amikor arról fantáziáltam, bárcsak én állnék ott és mondanám a sorokat? Természetesen. Fantáziáltam-e róla? Igen, de aztán a lehető leggyorsan elnyomtam magamban, mert tudtam, hogy nem történhet meg. Csak egy álom volt” – emlékezett vissza.

A nagy visszatérés

„Örültem, hogy dolgozhatok a kamera mögött, de féltem, hogy kimaradok valamiből” – idézte fel Quan, miként ért meg benne a gondolat a Kőgazdag ázsiaiakat látva, hogy ismét megpróbálkozzon a színészkedéssel, igaz, elsőre kevés sikerrel. „Azért estem kétségbe mert újra átéltem azt, amit még gyerekként: hiába a meghallgatások, nem kapok munkát. Épp ezért hagytam annak idején abba. Miután együtt dolgozol Steven Spielberggel, Harrison Forddal, George Lucassal, onnan már csak lefelé vezet az út, és pont ez történt” – jegyezte meg keserűen.

Dan Kwan és Daniel Scheinert rendezőpáros (akik többek között Az ember, aki mindent tudottért feleltek) épp ekkor kezdték el a szereplőválogatást legújabb filmjükhöz, a Minden, mindenhol, mindenkorhoz. A mozi egy mosodát vezető kínai családról szól, ahol a szülőknek egyszerre kell megküzdeniük az adózási papírokkal, a fenyegető bürokráciával és lázadó tinédzser lányuk szeszélyeivel, miközben identitásuk megtartásáért is keményen dolgozniuk kell. A film egyszerre mély családi dráma, vígjáték, harcművészeti film és sci-fi – a hősök ugyanis alternatív univerzumok között utazva, a vélt vagy valós ellenfelekkel bunyózva keresik a boldogulást, miközben a karakterek, a látvány és a hangulat is szinte jelenetről jelenetre változik.

A rendezők nehezen találták meg a megfelelő színészt az apa, Waymond Wang szerepére, aki egyik pillanatban még ártatlan, teszetosza férfi, a másikban pedig Jackie Chan-szerű akcióhős. Quan teljesen véletlenül jött a képbe: az egyik rendező, Daniel Kwan épp a Facebookon szörfölgetett, amikor meglátott egy képet a Demokrata Pártban elnökjelöltnek induló Andrew Yang üzletemberről. A poszt alatt az egyik vicces kedvű – és kissé rasszista – hozzászóló felvetette, hogy az Indiana Jonesból ismert Picúrnak is el kellene indulnia a posztért. Kwan erre elgondolkodott, mi lehet a Picúrt alakító Quannal, hiszen régóta nem láthatta őt filmekben.

Pár hét múlva a színészt be is hívták egy meghallgatásra – mikor elolvasta a forgatókönyvet, meg volt győződve róla, hogy a szerepet egyenesen rá írták, annyira együtt tudott érezni a karakterrel: a korábbi kaszkadőrrendezői munkája miatt kiválóan értett a harcművészetekhez, miközben a gyengédebb, drámai oldal sem állt tőle távol. Megkapta a szerepet, amire színészet-, dialógus-, testmozgás-, és beszédhang-tanárral is készült, hiszen eddigre jócskán kijött már a gyakorlatból. „Mikor a kamera elé léptem azt éreztem, hogy végre élek. Nem tudom hogyan magyarázzam el, de évtizedek óta nem fogott el ez az érzés. De végre tényleg, igazán éltem” – magyarázta a sorsdöntő pillanatot.

A Minden, mindenhol, mindenkort 2020 elején forgatták, utána azonban beütött a koronavírus-járvány, és Quan ismét hiába próbált újabb szerepekhez jutni. A végén kétségbeesetten felhívta a Minden, mindenhol, mindenkor egyik producerét: „Nem kapok munkát, senki sem akar engem. Kérlek mond, mennyire jó ez a film? Én egyáltalán jó vagyok benne?” – mire a producer megnyugtatta és türelemre intette. Igaza lett: amint bemutatták a filmet, a világ megfordult Quan körül.

A mozi az év egyik legnagyobb független filmes sikere lett: világszinten több mint 100 millió dollár bevételt hozott és sorra nyeri a díjakat. Az idei Oscaron a film jó eséllyel elnyeri a legjobb rendezés, Quan pedig a legjobb férfi mellékszereplő díját.

De függetlenül attól, hogy győz-e, a karrierje most tényleg beindult: mellékszerepet kapott az ’Ohana: Az igazi kincs nyomában című kalandfilmben; az American Born Chinese című 2006-os képregény Disney+-ra érkező sorozatadaptációjában; és szinkronizálni fog a Russo-fivérek Electric State című filmjében. Sőt: a Marvel-univerzumhoz is csatlakozik, hiszen szerepelni fog a Loki következő évadjában.

Ennek kapcsán részt vett a Disney tavalyi D23 nevű expóján, ahol újra összefutott a Marvelhez szintén frissen csatlakozott Harrison Forddal (ő William Hurt szerepét átvéve Ross tábornokot alakítja majd a Thunderboltsban). Ford és Quan több mint három évtizede nem találkoztak, Quan félt is megszólítani a szokásos morcos tekintetével álldogáló Fordot, attól tartva, hogy az elküldi majd őt a francba. Ehelyett ránézett és azt kérdezte:

„Te vagy az, Picúr?” „Igen, Indy, én vagyok”

– felelte Quan.

A színész karrierje azonban nem egyszerűen egy hollywoodi történet: Quannak nem lett volna lehetősége ismét vászonra kerülni, ha a filmiparban az elmúlt években nem válik egyre fontosabbá a reprezentáció, vagyis hogy minden etnikai csoport, bőrszín és származás képviseltesse magát a vásznon.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.