Barbenheimer-hatás: négy éve nem nézték ennyien az Oscar-gálát

  • narancs.hu
  • 2024. március 14.

Mikrofilm

19 és fél millió ember volt kíváncsi az Oppenheimer tarolására.

Mint azt mi is megírtuk, az Oppenheimer hat Oscart vihetett haza az idei díjkiosztóról, köztük aegjobb film, rendezés és férfi főszereplő díját is. Christopher Nolan filmjéért azonban nemcsak a szakma van odáig: az atombomba atyjáról szóló történelmi dráma a múlt év egyik legnagyobb bevételű filmje volt, világszinten 950 millió dollárt kaszálva. Ez azt jelenti, hogy húsz éve, azaz A Gyűrűk Ura: A Király visszatér óta nem fordult elő, hogy ekkora blockbuster vigye el az Oscar fődíját. Az elmúlt években ugyanis jellemzően kisebb, független mozikat díjazott az Akadémia, de a bevételeknek a koronavírus miatti mozibezárások sem tettek jók. Bár a tavalyi győztes Minden, mindenkor, mindenhol sem teljesített rosszul a kasszáknál, a 2012-es Az Argo-akció volt a legutóbbi legjobb film-győztes, amely képes volt Amerikában meghaladni a 100 millió dolláros bevételt. 

Az Oppenheimer tehát egyértelműen évtizedek óta nem látott kritikusi és közönségsikert aratott – ahhoz, hogy ekkora durranás legyen, kellett persze a Barbenheimer-jelenség is, azaz a Barbie és az Oppenheimer közös, nagy nyári mozis eseménye is, melyet ebben a cikkünkben mutattunk be részletesen. Greta Gerwig mozija ugyancsak a jelöltek között volt az Oscaron, csakúgy, mint olyan kritikuskedvencek, mint a Cannes-ban győztes Egy zuhanás anatómiája, vagy épp a Szegény párák. Sokak szerint az idei felhozatal hosszú évek óta a legjobb volt – és úgy néz ki, ezzel a közönség is egyetértett.

Az idei gálát ugyanis 19,5 millióan nézték, ami 4 százalékos emelkedést jelent a tavalyi gála nézettségéhez képest. Sőt:

a 2020-as Oscar óta ez számított a legnézettebb díjkiosztónak.

Akkor az Élősködők diadalmaskodott, miközben a jelöltek között ott volt a hatalmas közönségsikert arató Joker is, és végül két díjat vághatott zsebre. Ahogy az tehát régóta sejthető volt, a közönség valójában csak akkor kíváncsi a díjátadóra, ha ott olyan filmek érdekeltek, amelyet láttak is. A 2021-es Oscar-felhozatal például hiába volt tele olyan hihetetlenül erős filmekkel mint A nomádok földje, Az apa, A fém hangja, vagy épp a Minari: A családom története, mégsem értek el szélesebb közönséget, a gála az év 100 legnézettebb műsora közé sem fért be.

(Címlapképünkön: Cillian Murphy ír színész kezében a legjobb férfi főszereplőnek járó díjjal a 96. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban. Murphy Christopher Nolan brit rendező Oppenheimer című filmjében nyújtott alakításáért vehette át az elismerést. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.