Barbenheimer-hatás: négy éve nem nézték ennyien az Oscar-gálát

  • narancs.hu
  • 2024. március 14.

Mikrofilm

19 és fél millió ember volt kíváncsi az Oppenheimer tarolására.

Mint azt mi is megírtuk, az Oppenheimer hat Oscart vihetett haza az idei díjkiosztóról, köztük aegjobb film, rendezés és férfi főszereplő díját is. Christopher Nolan filmjéért azonban nemcsak a szakma van odáig: az atombomba atyjáról szóló történelmi dráma a múlt év egyik legnagyobb bevételű filmje volt, világszinten 950 millió dollárt kaszálva. Ez azt jelenti, hogy húsz éve, azaz A Gyűrűk Ura: A Király visszatér óta nem fordult elő, hogy ekkora blockbuster vigye el az Oscar fődíját. Az elmúlt években ugyanis jellemzően kisebb, független mozikat díjazott az Akadémia, de a bevételeknek a koronavírus miatti mozibezárások sem tettek jók. Bár a tavalyi győztes Minden, mindenkor, mindenhol sem teljesített rosszul a kasszáknál, a 2012-es Az Argo-akció volt a legutóbbi legjobb film-győztes, amely képes volt Amerikában meghaladni a 100 millió dolláros bevételt. 

Az Oppenheimer tehát egyértelműen évtizedek óta nem látott kritikusi és közönségsikert aratott – ahhoz, hogy ekkora durranás legyen, kellett persze a Barbenheimer-jelenség is, azaz a Barbie és az Oppenheimer közös, nagy nyári mozis eseménye is, melyet ebben a cikkünkben mutattunk be részletesen. Greta Gerwig mozija ugyancsak a jelöltek között volt az Oscaron, csakúgy, mint olyan kritikuskedvencek, mint a Cannes-ban győztes Egy zuhanás anatómiája, vagy épp a Szegény párák. Sokak szerint az idei felhozatal hosszú évek óta a legjobb volt – és úgy néz ki, ezzel a közönség is egyetértett.

Az idei gálát ugyanis 19,5 millióan nézték, ami 4 százalékos emelkedést jelent a tavalyi gála nézettségéhez képest. Sőt:

a 2020-as Oscar óta ez számított a legnézettebb díjkiosztónak.

Akkor az Élősködők diadalmaskodott, miközben a jelöltek között ott volt a hatalmas közönségsikert arató Joker is, és végül két díjat vághatott zsebre. Ahogy az tehát régóta sejthető volt, a közönség valójában csak akkor kíváncsi a díjátadóra, ha ott olyan filmek érdekeltek, amelyet láttak is. A 2021-es Oscar-felhozatal például hiába volt tele olyan hihetetlenül erős filmekkel mint A nomádok földje, Az apa, A fém hangja, vagy épp a Minari: A családom története, mégsem értek el szélesebb közönséget, a gála az év 100 legnézettebb műsora közé sem fért be.

(Címlapképünkön: Cillian Murphy ír színész kezében a legjobb férfi főszereplőnek járó díjjal a 96. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban. Murphy Christopher Nolan brit rendező Oppenheimer című filmjében nyújtott alakításáért vehette át az elismerést. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.