Barbenheimer-hatás: négy éve nem nézték ennyien az Oscar-gálát

  • narancs.hu
  • 2024. március 14.

Mikrofilm

19 és fél millió ember volt kíváncsi az Oppenheimer tarolására.

Mint azt mi is megírtuk, az Oppenheimer hat Oscart vihetett haza az idei díjkiosztóról, köztük aegjobb film, rendezés és férfi főszereplő díját is. Christopher Nolan filmjéért azonban nemcsak a szakma van odáig: az atombomba atyjáról szóló történelmi dráma a múlt év egyik legnagyobb bevételű filmje volt, világszinten 950 millió dollárt kaszálva. Ez azt jelenti, hogy húsz éve, azaz A Gyűrűk Ura: A Király visszatér óta nem fordult elő, hogy ekkora blockbuster vigye el az Oscar fődíját. Az elmúlt években ugyanis jellemzően kisebb, független mozikat díjazott az Akadémia, de a bevételeknek a koronavírus miatti mozibezárások sem tettek jók. Bár a tavalyi győztes Minden, mindenkor, mindenhol sem teljesített rosszul a kasszáknál, a 2012-es Az Argo-akció volt a legutóbbi legjobb film-győztes, amely képes volt Amerikában meghaladni a 100 millió dolláros bevételt. 

Az Oppenheimer tehát egyértelműen évtizedek óta nem látott kritikusi és közönségsikert aratott – ahhoz, hogy ekkora durranás legyen, kellett persze a Barbenheimer-jelenség is, azaz a Barbie és az Oppenheimer közös, nagy nyári mozis eseménye is, melyet ebben a cikkünkben mutattunk be részletesen. Greta Gerwig mozija ugyancsak a jelöltek között volt az Oscaron, csakúgy, mint olyan kritikuskedvencek, mint a Cannes-ban győztes Egy zuhanás anatómiája, vagy épp a Szegény párák. Sokak szerint az idei felhozatal hosszú évek óta a legjobb volt – és úgy néz ki, ezzel a közönség is egyetértett.

Az idei gálát ugyanis 19,5 millióan nézték, ami 4 százalékos emelkedést jelent a tavalyi gála nézettségéhez képest. Sőt:

a 2020-as Oscar óta ez számított a legnézettebb díjkiosztónak.

Akkor az Élősködők diadalmaskodott, miközben a jelöltek között ott volt a hatalmas közönségsikert arató Joker is, és végül két díjat vághatott zsebre. Ahogy az tehát régóta sejthető volt, a közönség valójában csak akkor kíváncsi a díjátadóra, ha ott olyan filmek érdekeltek, amelyet láttak is. A 2021-es Oscar-felhozatal például hiába volt tele olyan hihetetlenül erős filmekkel mint A nomádok földje, Az apa, A fém hangja, vagy épp a Minari: A családom története, mégsem értek el szélesebb közönséget, a gála az év 100 legnézettebb műsora közé sem fért be.

(Címlapképünkön: Cillian Murphy ír színész kezében a legjobb férfi főszereplőnek járó díjjal a 96. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban. Murphy Christopher Nolan brit rendező Oppenheimer című filmjében nyújtott alakításáért vehette át az elismerést. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.