A Kengyelfutó Gyalogkakukk sem menekülhetett el a stúdió pénzügyi trükközése elől

  • narancs.hu
  • 2023. november 15.

Mikrofilm

Elkészítették, elkaszálták, majd most áruba bocsájtják a Prérifarkast és Kengyelfutó Gyalogkakukkot is bemutató mozit.

A filmiparban immár évek óta vadnyugati állapotok uralkodtak: a hagyományos stúdiók először a mozi halálát látták a streamingplatformokban, majd a filmipar megmentőjét – főleg, miután a koronavírus miatt a világ valamennyi filmszínháza hónapokra lehúzta a rolót. Közben a nagy hal megette a kishalat, a még nagyobb hal pedig kisgömböcként zabált fel mindent és mindenkit, aki útjába került. Arról, hogy az egymást felvásárló óriásvállalatok inkább rontanak a filmipar helyzetén mint javítanak, aligha találni jobb példát a Warner Bros. és a Discovery összeolvadásánál: az új fejes azonnal kijelentette, hogy kizárólag folytatásokban és franchise-okban gondolkodik, közben az eddig minőséget képviselő HBO immár saját, legendás három betűs nevét is elhagyva Maxként üzemeteti tovább streamingplatformját.

Az összeolvadással létrejött Warner Bros. Discovery (WBD) egy rakás, elsőre teljesen érthetetlen döntést is magával hozott. A Batgirl-filmet például úgy kaszálták el, hogy gyakorlatilag már teljesen készen volt – jelen állás szerint viszont soha nem fogjuk látni a végeredményt. A Scooby-Doo-animáció folytatását szintén lelőtték, de előtte még befejeztették a filmet a készítőkkel. Valami ehhez hasonló történt most a Coyote V. Acme című filmmel is. A John Cena főszereplésével készült komédiában olyan, jól ismert Bolondos dallamok-karakterek jelennek meg, mint a Prérifarkas vagy a Kengyelfutó Gyalogkakukk. A filmet az a Dave Green rendezte, aki a 2016-os Tini Nindzsa Harci teknőcök: Elő az árnyékból mögött is állt, de a producerek között ott van az immár a szuperhősök felett bábáskodó James Gunn is. A film munkálatai befejeződtek, sőt, már tesztvetítéseket is tartottak, ahol jól szerepelt, így idén tervezték a premiert, végül a Barbenheimer nevű szörnyeteg miatt hátráltak meg és tolták arrébb a bemutatót. Az összeolvadás után újraindított Watrner Bros. Pictures Animation azonban most „azt a nehéz döntést hozta, hogy nem megy tovább a Coyote V. Acme-val” – fogalmaztak közleményükben. Azaz hiába a beleölt több ezer munkaóra és több millió dollár, úgy döntöttek, a filmet nem mutatják be.

„Három évig voltam olyan szerencsés, hogy filmet készíthettem a Prérifarkasról, minden idők legkitartóbb és legszenvedélyesebb karakteréről. Zseniális csapat vett körül, akik egész lelküket a projektbe öntötték. Mind azért dolgoztunk, hogy ezek előtt a történelmi karakterek hagyatéka előtt tisztelegjünk, és igazságot szolgáltassunk nekik. Az út során a tesztközönség is minket éltetett, akik remek értékeléssel jutalmaztak minket. Több mint büszke vagyok a végső termékre és elképesztően lesúlyt a stúdió döntése. De a Prérifarkas szelleméhez mérten, a legfontosabb a kitartás és a szenvedély” – fogalmazott a rendező.

A 70 millióba kerülő filmet a hírek szerint azért kaszálták el, hogy így 30 milliót spórolhassanak az adóleíráson. A filmstúdiós matek persze mindig bonyolultabb az egyszerű számoknákl, a Warner a marketingköltség megspórolása mellett így nyilván kevesebbet kell fizessen az alkotóknak és a terjesztőknek is. A besúgót és egy rakás sorozatot például azért tüntették el streamingplatformjukról, hogy ne kelljen utánuk jogdíjat fizetniük. De a rivális Disney stúdió is élt már hasonló eszözökkel: a Christian Slater főszereplésével készült Spiderwick krónikákat azután törölték, hogy az már teljesen elkészült. Kráter című tini sci-fijüket mindössze két héttel a premier után távolították el a Disney+-ról, és ugyanilyen tisztogatás áldozata lett a Willow és a Kerge Kacsák: Így kell tarolni! is.

Most persze rengetegen felháborodtak a Warner döntésén, az alkotók mellett a rajongók is felháborodásukat fejezték ki az interneten és elkezdték követelni, hogy mutassák be a Coyote vs. Acme-t. A kampányuk pedig akár még célt is érhet: a WBD visszavonta korábbi döntését, miszerint a Prérifarkas-filmet nem adják el valamelyik riválisnak. A hírek szerint a stúdió most vetítéseket rendez az Apple, a Netflix és az Amazon képviselőinek, hátha valamelyikük ráharapna és megvenné tőlük a filmet. Szóval még az is lehet, hogy végül a Gyalogkakukk és társai mégis megmenekülnek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.