Bretter Zoltán

Az éjféli rendelet

Korrupcióellenes tüntetések Romániában

  • Bretter Zoltán
  • 2017. március 9.

Publicisztika

Emlékszünk-e még Bánki Erik – és ne is merüljön e név a feledés homályába! – módosító indítványára, amelyet 2016. február 29-én, hétfőn terjesztett be a magyar törvényhozás elé, s amit másnap, kedden már el is fogadtak? „Az MNB által létrehozott alapítvány vonatkozásában az alapító által juttatott vagyon elveszíti közvagyon jellegét.” Ha felidézzük a magyar történelem eme örökbecsű pillanatát, akkor megérthetjük, mi zajlik Romániában – és minek kellett volna történnie nálunk.

Önérdekből

Tavaly július 8-án a bukaresti Alkotmánybíróság (Ab) állásfoglalást közölt a Btk. és a büntetőeljárási törvény egyes rendelkezéseiről. Ebben azt kifogásolta, hogy a „hivatali visszaélés” bűntettének meghatározása bizonytalan, s útmutatást nyújtott arra, hogy a bíróságoknak hogyan kell értelmezni a szöveget („egy tettet hibásan követ el” helyett azt kell olvasni, hogy a „tettet jogellenesen követi el”). A testület – miközben magát a törvényi rendelkezést nem semmisítette meg – szükségesnek látta az okozott kár és a büntetés valamilyen arányosítását is. (Igaz, ez a megállapítás csupán az ítélet indoklásában szerepel, és semmilyen törvényalkotói kötelezettséget nem keletkeztet.)

A Szociáldemokrata Párt (PSD) kormánya erre az Ab-ítéletre hivatkozva látott munkához. Múlt kedden 22.30-kor rendelettel módosította a Btk.-t és a büntetőeljárásról szóló törvényt, s a változtatásokat még aznap átküldte a Hivatalos Közlönynek. A hivatkozás szerint alkotmányos mulasztást kellett megszüntetni, nehogy a folyó ügyekben az érintettek megtámadják az eljárást. Jogászi vélemények szerint viszont a sürgősség nem volt megalapozott, a módosítás szabályos parlamenti eljárásban is elvégezhető lett volna (és különben is, az Ab-határozat fél éve született). Az éjszakai ren­delet az okozott kár büntethetőségi határát
200 ezer lejben (kevesebb mint 50 ezer euró) szabta meg, s csökkentette a „hivatali visszaélés” büntetési tételét is (ugyancsak indoklás nélkül): 2–7 évről módosította 6 hónaptól 3 évig terjedhető börtönre, illetve pénzbírságra.

Mindez azt jelentette, hogy a Románia politikai életét évek óta fenekestül felforgató különleges ügyészség, a Nemzeti Korrupcióellenes Igazgatóság (DNA) eljárásai az eddigiekhez képest egészen más ítélettel fognak zárulni. Az eljárás neuralgikus pontja pedig az önérdek nyilvánvalósága volt. Nemrég indult ugyanis büntetőeljárás Liviu Dragnea, a PSD elnöke és Románia tényleges vezetője ellen, aki csak azért nem lehetett kormányfő, mert korábban választási csalás bűntettében elmarasztalta a bíróság. A vád a hivatali visszaélés ügyében 108 ezer lej (25 ezer euró) kártételt állapított meg. Ha az éjszakai rendelet akár egy pillanatra is hatályossá válik, Dragnea megszabadul ettől a vádtól.

A román sajtóban órákon belül hosszú listák jelentek meg arról, hogy kiket érinthet kedvezően a módosítás: több száz ilyen ügy lehet, sok vád alá helyezett politikus vagy végleg megszabadulhatna az eljárástól, vagy kisebb büntetési tétellel megúszhatná. (A lapzártánk­kor legfrissebb hír szerint a kormányfő, Sorin Grindeanu apja is ezek közé tartozott volna.) Laura Codruța Kövesi, a DNA vezetője pedig arra emlékeztetett, hogy az értékhatár önkényes – igaz, végső soron bármilyen értékhatár önkényes.

 

Polgári öntudat

 

A rendelet hírére szinte azonnal tömegtüntetések kezdődtek Románia-szerte. A decemberi parlamenti választásoktól távol maradó, a politikára nagy ívben legyintő polgár most fölpattant foteljéből. Az első kínálkozó kérdés nem is az, hogy miért robbantak ki az utcai tüntetések, hanem az, hogy mi értelme volt a kormánynak kiprovokálni azokat. A rossz helyzetmegítélés a ludas? Az erő tudata? Netán kommunikációs hiba volt ez, vagy az önvédelmi reflex rövidzárlata? Nehéz megérteni a politikai öngyilkosság e rapid formáját.

A távolról sem sajnálatos események kirobbantásában sokan a Szeku döntő szerepét sejtik. (Így becézzük a Ceaușescu-rendszer volt állambiztonságának, a Securitaténak a magukat az új világba átmenekített tagjait.) Egy kiegészítő értelmezés szerint az egész hacacáré Klaus Iohannis államelnök jutalomjátékát szolgálja. (Az elnökválasztás 2019-ben lesz, erre eddig Iohannis jelentőségteljes hallgatásokkal és gyümölcsöző külföldi utazásokkal készült.) De mi hasznot láthat a titkosszolgálat annak a kormánynak a destabilizálásából, amelyet a hozzá ősidőktől baráti szálakon kötődő utódpárt alakított? És ha a Szeku a DNA-val fog össze, hogy megrendítse azt a kormányt, amelyik éppen a Román Információs Szolgálat (SRI) költségvetési forrásainak és a DNA hatásköreinek elvonására készül, akkor mindez feledteti-e, hogy mégis a DNA tevékenysége juttatta tiszta levegőhöz az egész társadalmat, s csillantotta föl a reményt, hogy végre ki lehet lépni a rögzült történelmi tradícióból? Ha Klaus Iohannis a Szeku egyes osztagaival karöltve és a választásokra kacsintva buzdít az „éjféli rendelet” ellen, akkor ez levon-e bármit abból, hogy végül mégis cselekvésre szánta el magát?

S mi van akkor, ha a valódi ok és magyarázat épp az, ami kiböki a szemünket, amit az utcán látunk? Ha a PSD valóban nem akart mást, mint elnökét, a rovott múltú Dragneát kimenekíteni az igazságszolgáltatás karmaiból?

A polgárok a sürgősségi kormányrendeletet, illetve a módosításokat bizonyára nem bogarászták végig, mielőtt az utca felé vették az irányt. (A PSD egyik képviselője éles elméjűen megállapította, hogy nyilván nem spontán tüntetésekről van szó, hiszen azokat a Facebookon szervezik.) De a kormánypárt eljárása sokakban a tekintélyelvű berendezkedés rémét idézhette fel – s ezt Romániában nem lehet hagymázas képzelgésnek tekinteni, s egy „oszt’ jó napot”-tal elintézni. A román társadalom legmélyebb zsigereiben két ellentétes erő között vergődik. Az egyik a félelem a Ceaușescut távolról idéző bármilyen autoriter uralomtól – s ezt hozta vissza váratlan és ijesztő módon a rendelet. A másik a vágyódás a Ceaușescu idején tapasztalható fegyelem, a hierarchikus rend és a szegénységben fogant, az állami újraelosztás által teremtett egyenlőség iránt. A választások kimenetelét ez utóbbi döntötte el, a rendelet viszont az első reflexet hozta mozgásba. A posztceaușiszta államrabló kapitalisták tekintélyelvű berendezkedésének kísérlete riasztotta meg a polgárokat, az az eshetőség, hogy az állam foglyul ejtésével párhuzamosan ők is végképp foglyaivá válnak a korrupt rendszernek.

A PSD idegengyűlölettel, szélsőséges nacionalizmussal és masszív sorosozással terhelt populista programmal s a választásra jogosultak mindössze 18 százalékának szavazatával majdnem 50 százalékos parlamenti többség birtokába került. Ezt a megkötött szövetségekkel (ide számítva az RMDSZ parlamenti támogatását is) kétharmados erővé tudta duzzasztani. Fölsejlettek a román Nemzeti Együttműködés Rendszerének kontúrjai, s a mindent elsöprő erő képzete azonnal lenyűgözte a pártot és a vezetőjét.

„Csak azért nem viszünk ki egymillió ellentüntetőt az utcára, mert nem akarunk utcai harcokat” – mondta nagylelkűen még csütörtöki sajtótájékoztatóján Dragnea. „Masszív többséggel nyertük a választásokat, és továbbra is gyakorolni fogjuk a törvényhozói és végrehajtó hatalmat” – tette hozzá. Kendőzetlen megfogalmazás, ami a végrehajtói és törvényhozói hatalmat egylényegűnek, a saját uralma alá tartozónak tartja. A PSD azt sulykolta, hogy a tüntetéseket a SRI szervezi, és Iohannis bujtogat. Az RMDSZ eleinte mintha ezt az értelmezést tette volna magáévá – de a harmadik napon kisomfordált a PSD mögül, s fölszólította a parlamenti pártokat és a kormányt (amit egyébként támogat a parlamentben), hogy térjenek vissza a törvényhozás rendes ügymenetéhez. Victor Ciorbea ombudsman az Ab-hez fordult az éjszakai rendelet miatt, és az ortodox egyház is állást foglalt a korrupcióellenes harc folytatásának szükségességéről. Egy nappal korábban Franciaország, Németország, Belgium, Hollandia, Kanada és az Egyesült Államok szólította fel a román kormányt, hogy a korrupcióellenes harctól ne térjen el.

 

A fordulat

 

Szombaton, február 4-én délelőtt az utca népe sajátos tiltakozási formát választott.
A „bébitüntit” a szabadtéri polgári nevelés céljából szervezték. Ötezer fiatal anyuka és apuka gyűlt össze a kormánypalota előtt, trécseltek, rajzoltak az aszfaltra, lufikat eregettek, a csendőrök pedig setesután, de készséggel játszották a garde de dame szerepét. A gyerekek a szüleik vállán csücsülve, részvevőkként jelentek meg: igen erős érzelmi töltetet hordozott mindez, és vélhetőleg a tömeg – ne adj’ isten szükségessé váló – önvédelmét is segítette.

Ezzel egy időben ülésezett a PSD vezetősége. Ekkor akartak dönteni arról, hogy – ellentétben a két nappal azelőtti bejelentéssel – mikor és hol szervezzék meg a maguk békemenetét. A helyzet avval fenyegetett, hogy a PSD a polgárháború szélére sodorja az országot. Aztán délután a vezetőségi röpgyűlés végén jött a katarzis: Dragnea bejelentette, hogy megbeszéli a kormányfővel, vonja vissza az éjszakai rendeletet. A szarkasztikus, csillogó intelligenciájú publicista, Cristian Tudor Popescu így foglalta ezt össze: „Ceaușescu, ezúttal megyei megtestesülésében, másodszor bukik meg, Oberpincér Dragnea személyében. Elgáncsolták a gyerekek.”

Az elnökségin részt vevők talán csak nem akarták vásárra vinni a bőrüket, több százezer ember ellenében fizikailag kockáztatni az éle­tüket az utcán. „Válassz! Vagy maradsz pártelnök és visszavonod a rendeletet, vagy mehetsz és visszavonjuk a rendeletet” – szegezhették Dragneának, szembesítve őt azzal, hogy politikai hibát követett el. A politikai hiba meghatározása: a saját érdekedben cselekszel úgy, hogy annak nyilvános hatásait a megfelelő körültekintéssel nem vagy képes mérlegelni. A mérlegelés képességének elvesztése nem intellektuális hiányosságra vezethető vissza, sokkal inkább a hatalom bűvölete teszi. Ez nagyon fontos. A nagyarányú választási győzelem elvakította a győztest, és erénynek láttatott valamit, ami pusztán konjunktúra volt. A „jól alakult” realitása helyett a „megcsináltam” gőgje kerekedett felül.

A román polgár (nem a szervezett civil társadalomról beszélünk) azonnal észrevette, és nem volt rest szankcionálni ezt a hibát. Jelezte: nem hajlandó elindulni a számunkra oly ismerős orbáni úton. (Orbán és az ő Magyarországa a romániai sajtókommentárok visszatérő motívuma, amolyan elrettentő példa.) Határozottan kifejezte, hogy nem hajlandó föladni a korrupciómentes Románia morális eszményét – a mégoly vonzó szociális perspektíváért sem. És az álláspontját ezúttal nem sikerült megvásárolni.

Ami nem jelenti azt, hogy holnap sem lehet majd megvásárolni. A mindennapok rutinja felőrölheti a morális tartalékokat – ám ezek valahol megmaradnak, és hosszabb távon alakítják a nemzeti identitás, a politikai kultúra eddigiektől eltérő alakzatát. A mai győzelem az 1989-ben még meg sem született fiatal generációé. Nyelveket tudnak, vállalkoznak, külföldre járnak, sokan dolgoznak közülük európaiak között – és ráuntak, hogy Európa söpredékének tartsák őket. A lehető legnagyobb nyilvánosság és a külföldi közvélemény előtt, a lehető leghangosabban akartak leszámolni avval a tétellel, amit először a középkori külföldi utazók írtak le, s ami aztán önrombolóan beépült az önképbe: a románok tolvaj népség.

A győzelem a román patriotizmus diadala. Ez a generáció meg akarta mutatni, hogy képes késsel és villával enni egy asztalnál más európaiakkal. A román lakosság néppé vált, ahogy a filozófus Gabriel Liiceanu fogalmazott. Messze ható közösségi élménnyel gazdagodott, s kivívta magának a polgári szabadságot, a hatalom ellenőrzésének jogát, ami morális alap és hivatkozás lehet Európában. (Bármennyire is széteső Európa, de a románok hiszik, hogy végre fölemelt fejjel közlekedhetnek benne.) Képes volt ellenállni a tekintélyuralmi kísérleteknek. Mi, magyarok ezt még elképzelni sem tudjuk: politikai képzeletünk megragadt az orbáni uralom mocsarában. Míg a magyar politika a fél-ázsiai múlt ködképeit dicsőíti, Romániában az európaiság mitológiája kel életre.

Vasárnap este, immár a rendelet visszavonása után, konkrét cél hiányában, lezajlott a román történelem legnagyobb tüntetése országszerte 600 ezer ember részvételével. A közösségi erő immár velük volt, és keresték, mire is használhatnák. De az is lehet, hogy ebben a tüntetésben már a nyitányát látjuk a román társadalom gyűlöletvezérelt szétszakadásának (PSD vs. az ellenségei), s ami eddig csak politikai zűrzavar volt, most harci állapottá válik. Ismerős forgatókönyv ez is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.