Uitz Renáta

Ott a helyük!

Mit keresnek az újságírók a Parlamentben?

Publicisztika

Bár az újságírók kitiltása a Parlamentből az elmúlt években szinte nemzeti sportunkká lett, korántsem hungarikum: az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) a minap egy macedón ügyben vizsgálta a sajtómunkások országgyűlési kitiltásának emberi jogi vonatkozásait (Selmani és mások kontra Macedónia). Az EJEB szerint, amikor a házelnök megfosztotta az újságírókat a lehetőségtől, hogy a parlamenti üléstermi eseményekről tudósítsanak, nemcsak az újságírók szólásszabadságát sértette, hanem a sajtótermékeket fogyasztó közönség jogait is egyezménysértő módon korlátozta. Bár a macedón ügy közvetlen hatással nem bír a magyar házelnök és az Országgyűlésből kitiltott újságírók közjogi kalandjainak kimenetelére, a macedón döntésben foglalt általános megállapítások a magyar eseményekre tekintettel sem érdektelenek.

Amikor 2012 decemberében elfajult a költségvetési vita a macedón parlamentben és a képviselők az ülésterem földszintjén megzavarták a ház nyugalmát, a házelnök saját biztonságuk, illetve a parlament rendjének védelme érdekében kipaterolta az újságírókat az ülésterem galériájáról. Páran ellenálltak ugyan a kitiltásnak, de a kizsuppolásukat nem ők provokálták ki: a házelnök az üléstermi perpatvart elnézve a parlamenti sajtószobában látta az újságírókat biztonságban, ahonnan a tudósítók képernyőkről, élő közvetítésben követhették az üléstermi kavalkádot. Az üléstermi rendbontásról készült felvételeket nyilvánosságra hozták. A házelnök az újságírók kitiltásával tehát nem akarta eltitkolni, hogy a képviselők egymásnak estek a vita hevében.

Bemelegítésképp az EJEB külön egyezménysértőnek találta, hogy a macedón alkotmánybíróság a kitessékelt újságírók meghallgatása nélkül döntött úgy, hogy a házelnök nem követett el hibát. Az AB volt ugyanis az egyetlen (első és utolsó) fórum az alapjogokat érintő jogvita eldöntésére. Alkotmánybírósági meghallgatás hiányában az EJEB maga végezte el azt, ami főszabály szerint a nemzeti bíróság feladata lett volna: a házelnök döntését az eset ismert tényeinek hálójába helyezve megállapította, hogy az ügyben sérült az ülésteremből kitiltott újságírók szólásszabadsága.

Az EJEB nem vonta kétségbe, hogy a nemzeti parlamentek fegyelmi jogkörének célja a normális parlamenti működés biztosítása, és azt sem vitatta, hogy a parlament fegyelmezheti a rendbontó képviselőket. Ám a bíróság szerint az üléstermi rendbontás, annak kimenetele és hivatalos kezelése nem a szkopjei parlament magánügye, hanem közérdeklődésre számot tartó kérdés. A sajtónak jogában állt tudósítani mind a rendbontásról, mind annak következményeiről, a politikai közösség tagjainak pedig joga volt (lett volna) tájékozódnia ezekről. A parlamentben ugyanis a nép választott képviselői viselkedtek úgy, ahogy, egy parlamenti ülésnek nevezett társasági esemény keretében.

Az EJEB szerint sovány vigasz, hogy az ülésteremből kitiltott újságírók a parlament épületén belül, élő közvetítésben követhették az üléstermi eseményeket. Így ugyanis nem szerezhettek személyes benyomást a képviselők rendbontásáról, s az újságírók kitiltásával a politikai közösség egészének emberi jogai sérültek. A macedón házelnök eljárása tehát – jóllehet részben épp az újságírók személyes biztonságát volt hivatott szolgálni – aránytalanul korlátozta a szólásszabadságot.

Az eset általános tanulsága nemcsak az, hogy a sajtómunkások szólásszabadsága szorosan összefonódik közönségük szabadságával (az információhoz való hozzáférés jogával), hanem az is, hogy az EJEB szerint a parlamenti munka mikéntje épp úgy a politikai közösségre tartozik, mint a végterméke. A sajtómunkások saját észleléseit és benyomásait a hivatalos parlamenti közvetítés nem helyettesíti. Bismarck után szabadon: ha már azt a felvágottat kénytelen enni a nép, amit a parlamenti szalámigyárban készítenek, akkor joga van megtudni, hogyan is készül a vacsorája. Az újságírók jelenléte az országgyűlésben nem saját önös szakmai céljaikat szolgálja, hanem a nagyközönség tájékoztatását a közügyek állásáról.

Az, hogy a parlamenti képviselők nem kedvelik a nyilvánosságot, nem új keletű. Az angol képviselőház kényelmét élvező honatyák a 18. században elkeseredett harcot folytattak a politikai lapok szerkesztőivel a parlamenti tudósítások ellehetetlenítése érdekében. Eleinte hatékony eszköznek bizonyult a szerkesztők elzárása a parlament megsértése okán (és ezt az angol parlament saját hatáskörében, bírósági beavatkozás nélkül rendelhette el). Hogy a tömlöcöt elkerüljék, a lapok egy darabig csak a parlamenti ülésszakok szünetében, utólag tudósítottak a vitákról. A szerkesztők azonban felbátorodtak, amikor olvasóik követelni kezdték a rendszeresebb és pontosabb híradá­sokat a parlamenti eseményekről. Az olvasók nyomására valódi hírverseny kerekedett. Amikor a szerkesztők és újságírók elzárása nem bizonyult eléggé elrettentőnek, a házelnök beengedte ugyan az újságírókat az üléstermi galériára, de megtiltotta nekik a jegyzetelést (egészen 1783-ig). A lapok ekkor különösen jó memóriával megáldott tudósítókat kezdtek alkalmazni. A vitát végül a nagy londoni tűz­vész oldotta meg: 1834-ben a parlament új épületében az újságírókat saját tudósítói helyek várták.

És itt érdemes visszakanyarodnunk saját házunk tájára. A magyar pályán az Országgyűlésből tudósító újságírókra nem a képviselők rendbontása, hanem saját magatartásuk miatt jár rá a rúd. A házelnök nem tűri, ha laza öltözékükkel vagy viselkedésükkel megsértik a Ház méltóságát (például a lépcsőházi korlátokon csúszdáznak). Különösen rosszul reagál a házelnök úr, ha az újságírók a számukra házelnöki rendelkezéssel kifejezetten kijelölt területeken kívül zaklatják a képviselőket kérdésekkel, például az ülésterembe vezető folyosókon állítják meg őket. A magyar házelnök – macedón kollégájától eltérően – tehát nem az újságírókat félti a képviselők indulatától, hanem a képviselőket védi az újságírók kérdéseitől.

Nem vitatható, hogy a parlament fegyelmi jogkörébe tartozik az értelmes rendben zajló törvényhozási munka biztosítása. A parlamenti fegyelem ugyanis nem azt jelenti, hogy a pillanatnyi többség akarata kecmec nélkül érvényesül, hanem azt, hogy a parlamenti munka (pontosabban a parlamenti vita) előre, a házszabályban és egyebütt rögzített szabályok szerint folyik. A parlament a nyilvános vitatkozásra, egész pontosan a közügyek megvitatására szolgál. Az ülésteremben jegyzetelő és a folyosón grasszáló újságírók fontos feladata fenntartani a napi kapcsolatot a nép választott képviselői és az ő választóik között. Az, hogy mi és hogyan történik a Parlamentben, az ülésteremben vagy épp a folyosón, közügy. Ettől lesz a Parlament az Ország Háza.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.