Verdes Tamás

Számmisztika

A kormány új fogyatékosságügyi, intézménytelenítési stratégiájáról

  • Verdes Tamás
  • 2011. május 26.

Publicisztika

A kormány társadalmi vitára bocsátotta a fogyatékos személyeket ellátó nagy létszámú intézmények kitagolásának koncepcióját. Ezzel a magyar kormányok 1998 óta adósak, akkor döntött ugyanis az Országgyűlés arról, hogy a 100-200 főt befogadó nagy létszámú tömegintézményeket meg kell szüntetni, és helyettük emberhez méltó életkörülményeket nyújtó szolgáltatásokat kell biztosítani a fogyatékos állampolgárok számára.

Egyetlen kérdésre kell jó választ adni: mit kell tenni annak érdekében, hogy a fogyatékos személyeket ne intézetekbe zárjuk el, hanem a szomszédságunkban, a közösségben éljenek? A válasz - persze jócskán leegyszerűsítve - a következő: be kell zárni az intézeteket, és olyan lakhatási szolgáltatásokat kell létrehozni, amelyek kicsit sem hasonlítanak az intézetekhez, és szinte megkülönböztethetetlenek azoktól a lakásoktól, házaktól, amelyekben az emberek - mint feltehetően az olvasó is - általában laknak. Vajon a kormány válasza megfelelő-e?

Az intézet attól intézet, hogy abban emberek bizonyos homogén csoportja él együtt, és tömegesen záródik ki a hétköznapok világából. A szakirodalomban általában 20- 30 fő felett már intézetnek tekintik az ilyen lakhatási szolgáltatásokat. Ott, ahol ennyi - valamely azonos csoporthoz tartozó - ember él együtt, az élet bürokratizálódik, a mindennapok üzemszerűvé válnak, a személyes igények háttérbe szorulnak, a személyességnek és a kölcsönösségnek alig marad tér. Ezért egy jó koncepciónak feltétlenül figyelmet kell fordítania két dologra: először arra, hogy kizárja annak a lehetőségét, hogy egy épületben vagy lakótérben túlságosan sok ember zsúfolódjon össze, másodszor pedig arra, hogy az együtt élő kisszámú embercsoport heterogén legyen; például ne csak súlyos fokban fogyatékos személyek éljenek együtt. Minél kevesebb és egymástól minél inkább különböző ember él közösen, annál nagyobb tér nyílik a személyességnek és a normális, hétköznapi életnek.

Ha a fentiek fényében vesszük szemügyre a kormány által előterjesztett stratégiát, csalódunk. A kormány ugyan lehetővé teszi, hogy akár egy fő fogyatékos személy is élhessen egy lakásban, de azt is megengedi, hogy a rendelkezésre álló költségeket akár 50 fős, lakócentrumnak keresztelt intézetek létrehozására használják fel. Továbbá az egyes lakhatási formákat a jövőbeli lakók fogyatékosságuk súlyosságának függvényében vehetik igénybe; vagyis a koncepció az 50 fős lakócentrumokat főként a súlyosan, halmozottan fogyatékos - vagy annak minősített - személyek lakóhelyéül képzeli el. A kormány képviselői rendre számmisztikának minősítették az 50 fős létszámhatárra vonatkozó szakmai és civil kritikákat. Elismerve, hogy a jó lakhatási szolgáltatásnak - mivel humán szolgáltatásról van szó - nehezen meghatározhatók az objektív, számszerű kritériumai, biztosan tudjuk, hogy ilyen létszámú együttélés esetében az intézeti életvezetés minden káros hatása jelentkezni fog. Nem véletlen, hogy a kormány egyetlen tudományosan megalapozott érvet sem tudott felvonultatni álláspontja mellett, ilyen ugyanis - legalábbis tudomásom szerint - nincs. Egy alkalommal a Nemzeti Erőforrás Minisztérium munkatársa a lakócentrumok létrehozásának szükségességét szervezési, logisztikai okokkal indokolta, például azzal, hogy a legsúlyosabb fogyatékossággal élő személyek ellátásához szükséges orvosi eszközöket és az ezekre rászoruló személyeket egy helyen koncentrálni a lehető leginkább költséghatékony megoldás. Az érv - mivel a takarékoskodás szándékának látszatát kelti - akkor is jól hangzik, ha az intézetek létrehozásának majd hetvenéves argumentumaiból táplálkozik, de a nemzetközi tapasztalatok alapján és szélesebb közgazdasági keretbe helyezve ez a feltevés legalábbis erősen vitatható. Mindenesetre a kormány által is hivatkozott - és mindenki által osztott - társadalompolitikai elvek, nemzetközi egyezmények és szaktudományos források alapján éppen az ellenkezőjét várnánk annak, mint amit a stratégiában olvasunk. Tegyük fel a kérdést: miért a csökönyös ragaszkodás egy védhetetlen tervhez? Mi végre egy olyan stratégia, amely a címében jelzett célokkal ellentétes fejlesztések és beruházások alapdokumentuma lehet? A választ nem ismerem, de három lehetséges - és egymást sem kizáró - hipotézist szeretnék felvetni.

*

Lehetséges, hogy a kormány szakértői és munkatársai azon az állásponton vannak, hogy a súlyosan, halmozottan fogyatékos személyek számára az a legjobb megoldás, ha nagy létszámú intézetekben élnek - és szélsőségesen "liberális", egyoldalúan csak az emberi jogok diskurzusa felől érvelő, ráadásul drága megoldásnak tartják a tudományos tényekkel alátámasztott javaslatokat. Ebben az esetben egy olyan, nehezen körülírható és ki nem fejtett ideológiáról lehet szó, amely a szocialista paternalizmusból és a máig élő totális intézmények diskurzusából táplálkozik: a fogyatékos személyeket afféle megszelídített, szülői gondoskodásra szoruló, elsősorban orvosi eszközökkel kezelendő "beteg gyermekeknek" tekinti, és továbbra is a társadalomból való eltávolításukon gondolkodik. Ebben az ideológiai közegben a fogyatékosság elszigetelésének valóban nincs alternatívája.

A másik lehetséges magyarázat szerint a koncepciót valójában nem a kormány, hanem az őt fogságban tartó érdekcsoportok írják, a minisztériumi bürokrácia pedig ezeket az érdekeket szolgálja ki. Egyfelől a tömegintézmények vezetőinek egy befolyásos csoportjáról - de semmiképpen sem az összes intézetigazgatóról (!) - lehet szó, akik saját státusuk és hatalmi potenciáljuk megőrzése érdekében, és persze világlátásukhoz híven igyekeznek meggyőzni a kormányt arról, hogy a fogyatékos állampolgárokat elszállásoló intézeteknek nincs alternatívájuk, és sokkal inkább az intézmények fejlesztésére, mintsem kiváltásukra kell összpontosítani a forrásokat. Ez lenne a modernizáció diskurzusa, amelyhez - másfelől - az intézmények fenntartói, vagyis a megyei önkormányzatok csatlakoznak. A megyei önkormányzatok funkcióinak rendszerváltás utáni kiüresedése abban teszi érdekeltté őket, hogy foggal-körömmel ragaszkodjanak meglévő "birtokaikhoz", amelyek után központi forrásokhoz vagy finanszírozható státusokhoz jutnak. Végül a helyi önkormányzatok érdekeltsége sem tagadható: a leszakadó régiók kistelepülésein a 100- 200 főt ellátó intézetek adják a legstabilabb munkahelyeket. Az intézetek lebontásának és decentralizálásának terve egzisztenciális félelmet kelthet, és a helyi munkaerőpiac megroppanásával való fenyegetés lebegtetése sokat nyomhat a latban a döntéshozók előtt. Egy, a TASZ-nak név nélkül nyilatkozó egykori országgyűlési képviselő ezt a helyzetet így összegezte: "A településnek az az érdeke, hogy minél több állami munkahely legyen, és az intézetek sok embernek adnak munkát. A polgármesternek az az érdeke, hogy ezeket a munkahelyeket ne bolygassa meg. És hát a polgármesterek sokszor ott ülnek a parlamentben, ez sajnos nem összeférhetetlen. Az intézmények megszüntetése elleni érdekek így megjelennek az Országgyűlésben, ahol ezek a dolgok már szavazás előtt elbuknak. Az önkormányzati ellenlobbi létezik, és nagyon erős. A parlament ekkor nem a fogyatékosok országos, hanem a helyi településen dolgozók partikuláris érdekeit képviseli. Ebben nem voltak pártpolitikai véleménykülönbségek, erről igazi, láthatatlan konszenzus volt mindig is."

A harmadik lehetséges hipotézis szerint a koncepció konkrét szakmai tartalma, a fogyatékos személyek életminőségére gyakorolt hatása sokadrangú kérdés a kormány számára. Ebben az esetben a pénzről, és csakis arról van szó. Az egyetlen biztosan rendelkezésre álló fejlesztési forrás ugyanis az Európai Unió kasszájából érkezik, a pályázatokat pedig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség írja ki. 2009 őszén már volt egy sikertelen pályáztatási kísérlet: ekkor a kiírt pályázatok arra is alkalmasak voltak, hogy az intézetek megszüntetése helyett akár 150 fős új intézeteket építsenek, illetve felújítsák a lebontásra váró tömegszállásokat. A pályázat kiírását igen széles nemzetközi civil és tudományos összefogás akadályozta meg, az akkori kormány pedig kínos helyzetbe került. Az NFÜ ekkor feltette a kezét, és jelezte: a pályázatok kiírására mindaddig nem kerülhet sor, amíg a kormány elő nem rukkol egy világos és egyértelmű stratégiai dokumentummal, amely tisztázza a vitás kérdéseket. A stratégiának azért kell tehát elkészülnie, mert különben a rendelkezésre álló legalább tízmilliárd forint értékű forrás maradhat a brüsszeli kasszában. Érthető, ha a kormány el akarja kerülni a fiaskót, és le akarja hívni a pénzt. Ha a rendszer igazi reformjára a vitatott koncepció nem is, a pénzek lehívására minden további nélkül alkalmas. (A témában lásd kétrészes írásunkat: Amikor nem a pénz kevés, Magyar Narancs, 2011. február 10. és Felelősség nélkül, 2011. február 17.)

*

A dokumentum nyugatos terminológiája mögött a túlgondoskodás és az elzárás konkrét és megszelídített stratégiája olvasható, amely a konkrét fejlesztéseknél - akár a jogalkotó szándéka ellenére is - azt eredményezheti, hogy egy 150 fős intézet helyére három ötvenfős centrumot építenek fel - ami pedig fából vaskarika. A helyi és a megyei önkormányzatok ennek révén helyben tarthatják a munkahelyeiket, az igazgatók továbbra is jelentős embertömeg felett uralkodhatnak. A fogyatékos állampolgárok pedig ugyanott és ugyanúgy élnek tovább, ahogyan eddig. Még akkor is, ha ezután minden épületben lesz lift, a szobákban televízió és fotocellás ajtó, és talán még új plüssmacira is futja. Az európai polgárok pénzéből.

A szerző a Társaság a Szabadságjogokért munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.