KÖNYVMELLÉKLET

Van-e értelme a karikatúrának, amikor a kormány hírcsárdaszerűen működik?

  • Bán Zoltán András
  • 2019. május 29.

Sorköz

A régi karikatúra és szatíra amolyan közröhej volt: egy közösség vagy annak egy komoly része kacagott benne a másikon és olykor önmagán is.

„Nehéz szatírát nem írni” – Juvenalis klasszikus mondata különösen olyan időkben igaz, mint a mai magyar, amelyben a politikai világ szinte szakadatlanul a legvadabb kijelentésekkel, valamint persze tettekkel gyötri szerfölött leleményesen a magyar embere­ket.

A nagyjából 2000 éve született római szerint elég kimenni az utcára („Hát nem elég anyagot nyújt táblám teleírni / bármelyik utca?!”); nálunk már ki sem kell menni a magyar lakásból, elég bekapcsolni a magyar tévét.

Ennek ellenére kevés gúnyiratot olvashatunk, és a karikatúra műfaja sem virul honunkban. Mindkettőre magyarázat lehet az internet mindent felfalni vágyó mentalitása – ami persze nem magyar specialitás. A szatirikus hangvétel a kommentálás műfajában találta meg valódi terrénumát, míg a karikatúra a „mém”-nek vagy „gif”-nek nevezett képes krokikban virul. De míg az irodalom terén élhet a remény, és elképzelhetjük, hogy valaki egyszer csak előáll egy átfogó mai magyar szatírával, addig a klasszikus, vagy­is rajzos-szöveges karikatúra feltámadása fölötte valószínűtlen.

Pusztán azért, mert ideális helye a nyomtatott sajtó,

az pedig folyamatosan sorvad.

Ráadásul a karikatúrához kell némi szakmai tudás (magyarán: magas fokú rajzkészség), netán a vele szövetséges nyelvi humor, ami egy gif esetében nem elengedhetetlen, ide elég olyasmi, hogy a jelenlegi magyar miniszterelnök képét rákopírozzuk Superman fejére. És az is jellemző, hogy a jelenlegi magyar kormányfő a Muppet Show-ra hivatkozott a Soros–Juncker-plakátok esetében.

false

 

A tömegkultúra internacionális hősei mindenkit megtalálnak az interneten, hiszen ők biztosítják a mai közönség mitológiapótlékát. Van néhány kivétel; talán Marabu karikatúráit lehetne elsőként megemlíteni, de úgy vélem, ezek szellemességben jóval elmaradnak a rajzoknak helyt adó HVG egykori címlapjai mellett, amelyek részben valódi politikai karikatúraként működtek.

A régi karikatúra valamennyire a képzőművészet része volt, ebből eredően vannak halhatatlan alkotói is (legyen elég most Daumier megnevezése), ami nem mondható el a mai, mégoly szellemes netes csibészek egyikéről sem. Az ő műveik legfeljebb egynyáriak, de sohasem évelők. A régi karikatúra és szatíra amolyan közröhej volt: egy közösség vagy annak egy komoly része kacagott benne a másikon és olykor önmagán is. A mai kommentek magánmosolyok, ráadásul anonim vagy nick name-ekkel fedett kacagások. A klasszikus karikatúra az önismeret részét alkotta,

annak lehetett harsány mankója.

Ahogy Széchenyi egyik állandó döblingi látogatója, Kecskeméthy Aurél írta a mindössze fél évig (1863. január–június) megjelenő Handabanda című politikai élclapja búcsúztatójában: „Hiányt szerettünk volna pótolni; miután az összes politikai s szépirodalomban nem találunk közeget, mely ferdeségeinket néven nevezi, s hízelgés által elkényeztetett nemzetünknek korlátoltságát, gyengeségeit, bohóságait rosszakarat nélküli tréfák, vagy ha kell, kíméletlen gúny tárgyává tegye s az által önismeretre vezesse.” És mi volt Széchenyi utolsó nagy műve, a Nagy Magyar Szatíra eredetileg tervezett címe? Önismeret.

A friss kiadvány a magyar politikai karikatúra 1848 és 1989 közötti történetét taglalja részletesen és okosan, rendkívüli minőségű képanyag bemutatásával. De a szerzőknek előbb meg kell határozniuk, mi is a politikai karikatúra. Itt egy Dietrich Grünewald által adott definíciót tartanak irány­adónak: „az a karikatúra, amely aktuális eseményeket, folyamatokat, döntéseket, pozíciókat és magatartásokat kritikusan tematizál, hozzátartozik a politikai befolyásolás eszközeihez és a nyilvánosságnak szól”.

Persze ne feledjük a speciálisan magyar viszonyokat. Ha a karikatúra „hozzátartozik a politikai befolyásoláshoz”, akkor nem kérdés, hogy

olykor akár kormánypropagandaként is működhet.

És láss csodát: a mindmáig felülmúlhatatlan élclap, a Borsszem Jankó (Ágai Adolf szerkesztésében) kormánypárti újságként alakult meg 1868-ban, olyannyira, hogy állítólag a címet is az aktuális miniszterelnök, Andrássy Gyula adta. Ágai félelmetes ötletgazdagsággal teremtette meg ama figurák sokaságát, akikről még az is tud, aki soha a kezébe nem vette az újságot: Mokány Berci, Seiffensteiner Salamon, Spitzig Itzig. És kellett ide még két rajzoló: Jankó János és az ideiglenesen hazánkban tartózkodó cseh zseni, Karel Klíč.

false

Igen, a Borsszem Jankó kormánypárti vicclap volt, de ez a kormány progresszív célokkal működött egy ideig, mégpedig éppen a Kecskeméthy által vázolt céllal, mely nem volt egyéb, mint „a nemzetnek, mondani szeretném »polgárosítása«, ha e kitétel gúnyos mellékízt nem kapott volna utolsó időkben azon illetéktelen képviselők által, kik értelmét szóban, tettben parodizálták”.

És ezzel visszaértünk a hazai jelenünkbe. Akkor a kérdésre, hogy miért olyan csenevész mai humorunk, azt felelhetné egy potenciális gúnyrajzíró: minek ma szatírát írni, hiszen a jelenlegi politikai aktorok már eleve önmaguk paródiái, pártállástól függetlenül. Lehet. „No de ez csak mégse válasz?!” (Heine/Karinthy).

(Nyitókép: karikatúristák a Városligetben 1938-ban. Fotó: Fortepan.)

Írták: Hermann Róbert, Takács Róbert, Tamás Ágnes, Vörös Boldizsár. Országház Könyvkiadó, 2018, 227 oldal, 8015 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.