Zsinórpadlás melléklet

Dezsőt felhúzzák

A színházi fénytervezők és világosítók titokzatos világa

  • Kovács Bálint
  • 2015. március 19.

Színház

A színházi műszak arisztokratái, rajtuk múlik, látható-e mindaz, amit a többi kolléga kitalált. Szeretik a sötétet, de a fejükben százhetven lámpa van.

„Vámos László tanár úr rendezte Az ember tragédiáját a Szegedi Szabadtérin, nagy elhivatottsággal. Ennek következtében mindenki szívott, nem keveset. A főpróbahét valamelyik szokásosan nagyon hosszú éjszakáján, már az összpróba után, elkezdtek világítani. Tanár úr ült a nézőtéren, mikrofonba hörögte az utasítá­sait, pattogott, dühösködött, senki nem állt meg egy pillanatra sem. Úgy négy óra elteltével egyszer csak Vámos felsikított a maga szokásos, alsó állkapcsát előretolt módján: »Mi ez? Mi ez? Ez a rohadt rózsaszín? Ki kérte? Itt mindenki idióta?« Mire a holtfáradt, üvöltözéstől berekedt fő­világosító ezt suttogta elhalóan: »Tanár úr, az a nap«. Hajnal volt ugyanis” – idézi fel Bíró Kriszta színésznő.

Ha nem is annyira, mint a napot, de a világosítókat a színházi szakmában mindenki magasra pozicionálja. Bíró Kriszta szerint ők „a műszak arisztokratái”, de Vajdai Vilmos színész-rendező szerint is szinte „külön kasztról” van szó. „A világosítókkal nem lehet akárhogy beszélni, csak tisztelettel, felkészülten, de a szakmai önérzetük érthető is: ők fejlesztik magukat a leginkább, mert bár a mai programok már könnyen kezelhetőek, azért nagyon jól kell érezni, mikor milyen fényekre van szükség, hogyan kell jól megvilágítani egy színészt. A színházban minden területnek átgondoltan kell szolgálnia a művészi célokat, így egy előadás létrehozásában tulajdonképpen nem látok különbséget egy színész vagy egy világosító fontossága között, csak a funkciójuk más. Egy világosító hozza elő, ami fontos a díszletekben, jelmezekben, és ő az, aki mindezt akár el is tudja dugni” – magyarázza Vajdai.

 

A piros ötven árnyalata

A fénytervező vagy a világosító általában egy, maximum két héttel a bemutató előtt kapcsolódik be a próbafolyamatba; az első összpróbákig még nem lehet átlátni, pontosan hogyan is fognak kinézni a jelenetek, amiket majd be kell világítani. Ugyanakkor „a jó díszlet- és jelmeztervező már a kezdetektől fogva számol a fénnyel” – szögezi le Vajdai. „Az első egyeztetéseken kiderül, hogy a rendezőnek milyen víziói vannak a darabbal kapcsolatban, milyen lesz a tér, a látvány. Nem mindegy, hogy fehér szőnyegen vagy műfüvön játszódik az előadás, mert mindegyikhez másmilyen színeket kell használni. Fontos, hogy milyen korban vagyunk, a mában, a múltban vagy elemelt időben. Persze nekem is lehetnek konkrét elképzeléseim, de a lényeg a csapatmunka – ecseteli Vida Zoltán fénytervező, aki dolgozott már többek között Pintér Bélával, más független társulatokkal és Miskolcon. – Én azt szeretem, ha már az első megbeszéléseken sok minden kiderül a bemutatót meghatározó érzelmekről és arról, milyen hangulatot kell majd teremteni. Ha a rendező azt szeretné, hogy kifacsarodjon a néző szíve, azt nekem le kell tudnom fordítani, és fényerősséggel, színhasználattal, a váltások ritmusával és hosszával kell megvalósítanom, vagy azzal, hogy mit mutatok meg a fénnyel, mit vágok ki, vagy honnan érkezzen a fény.”

A rendezők közül persze ki-ki máshogyan instruál; van, aki nem teketóriázik, és pontosan elmondja, mikor milyen váltásokat és színeket kér, de jellemző az is, hogy inkább az elérni kívánt érzelmi hatást ecsetelik. „Van, aki annyit tud pontosan, hogy mikor legyen éjszaka és mikor nappal, de a többit ránk bízza. Jó, ha egy rendezővel régóta együtt dolgozom, hogy értsem, amikor hangulatokról, érzelmekről beszél, és ha például azt mondja, egy jelenet az agresszióról szól, tudjam, hogy a pirosnak melyik árnyalatát szeretné viszontlátni” – fejti ki Hutkai Zsolt, a Miskolci Nemzeti Színház világosítója.

Bányai Tamás Jászai-díjas fénytervező szerint a leggyakoribb konfliktus a rendező és a fénnyel dolgozók között, hogy „a rendezők nagyon fontosnak tartják, hogy a színészek arca jól meg legyen világítva. Ehhez ugyanabból az irányból érkező fényekre van szükség, ahonnan a nézők is látják őket, ez viszont gyengíti a világítási effektusok hatását, mivel a fény akkor tud jól érvényesülni, ha sötétben keletkezik. A fénytervező szeret szép, plasztikus effektusokat megmutatni, de ha a rendező nem tud elszakadni attól, hogy neki sok szemből érkező fény kell, akkor ez nem fog működni” – mondja, hozzátéve, az ilyen meccsek elkerülése érdekében az a legjobb, ha az ember vele nagyjából egyező színházi ízlésű rendezővel dolgozhat együtt. Radnay Csilla színésznő is egyet­ért Bányaival: „Ha egy tervezőnek van mersze alulvilágítani egy képet, akkor nagyon hálás tudok lenni egy sziluettért, egy árnyékos arcért. Ez a bátorság gyönyörködtet.”

Persze megesik, hogy nem is a rendező határozza meg a világítást. Vida Zoltánra például nagy hatást tett a miskolci Rigoletto című opera esete, amelyben egy ponton kidolgozták a villámlás fény­effektusait, mígnem az egyik zenész félrevonta, és megkérdezte, tudja-e, hogy rossz helyen villámlik. Az eredeti partitúrában ugyanis, mivel a mű keletkezésekor értelemszerűen még senki nem számolhatott grandiózus lámpaparkkal, a fuvola volt hivatott „eljátszani” a villámlást, a mennydörgést pedig egy másik hangszer – csakhogy nem azon a ponton, ahol a fénytervező ezt kigondolta. „Hihetetlen élmény volt rájönni, hogy azzal, ami a mi munkánk, már százötven éve is foglalkoztak, és ezt ma, 2015-ben már meg is tudjuk valósítani a megfelelő helyen, a megfelelő fényekkel” – lelkesedik Vida. És bár az alapok megegyeznek, másra kell figyelni prózában, másra táncban, cirkuszban. A prózában a beszélő arca uralkodik, míg „a táncban ez nem annyira fontos, hiszen ott az ember egész lénye mozog. Egyrészt nem hagyhatjuk sötétben a szereplőket, másrészt nagyobb ecsetvonásokkal, elvontabb képekkel dolgozhatunk, amihez gyakran az oldalsó megvilágítások használnak. A cirkuszban pedig az alapigény a biztonság: semmiképp sem szabad egy kötéltáncost szemből elvakítani” – világít rá Vida Zoltán.

 

Hat és fél másodperc az élet

Miután a rendező és a látványtervezők egyeztették elképzeléseiket, a fénytervező vagy világosító (színháza válogatja, hogy külön fénytervező, a világosító, esetleg a sokszor leginkább az adminisztrációért, beszerzésért, munkarend kialakításáért felelős fővilágosító) beül az összpróbákra, és elkészíti a szcenáriumot: azt a dokumentumot, amely leírja, pontosan hol van a fényváltások helye, hiszen ez korántsem mindig egyezik meg a jelenetváltásokkal. A papíron – és aztán az előadás alatt a világosítópultban, a monitoron – olyan jelzések sorjáznak, mint hogy „Dezsőt felhúzzák a földről”, „Vili beszalad” vagy éppen „»Térképet vinném másolni« – hátranyílik”. A világosító ilyen végszavak, mozgások láttán-hallatán tudja, mikor vált át az egyik, előre beprogramozott világítás- és fénykombináció a másikba, azaz mikor melyik lámpák milyen színnel, milyen erővel, milyen irányból fognak világítani. Ilyen váltásokból előadásonként száz körüli is lehet, operáknál akár a duplája is. Zenés előadásnál külön előny, ha a világosító tud kottát is olvasni, mert van, hogy zenei jelre történik a fényváltás, lásd a Rigoletto és a villámok esetét. Persze a kottaolvasás nem felvételi követelmény, van, hogy az ügyelő is segít, de megeshet, hogy egy korrepetitor ül ilyenkor a világosító mellett – siet tisztázni Hutkai Zsolt, aki elárulja azt is: néhány évnyi munka után már gyakorlatilag világítási terv nélkül, fejből tudja, a Miskolci Nemzeti Színház nagyszínpadának 171 lámpája közül melyik hol található.

„A bemutató előtti egy-két hétben rengeteg energiát rakunk a produkcióba, a technikai, fizikai munkán kívül hajnalig szöszölünk akár azon is, hogy egy fényváltás ne öt, hanem mégis inkább hat és fél másodpercig tartson. Az ilyen nüanszokat más talán észre sem veszi, de ezt a fajta munkát már mindenki maga miatt csinálja, magának akarja bebizonyítani, hogy így igenis jobb lesz az előadás. A bemutatóval, amikor valami megszületik, mindezt elengedem, és átadom a világosító kollégáknak. Ez mindig furcsa, boldogsággal vegyes ürességérzettel jár” – sóhajt Vida Zoltán.

Az előadásnapokon a világosítók munkája nagyjából négy órával az előadás előtt kezdődik; kell néhány óra a lámpák elrendezésére (hiszen a rögzítetteken kívül az adott előadás megkívánta lámpákat is el kell helyezni a színpadon, a díszletben), aztán arra, hogy egyesével mindegyiknek végigpróbálják a működését, majd kell hagyni egy óra biztonsági szünetet – ennyi idő alatt szinte minden felmerülő hibát fel lehet tárni és kijavítani. Kivéve persze, ha nem: Tenki Réka színésznő például felidézi élete első premierjét, a debreceni Rómeó és Júliát, amelynek napján, egy órával kezdés előtt elment az áram az egész színházban. A bejövő hálózati biztosíték ment ki, amit csak hivatásos szakember cserélhetett ki, aki viszont még fél hétkor sem volt sehol. Szerencsére azonban a nézők között várakozott az egyre kétesebb biztosságú kezdésre a színésznő – mit ad isten – fővilágosítóként dolgozó édesapja is, aki elunva a sötétet, annak rendje és módja szerint kicserélte a biztosítékot, és megmentette kislánya első bemutatóját.

A függetlenek

Tóth Péter, a Szputnyik ügyvezető igazgatója elmondta: alapvetően pénzügyi kérdés, hogy a független társulatok előadásaiban közreműködik-e világosító, fénytervező vagy sem. „A független társulatoknál – ha van külön technikus – általában »multifunkciós« szakemberek vannak, akik világosító-, hangosító- és egyéb feladatokat is el tudnak látni. Legtöbbször ők készítik el az előadás fénytervét a rendezővel együtt.” Ha pedig nincs világosító, az ő feladatait is a rendező vagy a látványtervező látja el.

„Tapasztalataim alapján igen­is nagy szerepe van egy előadásban a világításnak. Sok olyan előadást látok, ahol az a benyomásom, hogy semmi idő vagy figyelem nem jutott arra, hogy kicsit átgondolják a fénytervet, és ez elég zavaró is tud lenni. Pedig a fénytervezés alapvetően nem azon múlik, hogy milyen hiper-szuper lámpákkal készül el egy előadás világítása. Egy hozzáértő világosító vagy fénytervező egy alaplámpaparkból is tud csodákat művelni” – véli Tóth Péter.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.