Zsinórpadlás melléklet

Füttyhősök és bűzbombák

Amikor a nézőtér politizál

Színház

Közhely, hogy a magyar közönség túlságosan jól nevelt, a vastaps a mániája, s az előadásokat legfeljebb köhögésével zavarja meg. Pedig azért akadt az elmúlt két évszázadban néhány zajos botrány, annak bizonyságául, hogy tán nem is olyan nagy baj, ha jámbor a publikum.

1843 farsangján egy sor koncertet adott Pesten a világhírű belga hegedűvirtuóz, Henri Vieuxtemps. Előbb ötöt a Pesti Magyar Színházban, azaz a Nemzeti Színházban, majd – meghosszabbítva itt-tartózkodását – egyet a Német Színházban. Illetve ezt a hatodik hangversenyt csak megtartotta volna, ha színpadra lépése pillanatában nem fütyülik ki ifjú magyar haza­fiak. Ők ugyanis Pest megmagyarosodásának lázában égve nemzeti sérelmet láttak abban, hogy a hegedűs a német teátrumban is koncertezni kívánt. A botránykeltők, bár nyilvánvaló kisebbségben voltak, elérték a célju­kat: Vieuxtemps elhagyta a színpadot, majd elszabadult a pokol. Néhány suhanc felmerészkedett a színpadra, s ott mindenféle kétes mutatványokra vetemedett; többek közt obszcén dalok is felhangzottak, „miket sok szemérmes leányka pirulva kényszerült meghallgatni”. Az idézet Degré Alajos, a későbbi márciusi ifjú visszaemlékezéseiből való, aki maga is a botrány szervezői közé tartozott, míg a demonstráció főkolomposaként a gyanakvó Széchenyi István Irinyi Jánost, a zajtalan és robbanásmentes gyufa feltalálóját azonosította. Ő is, akárcsak Degré, Kossuth Lajos lelkes híve volt, így nem csoda, hogy e csúnya eset taglalása fegyverré vált Kossuth és Széchenyi épp ekkoriban zajló hírlapi háborúskodásában. „A HŐS LELKÜLETŰ NEMZEDÉK!” – jegyezte fel Naplójába a nemes gróf, s utóbb háromrészes cikk­sorozatban elemezte a botrányt, amelyben a nemzeti türelmetlenség, a kizárólagosságra törekvés riasztó példájaként mutatott rá a botrányra, ahol „a terrorismus legzablátlanabb kicsapongásit” is felismerni vélte. Kossuth és Pesti Hírlapja ellenben értelemszerűen kisebbíteni akarta az eset jelentőségét, s jókora késéssel is mindössze jelentéktelen színházi afférként értékelte: „Nehány garázda pajkos füttyhős nem a magyar nemzet… 10-12 szín­házi fütty a magyar névnek sem hírét, sem nevét nem képes bemocskolni”.

Abcúg, áruló!

Nem kevésbé felfokozott történelmi pillanatban, 1920 tavaszán vált nyílt színi atrocitások helyszínévé a Magyar Királyi Operaház, ahol – mint Tallián Tibor intézménytörténeti összefoglalásában áll – „a művész-személyzet egyes tagjai a kommunista-ellenesség ürügyén antiszemita támadások áldozataivá váltak”. A legnevesebb ilyen áldozat a kor első számú magyar baritonja, Rózsa Lajos volt. Ő 1920. április 5-én épp Wotan szerepében lépett színpadra (A walkür második fel­vonásában), amikor pár tucat fiatalember berontott a nézőtérre, „abcúg, áruló!” s egyéb kiáltásokkal félbeszakította az előadást, s lekergette a színpadról a germánok főistenét. A közönség többsége hiába tüntetett Rózsa mellett, az előadást nem lehetett tovább folytatni, s a megalázott nagy bariton meg sem állt Amerikáig.

A fajvédők legnevezetesebb színházi botránya azonban nem ez az eset volt, hanem Szomory Dezső A nagyasszony című Habsburg-drámájának felújítása 1927. október 21-én a Nemzeti Színházban. A támadás, amely egyszerre irányult Szomory, a színházat igazgató Hevesi Sándor s egyáltalán a túlságosan liberálisnak ítélt klebelsbergi kultúrpolitika ellen, már napokkal a bemutató előtt megindult – a sajtóban. Az antiszemita és antiliberális irányát 1916–17 óta következetesen képviselő Új Nemzedékben például így vezették fel a Szomory-reprízt: A katonaszökevénységért és szeméremsértésért elítélt Szomory Dezső a Nemzeti Színházban. A darab nem érdekelte a támadókat, a zsidó szerzőt akarták eltávolítani a Nemzeti Színházból.

A hű szemtanú és tántoríthatatlan Szomory-hívő, Kellér Andor így örökítette meg a bemutató estéjét: „A nézőtérre rengeteg rendőrtisztet és detektívet ültettek be, s kétoldalt a falakat szinte betapétázták a fehér kesztyűs rendőrök. (Kinn, a Rákóczi úton ezalatt egy vörös bajuszos ember botokat árusított, »Szomory-botok« – kínálta portékáját, és sort álltak a vásárlók.) Mielőtt a függöny felgördült, a süllyesztőben gyanús, belopódzott embereket szedtek össze, egyetemisták voltak, dagadt, véres fejjel jöttek fel, a díszítők ököllel és tenyérrel dolgozták meg őket. Így kezdődött a Nemzeti Színház nevezetes A nagyasszony-repríze […]. A felvonás vége felé pisszegés, sípolás hallatszott a második emeletről, majd dobogás: rendőrök hurcolták el a zajongókat. Amikor a függönyszárnyak összecsapódtak, hallatszott először a bűzbombák géppuska-kopogása és terjengett először az ammoniáksav bűze. A publikum tapsaira kijöttek a színészek, és tanácstalan, zavart mosollyal hajlongtak. Majd, amire senki nem készült fel, Márkus Emília és Gál Gyula között Szomory Dezső is megjelent, mire a taps és a fütty egyszerre erősödött. […] Később még egyszer kijött – amikor mellette pattant el a bűzbomba –, mosolygott, és kis meghajlással köszönte meg a tapsokat és füttyöket, a bravókat és bűzbombákat.” A színház körül lovas rendőrök oszlatták fel a Szomoryval elszámolni vágyó tüntetőket, miközben a meglepően nyugodt szerző így nyilatkozott: „Szeretném megkérdezni az uraktól és hölgyektől, melyik művem ellen emelnek kifogást, érdemes lenne elbeszélgetni velük.”

Szabadon rabolnak

Az évtizedek múltán azután valóban megszűntek a nézőtéri botrányok, illetve legfeljebb a tüntető tapsban vagy épp a nem kevésbé tüntető csendben nyertek kifejezést. Ilyen tüntető taps fogadta például 1955-ben a Nemzeti Színház III. Richárd-bemutatóján a nyílt színi tapsokat ritkán arató epizodista, Baló Elemér szavait, aki Írnokként – szerepe szerint – előre elkészített halálos ítéletről beszélt. A közönségétől utólag óvatosan elhatárolódó igazgató és címszereplő, Major Tamás így idézte fel ezt az előadást: „Összejött ott egy sereg ember, többek között egy sor olyan értelmiségi, akik 56 előtt vagy 56 után szerepeltek, vagy 56-ban disszidáltak, és az első mondatok után – eltekintve Richárd monológjától –, amikor elhangzanak azok a szavak, hogy »elzárják a sasokat, héják és kányák szabadon rabolnak«, akkor megállt az előadás, és percekig nem tudtuk folytatni. […] Ahol csak lehetett, ahol csak felcsillant valami aktualizálás, ott szétverték a színházat. De különösen akkor, amikor Baló Elemér mint Írnok kijött az előre elkészített ítélettel. Mi azt hittük, hogy ezt nem is éljük túl, olyan tomboló sikere volt.”

Szabványos rendzavarást a magyar színház múltjának és jelenének koronatanúja, Koltai Tamás is csupán egyet tudott kérdésünkre felidézni: egy zsámbéki előadást, 2002 augusztusából. Akkor a Krétakör Hazámhazám előadását készültek tervezetten megzavarni a helyi polgári körök Melocco Miklós vezetésével, ám a paradicsomdobálás meglehetősen kisszerűre sikeredett. Igaz, egy hírlapi beszámoló szerint a rendezőt sikerült leönteniük „olajoshal-lével”. Konzervbotrány, amelyhez zárótételként legfeljebb Gulyás Márton 2013 májusi, megafonos bevonulását csatolhatjuk Markó Iván balettbemutatójának tapsrendjébe.

A többi néma csend meg persze vastaps és szórványos köhécselés.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."