olvasópróba

Gyulán Ferencről

Nyári színházi programajánló

A Gyulai Várszínház szinte egész nyárra kínál színházi előadásokat, a helyieket és a fürdőzésben elpilledt nyaralókat egyaránt meg­célozva. A színház műsorát hosszú évekig a Shakespeare-fesztiválok határozták meg, sok külföldi vendégelőadással. A fesztivált alapító Gedeon József halála után, Elek Tibor igazgatósága alatt a színház fokozatosan arculatot váltott. Mostani programjának meghatározó része az Erdélyi Hét, amelynek során a romániai magyar színházak kínálatából hoznak el előadásokat. Ebbe az idén a sepsiszentgyörgyiek díjakkal elismert Iráni konferenciája (r.: Bocsárdi László, Erkel Ferenc Művelődési Központ, augusztus 2., hét óra) és a nagyváradiak Csárdáskirálynője (r.: Novák Eszter; Tószínpad, augusztus 3., 8 óra) is bekerült, mindkettő kiváló előadás a maga nemében.

Gyors egymásutánban két ősbemutatót is tartanak a viharsarki városban. A Maladype Színházzal közösen állítják színpadra a Margaret Atwood regényéből készült Pénelopeiát, Balázs Zoltán rendezésében. (Ennek egy változatát már „kipróbálták” az A Harmadik Helyen, lásd visszhangunkat: Magyar Narancs, 2024. jún. 5.) A színlap ígérete szerint az előadás „Odüsszeusz sokat tapasztalt, bátor és találékony feleségének szemszögéből meséli újra az ókori történetet, felerősítve a mítosz női aspektusait. A rendezői koncepció integrálja az előadás szövetébe az Odüsszeusz és fia, Télemakhosz által felakasztatott tizenkét szolgálólány titkokkal teli történetét, és megöletésük erkölcsi vetületeit.” A címszerepet Varga Gabriella játssza (képünkön), Helenét Orbán Nelli, a szolgálólányokat Bajkó Edina jeleníti meg. A rendezés kiemelt szerepet szán Kovács Adrián zenéjének, és támaszkodik a színésznők hangszeres tudására (Várszínház, Kamaraterem, július 22., hét óra).

Gyulán lépten-nyomon Erkel Ferencre és a ’48-as szabadságharc résztvevőire emlékező táblákba, emlékhelyekbe botlunk. A Győrei Zsolt – Schlahtovszky Csaba szerzőpáros Erkel és a felkelés című darabja azonban nem a szomorú végjátékra, az aradi vértanúság felé úton lévő, Gyulán megszálló tizenhármakra emlékezik, hanem egy fikcióval játszik. Mi lett volna, ha „a gyulai Szarvas kocsma elszánt dalárainak sikerült volna elrabolniuk Radetzky marsall leányát, a Wenckheim-kastély úrnőjét? Akkor a császári had nyilvánvalóan azonnal leteszi a fegyvert… Csakhogy az élet nem forgatókönyv szerint íródik, és semmi nem megy simán. Címszereplőnk, Erkel Ferenc a cselszövők és a tizennyolcadik évét nemrég betöltött Ferenc József megszállott terveinek kereszttüzében lemondhat saját pihenésének ábrándjairól, hogy mentse a menthetőt”. A debreceni Csokonai Nemzeti Színházzal közös előadást Zakariás Zalán rendezi. A címszerepet Kiss Gergely Máté, a grófnét Hajdu Imelda játssza. A „dalos bohóságban” Erkel ismert dallamait az „Aranytorkú Szarvasbikák dalárai” – alias a debreceni színház énekkara – adja elő, áthangszerelve, a darabhoz írt szövegekkel (Várszínpad, július 24., fél kilenc).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.