olvasópróba

Gyulán Ferencről

Nyári színházi programajánló

A Gyulai Várszínház szinte egész nyárra kínál színházi előadásokat, a helyieket és a fürdőzésben elpilledt nyaralókat egyaránt meg­célozva. A színház műsorát hosszú évekig a Shakespeare-fesztiválok határozták meg, sok külföldi vendégelőadással. A fesztivált alapító Gedeon József halála után, Elek Tibor igazgatósága alatt a színház fokozatosan arculatot váltott. Mostani programjának meghatározó része az Erdélyi Hét, amelynek során a romániai magyar színházak kínálatából hoznak el előadásokat. Ebbe az idén a sepsiszentgyörgyiek díjakkal elismert Iráni konferenciája (r.: Bocsárdi László, Erkel Ferenc Művelődési Központ, augusztus 2., hét óra) és a nagyváradiak Csárdáskirálynője (r.: Novák Eszter; Tószínpad, augusztus 3., 8 óra) is bekerült, mindkettő kiváló előadás a maga nemében.

Gyors egymásutánban két ősbemutatót is tartanak a viharsarki városban. A Maladype Színházzal közösen állítják színpadra a Margaret Atwood regényéből készült Pénelopeiát, Balázs Zoltán rendezésében. (Ennek egy változatát már „kipróbálták” az A Harmadik Helyen, lásd visszhangunkat: Magyar Narancs, 2024. jún. 5.) A színlap ígérete szerint az előadás „Odüsszeusz sokat tapasztalt, bátor és találékony feleségének szemszögéből meséli újra az ókori történetet, felerősítve a mítosz női aspektusait. A rendezői koncepció integrálja az előadás szövetébe az Odüsszeusz és fia, Télemakhosz által felakasztatott tizenkét szolgálólány titkokkal teli történetét, és megöletésük erkölcsi vetületeit.” A címszerepet Varga Gabriella játssza (képünkön), Helenét Orbán Nelli, a szolgálólányokat Bajkó Edina jeleníti meg. A rendezés kiemelt szerepet szán Kovács Adrián zenéjének, és támaszkodik a színésznők hangszeres tudására (Várszínház, Kamaraterem, július 22., hét óra).

Gyulán lépten-nyomon Erkel Ferencre és a ’48-as szabadságharc résztvevőire emlékező táblákba, emlékhelyekbe botlunk. A Győrei Zsolt – Schlahtovszky Csaba szerzőpáros Erkel és a felkelés című darabja azonban nem a szomorú végjátékra, az aradi vértanúság felé úton lévő, Gyulán megszálló tizenhármakra emlékezik, hanem egy fikcióval játszik. Mi lett volna, ha „a gyulai Szarvas kocsma elszánt dalárainak sikerült volna elrabolniuk Radetzky marsall leányát, a Wenckheim-kastély úrnőjét? Akkor a császári had nyilvánvalóan azonnal leteszi a fegyvert… Csakhogy az élet nem forgatókönyv szerint íródik, és semmi nem megy simán. Címszereplőnk, Erkel Ferenc a cselszövők és a tizennyolcadik évét nemrég betöltött Ferenc József megszállott terveinek kereszttüzében lemondhat saját pihenésének ábrándjairól, hogy mentse a menthetőt”. A debreceni Csokonai Nemzeti Színházzal közös előadást Zakariás Zalán rendezi. A címszerepet Kiss Gergely Máté, a grófnét Hajdu Imelda játssza. A „dalos bohóságban” Erkel ismert dallamait az „Aranytorkú Szarvasbikák dalárai” – alias a debreceni színház énekkara – adja elő, áthangszerelve, a darabhoz írt szövegekkel (Várszínpad, július 24., fél kilenc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."