Operettszínház: KERO haragszik; Lőrinczy György szeretné, ha szeretnék

  • Hamvay Péter
  • 2014. szeptember 3.

Színház

Bár a szakmai bizottság csak szeptember 9-én ül össze, hogy minősítse az Operettszínház igazgatói pályázatait, az egyik jelölt, Lőrinczy György már be is mutatta stábját – köztük az eddigi igazgató Kerényi Miklós Gábort és Makláry László főzeneigazgatót.

A magabiztosságból úgy tűnik, hogy túl sok izgulni valójuk nincs. Kerényi Miklós Gábor, alias KERO, akinek most kényszerűen eggyel hátrébb kellett lépnie, mégis ideges. Tőlem például a sajtótájékoztatón számon kérte, hogy miért nem olvasom a névrokona, Kerényi Imre által szerkesztett Magyar Krónikát, majd kijelentette, hogy erre a sajtótájékoztatóra, amire amúgy Kerényi sajtófőnöke, Lencsó Rita két e-mailben, Lőrinczy pedig SMS-ben külön invitált, nem is kellett volna eljönnöm. Reményét fejezte ki továbbá, hogy már nem mérgezem sokáig a magyar kultúrát. (Kerényi haragját vélhetően ezzel a cikkel vívta ki munkatársunk. Vagy ezzel. – a szerk.)

KERO otthonában, tavaly szeptemberben

KERO otthonában, tavaly szeptemberben

Fotó: MTI

Makláry László jelenlegi és jövőbeni főzeneigazgató elmondta: az új vezetéstől azt várja, hogy lobbizzon ki fizetésemelést a minisztériumnál, mert a pedagógus-bérrendezés után már egy általános iskolai zenetanár, „aki hülye gyerekeket tanít furulyázni”, többet keres, mint egy operettszínházi zenész, ahogy szerintük az operaházban is magasabbak a bérek. Kérdésünkre azonban sem a jelenlegi igazgató, sem a főzeneigazgató nem tudta megmondani, mennyi is náluk egy zenész közalkalmazotti fizetése, ahogy azt sem, hogy az alapbér mennyivel növekszik a fellépti díjakkal és – ahogy Makláry fogalmazott – a „zsíroskenyér-turnékkal”.

Lőrinczy György, aki jelenleg az Operettszínház legnagyobb üzleti partnere, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség ügyvezetője, rögtön ezután eldicsekedett vele, hogy kiszámolták: az általa vezetett cég csak az elmúlt négy évben – a generált tao-bevételekkel együtt – 2,3 milliárd forintnyi pluszbevételt hozott az Operettszínháznak. Ebből a pénzből kenték hát a zsíros kenyeret az Operettszínház muzsikusai a 121 külföldi, így berlini, müncheni, tel-avivi, New York-i és 166 belföldi turné során. Az Operettszínház és a Pentaton lapunk által is ismertetett együttműködése régi keletű és példátlanul sokrétű. Turnészervezésen kívül jogokat is vásárol az ügynökség a színháznak. Gyakran az általuk képviselt szerzőktől, így Lévay Szilvesztertől, aki meleg szavakkal ajánlja Lőrinczy pályázatát a hétfői sajtótájékoztatón kiosztott sajtóanyag szerint. A Pentaton által birtokolt 11 zenés színházi produkció közül valamennyi szerepel, vagy korábban szerepelt az Operettszínház műsorán. Van, amikor a színház kezdeményezésére a Pentaton saját maga számára vásárolja meg a jogot, s azt 10 százalékos jutalékért továbbadja az Operettszínháznak.

Lőrinczy György

Lőrinczy György

Fotó: MTI

Amikor korábban azt firtattuk, miért egy külső ügynökség csinálja mindezt, azt a választ kaptuk Kerényitől, hogy Lőrinczy kapcsolatai nélkül ezek a turnék, darabok nem volnának megszerezhetők, Lőrinczy pedig nem akarja elhagyni az üzleti szférát. Megkérdeztük, hogy most, amikor végre sikerült az igazgatói székbe ültetni a kincset érő kulturális menedzsert, szükség van-e továbbra is a Pentatonra, aminek vezetéséről ráadásul le kell mondania. Nos, szükség van. Lőrinczy most azt mondta, igazgatóként nem lesz ideje annyit foglalkozni a nemzetközi ügyekkel, szükség lesz a 4-5 fős pentatonos stábra és a meg nem nevezett utódjára.

Kerényi egyébként azzal magyarázta, hogy 14 év után nem pályázik a színházra, hogy bár a teátrum sikeresen működik, mégis megújulásra, dinamizmusra van szükség. Ráadásul ő megosztó, míg Lőrinczy integratív személyiség. A Pentatonnal való együttműködést továbbra is sarokkőnek tekinti, kérdésünkre, hogy Lőrinczy nélkül szükség van-e a cégre, igennel válaszolt, hiszen véleménye szerint az igazgató távozásával a Pentaton is megújul. Ekkor azért elröhögte magát.

Miután Kerényi és Lőrinczy jó alaposan körbedicsérték egymást, utóbbi elmondta: egyik legfontosabb célja, hogy a szakma, a kritika és a sajtó is megkedvelje őket. Együttműködést tervez a Thália Színházzal, az operaházzal, a Nemzeti Színházzal, a Nemzeti Filharmonikusokkal. Lesz előadás a Várkert Bazárban, és számos turné bel- és külföldön. Tervei között szerepel egy színházi stratégiai tanács felállítása, amelyben Béres Attila rendező, Kesselyák Gergely karmester, Török Zoltán soproni menedzser, Herczeg Tamás, a Szegedi Szabadtéri Játékok ügyvezető igazgatója és a színház egyik legtöbbet játszott szerzője, Lévay Szilveszter zeneszerző kapna helyet.

Az új direktor egy színház életében meglehetősen szokatlan időpontban, november 1-jén áll majd munkába. A két másik jelölt Bozsó József színész, rendező és Tokody Ilona operaénekes.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.