Visszhang: film

24-es

  • - ts -
  • 2025. március 5.

Visszhang

Gunnar Sønsteby a II. világháború idején a norvég ellenállás hőse volt.

Története imponáló, egy könyvelő, aki a német megszálláskor csatlakozik az ellenállási mozgalomhoz, s hamar annak egyik vezéralakjává emelkedik. Földalatti lapokat szerkeszt, a mozgalom összekötője a polgárság, az emigráció, a szövetségesek felé, vezeti az oslói szabotázs­akciókat. Kicsempészi az országból a norvég koronabankjegyek nyomtatásához használt formákat, irodákat, hajókat, repülőket robbant fel, fegyvereket és szerszámgépeket semmisít meg, s mindeközben ügyesen bujkál ádáz üldözői elől. És még túl is éli. A norvégok a legnagyobb háborús hősükként tisztelik, egészen vénséges vén koráig járja az iskolákat, hogy elmondja a következő nemzedékeknek, hogy mi történt a hazájukban, a hazájukkal. Csak az elmondhatatlant nem mondja el – de ez már a film.

A norvég ellenállási mozgalom hőseiről és hőstetteiről már egészen kiváló filmek születtek. Az alapmű Jean Dréville 1948-as, norvég–francia koprodukcióban készült dokudrámája, a Kampen om tungtvannet (Harc a nehézvízért), amely híven rekonstruálja a történelmi eseményeket Telemark önmagukat játszó hőseivel és a többi résztvevővel, már akiknek volt szerencséjük megérni a háború végét. Ugyanebből a történetből 2015-ben kiváló fikciós tévéfilmsorozat is készült, azonos címmel – máig a legjobb háborús szériák egyike.

A 24-es nem ilyen. Kreál magának egy erkölcsi problémát, mely lehetne akár valós is, ha maga a film nem csupán képeskönyvként, feszültségtől mentes jelenetek füzérével illusztrálná az eseményeket. Kár érte, nagyszerű történet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.