Visszhang: film

24-es

  • - ts -
  • 2025. március 5.

Visszhang

Gunnar Sønsteby a II. világháború idején a norvég ellenállás hőse volt.

Története imponáló, egy könyvelő, aki a német megszálláskor csatlakozik az ellenállási mozgalomhoz, s hamar annak egyik vezéralakjává emelkedik. Földalatti lapokat szerkeszt, a mozgalom összekötője a polgárság, az emigráció, a szövetségesek felé, vezeti az oslói szabotázs­akciókat. Kicsempészi az országból a norvég koronabankjegyek nyomtatásához használt formákat, irodákat, hajókat, repülőket robbant fel, fegyvereket és szerszámgépeket semmisít meg, s mindeközben ügyesen bujkál ádáz üldözői elől. És még túl is éli. A norvégok a legnagyobb háborús hősükként tisztelik, egészen vénséges vén koráig járja az iskolákat, hogy elmondja a következő nemzedékeknek, hogy mi történt a hazájukban, a hazájukkal. Csak az elmondhatatlant nem mondja el – de ez már a film.

A norvég ellenállási mozgalom hőseiről és hőstetteiről már egészen kiváló filmek születtek. Az alapmű Jean Dréville 1948-as, norvég–francia koprodukcióban készült dokudrámája, a Kampen om tungtvannet (Harc a nehézvízért), amely híven rekonstruálja a történelmi eseményeket Telemark önmagukat játszó hőseivel és a többi résztvevővel, már akiknek volt szerencséjük megérni a háború végét. Ugyanebből a történetből 2015-ben kiváló fikciós tévéfilmsorozat is készült, azonos címmel – máig a legjobb háborús szériák egyike.

A 24-es nem ilyen. Kreál magának egy erkölcsi problémát, mely lehetne akár valós is, ha maga a film nem csupán képeskönyvként, feszültségtől mentes jelenetek füzérével illusztrálná az eseményeket. Kár érte, nagyszerű történet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.