Visszhang: film

24-es

  • - ts -
  • 2025. március 5.

Visszhang

Gunnar Sønsteby a II. világháború idején a norvég ellenállás hőse volt.

Története imponáló, egy könyvelő, aki a német megszálláskor csatlakozik az ellenállási mozgalomhoz, s hamar annak egyik vezéralakjává emelkedik. Földalatti lapokat szerkeszt, a mozgalom összekötője a polgárság, az emigráció, a szövetségesek felé, vezeti az oslói szabotázs­akciókat. Kicsempészi az országból a norvég koronabankjegyek nyomtatásához használt formákat, irodákat, hajókat, repülőket robbant fel, fegyvereket és szerszámgépeket semmisít meg, s mindeközben ügyesen bujkál ádáz üldözői elől. És még túl is éli. A norvégok a legnagyobb háborús hősükként tisztelik, egészen vénséges vén koráig járja az iskolákat, hogy elmondja a következő nemzedékeknek, hogy mi történt a hazájukban, a hazájukkal. Csak az elmondhatatlant nem mondja el – de ez már a film.

A norvég ellenállási mozgalom hőseiről és hőstetteiről már egészen kiváló filmek születtek. Az alapmű Jean Dréville 1948-as, norvég–francia koprodukcióban készült dokudrámája, a Kampen om tungtvannet (Harc a nehézvízért), amely híven rekonstruálja a történelmi eseményeket Telemark önmagukat játszó hőseivel és a többi résztvevővel, már akiknek volt szerencséjük megérni a háború végét. Ugyanebből a történetből 2015-ben kiváló fikciós tévéfilmsorozat is készült, azonos címmel – máig a legjobb háborús szériák egyike.

A 24-es nem ilyen. Kreál magának egy erkölcsi problémát, mely lehetne akár valós is, ha maga a film nem csupán képeskönyvként, feszültségtől mentes jelenetek füzérével illusztrálná az eseményeket. Kár érte, nagyszerű történet.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.