Visszhang: színház

A költő Bereményi – Bereményi Géza és Víg Mihály Cseh Tamás-estje

Visszhang

Cseh Tamást megidézték már teátrálisan, érzelgősen és minden különösebb felhajtás nélkül is.

Voltak ügyesebb és voltak megúszósabb próbálkozások, sokszor afféle szerepgyakorlat vagy kötelező tisztelgés jellege volt a különféle műsoroknak. Hol magát az előadó alakját szerették volna visszaadni, hol a dalokon volt a hangsúly. Az évek alatt kiderült, hogy Cseh Tamás titka valószínűleg Cseh Tamás, sok dala nem áll meg nélküle, nem mintha ne lennének jó szövegek. A lemezekre jellemző atmoszféra sok­összetevős, és ha bármelyik hiányzik, az erősen érezhető.

A Literárium Extra című sorozat új részében a színpadkép a lehető legpuritánabb: egymás mellett a Balaton zenekar tagjai, jobb oldalon egy kis asztalka, szövegállvány, Bereményi. És a központi kérdés, amelyre a cím mintha egyértelmű választ adna: működik-e versként egy dalszöveg? Ha az est alapján kell válaszolnom, a válaszom épp a sugallottal ellenkező: nem. Bereményi is, bár jól ad elő, belecsúszik a szokott ritmusba, és az egyértelműen dalba való részek szinte leugranak a „versről”. Az est struktúrája olyan egyszerű, mint a látvány: Bereményi felolvassa a szöveget, aztán a zenekar eljátssza a dalt. Főleg Víg Mihály énekel, pedig a Tíz év múlva kapcsán érezzük: jót tett volna a műsor dinamikájának, ha a gitáros Bujdosó János és a hegedűs György Andrea nagyobb szerepet kap. Mégis: valami működött, minden spontán volt, emberi, akár versek ezek, akár dalszövegek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.