Visszhang: film

A szabad ég alatt

  • - ts -
  • 2024. december 17.

Visszhang

Gyerekeket kihajtani az országútra, menjetek isten hírivel, amerre láttok, ez a legkönnyebb dolog a világon, különösen a moziban.

A gyerekek elszántak és védtelenek, mindenféle dolog történhet velük útközben, megkergetnek embert, állatot, de többször kergetik meg őket embe­rek és állatok. S mit is tehet ilyenkor az aprónép, szalad és felnő. Mindig, kivétel nélkül felnő az út végére, érkezzék meg bár a legtutibb tutiba, a szeretetbe, oda, ahol a legjobban várják, akkor is fuccs a gyerekkorának. Pláne, ha nem várják, pláne, ha meg sem érkezik, csak úgy megáll, mert az út végére ért.

Mariana Arriaga és Santiago Arriaga (Guillermo Arriaga forgatókönyvéből rendezett) filmjének ifjú hősei egy meglehetősen jó körülmények között élő dél-mexikói mozaikcsalád gyermekeiként vágnak neki észak felé, el egészen az amerikai határig (Piedras Negras a cél, s a Rio Bravo innenső partján érnek véget a csaták). Két fiútestvér, az egyik még kamasz, a másik már szinte fiatal felnőtt, és mostohatestvérük, a körmikéit próbálgató csitri: ölni mennek. Pisztolyt is visznek.

A nagyobbik fiú kinyomozta, hol él a kamionos, aki megölte az apjukat (egy végzetes közúti baleset során gyakorlatilag letarolta az útról). A kisebbik fiú is ott volt, épphogy túlélte, mutatja is hosszú sebhelyét. Azóta eltelt két év, és semmi sem jó, az anyai figyelem az új férfi felé fordul, itt ez a bakfis púpnak a hátra, apa hiányzik nagyon. Bosszút kell állni. Az ilyen alapsztori kikerülhetetlen velejárója, hogy már az elején tudjuk, hogy kábé mi lesz a vége – felnőnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”