Visszhang: film

A szabad ég alatt

  • - ts -
  • 2024. december 17.

Visszhang

Gyerekeket kihajtani az országútra, menjetek isten hírivel, amerre láttok, ez a legkönnyebb dolog a világon, különösen a moziban.

A gyerekek elszántak és védtelenek, mindenféle dolog történhet velük útközben, megkergetnek embert, állatot, de többször kergetik meg őket embe­rek és állatok. S mit is tehet ilyenkor az aprónép, szalad és felnő. Mindig, kivétel nélkül felnő az út végére, érkezzék meg bár a legtutibb tutiba, a szeretetbe, oda, ahol a legjobban várják, akkor is fuccs a gyerekkorának. Pláne, ha nem várják, pláne, ha meg sem érkezik, csak úgy megáll, mert az út végére ért.

Mariana Arriaga és Santiago Arriaga (Guillermo Arriaga forgatókönyvéből rendezett) filmjének ifjú hősei egy meglehetősen jó körülmények között élő dél-mexikói mozaikcsalád gyermekeiként vágnak neki észak felé, el egészen az amerikai határig (Piedras Negras a cél, s a Rio Bravo innenső partján érnek véget a csaták). Két fiútestvér, az egyik még kamasz, a másik már szinte fiatal felnőtt, és mostohatestvérük, a körmikéit próbálgató csitri: ölni mennek. Pisztolyt is visznek.

A nagyobbik fiú kinyomozta, hol él a kamionos, aki megölte az apjukat (egy végzetes közúti baleset során gyakorlatilag letarolta az útról). A kisebbik fiú is ott volt, épphogy túlélte, mutatja is hosszú sebhelyét. Azóta eltelt két év, és semmi sem jó, az anyai figyelem az új férfi felé fordul, itt ez a bakfis púpnak a hátra, apa hiányzik nagyon. Bosszút kell állni. Az ilyen alapsztori kikerülhetetlen velejárója, hogy már az elején tudjuk, hogy kábé mi lesz a vége – felnőnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.