Visszhang: film

Mr. Crocket

  • SzSz
  • 2024. december 17.

Visszhang

A 90-es évek iránt érzett nosztalgia tán sohasem múlik el, ám manapság a korszak komfortműsorai élik reneszánszukat.

Ilyen-olyan formában újjáéledt a Szex és New York, a Kaliforniába jöttem, a Bír-lak és a The Wonder Years is; a tévében festegető Bob Ross kvázi önéletrajzi filmet kapott; míg Fred Rogersről, akin amerikai gyerekek milliói nőttek fel, dokumentum- és játékfilm is készült. Hasonló tévészereplő Mr. Crocket is, ő azonban a rendező, Brandon Espy rövidfilmjéből származik – de így is nehéz letagadnia Rogers hatását. Ő is a kisebbeket szórakoztatva játszik, dalol és táncol – ám van egy sötét titka: műsorával valósággal megbabonázza nézőit, akikkel ha rosszul bánnak, a Kör című japán horrort imitálva kimászik a képernyőből, bosszút áll a szülőkön, és elrabolja a gyerekeket.

Nem is olyan rég a Ragyogj TV, ragyogj igyekezett megragadni az évtized kazettaszagú nosztalgiáját és azt, hogy hogyan nőhettek fel gyerekek milliói úgy, hogy lényegében a képernyő nevelte fel őket.

A Mr. Crockettől távol áll a társadalomkritika vagy az elvont fogalmazásmód: nem akar mást, mint kaszabolni, és azt sem túl eredeti módon. Nem csak a külsőségeiben ölti fel a 90-es évek gúnyáját: azokat az időket idézi, amikor a horror még nem vette véresen komolyan sem magát, sem a nézőjét, amikor lényegében mindegy volt, hogy a maszkos vagy bajszos gonosztevő késsel vagy hurkapálcával gyilkolja meg az arra érdemes sikolykirálynőket. Ma viszont mindez már se nem rémisztő, se nem túl szórakoztató.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."