Visszhang: film

Mr. Crocket

  • SzSz
  • 2024. december 17.

Visszhang

A 90-es évek iránt érzett nosztalgia tán sohasem múlik el, ám manapság a korszak komfortműsorai élik reneszánszukat.

Ilyen-olyan formában újjáéledt a Szex és New York, a Kaliforniába jöttem, a Bír-lak és a The Wonder Years is; a tévében festegető Bob Ross kvázi önéletrajzi filmet kapott; míg Fred Rogersről, akin amerikai gyerekek milliói nőttek fel, dokumentum- és játékfilm is készült. Hasonló tévészereplő Mr. Crocket is, ő azonban a rendező, Brandon Espy rövidfilmjéből származik – de így is nehéz letagadnia Rogers hatását. Ő is a kisebbeket szórakoztatva játszik, dalol és táncol – ám van egy sötét titka: műsorával valósággal megbabonázza nézőit, akikkel ha rosszul bánnak, a Kör című japán horrort imitálva kimászik a képernyőből, bosszút áll a szülőkön, és elrabolja a gyerekeket.

Nem is olyan rég a Ragyogj TV, ragyogj igyekezett megragadni az évtized kazettaszagú nosztalgiáját és azt, hogy hogyan nőhettek fel gyerekek milliói úgy, hogy lényegében a képernyő nevelte fel őket.

A Mr. Crockettől távol áll a társadalomkritika vagy az elvont fogalmazásmód: nem akar mást, mint kaszabolni, és azt sem túl eredeti módon. Nem csak a külsőségeiben ölti fel a 90-es évek gúnyáját: azokat az időket idézi, amikor a horror még nem vette véresen komolyan sem magát, sem a nézőjét, amikor lényegében mindegy volt, hogy a maszkos vagy bajszos gonosztevő késsel vagy hurkapálcával gyilkolja meg az arra érdemes sikolykirálynőket. Ma viszont mindez már se nem rémisztő, se nem túl szórakoztató.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.