Visszhang: film

Mr. Crocket

  • SzSz
  • 2024. december 17.

Visszhang

A 90-es évek iránt érzett nosztalgia tán sohasem múlik el, ám manapság a korszak komfortműsorai élik reneszánszukat.

Ilyen-olyan formában újjáéledt a Szex és New York, a Kaliforniába jöttem, a Bír-lak és a The Wonder Years is; a tévében festegető Bob Ross kvázi önéletrajzi filmet kapott; míg Fred Rogersről, akin amerikai gyerekek milliói nőttek fel, dokumentum- és játékfilm is készült. Hasonló tévészereplő Mr. Crocket is, ő azonban a rendező, Brandon Espy rövidfilmjéből származik – de így is nehéz letagadnia Rogers hatását. Ő is a kisebbeket szórakoztatva játszik, dalol és táncol – ám van egy sötét titka: műsorával valósággal megbabonázza nézőit, akikkel ha rosszul bánnak, a Kör című japán horrort imitálva kimászik a képernyőből, bosszút áll a szülőkön, és elrabolja a gyerekeket.

Nem is olyan rég a Ragyogj TV, ragyogj igyekezett megragadni az évtized kazettaszagú nosztalgiáját és azt, hogy hogyan nőhettek fel gyerekek milliói úgy, hogy lényegében a képernyő nevelte fel őket.

A Mr. Crockettől távol áll a társadalomkritika vagy az elvont fogalmazásmód: nem akar mást, mint kaszabolni, és azt sem túl eredeti módon. Nem csak a külsőségeiben ölti fel a 90-es évek gúnyáját: azokat az időket idézi, amikor a horror még nem vette véresen komolyan sem magát, sem a nézőjét, amikor lényegében mindegy volt, hogy a maszkos vagy bajszos gonosztevő késsel vagy hurkapálcával gyilkolja meg az arra érdemes sikolykirálynőket. Ma viszont mindez már se nem rémisztő, se nem túl szórakoztató.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.