Visszhang: könyv

Stephanie Bishop: Az évforduló

  • Pálos György
  • 2024. december 17.

Visszhang

Az angolszász világban sikeres, ausztrál származású író regényének fókuszában a párkapcsolati dinamika és a szakmai rivalizálás kimeríthetetlen küzdelme áll.

Az eszményi házaspár, a fiatal és sikeres írónő J.B. Blackwood (Lucie) és a nála húsz évvel idősebb, szintén sikert sikerre halmozó író-rendező-tanár férje, Patrick házassági évfordulójuk megünneplésére befizetnek egy elegáns hajóútra. Vihar csap le váratlanul, s a felkorbácsolt hullámok között Patrick eltűnik a szemek elől. Ekkor kezdődik a történet mesélőjének, a fiatal özvegynek a szellemi kanosszajárása: miért és hogyan került a vízbe Patrick, s mihez kezd Lucie az új élethelyzetben.

A történetvezetés magja kísértetiesen hasonlít az Egy zuhanás anatómiája című film alaphelyzetére. Ott is két író, egy férfi és egy nő alkot egy párt, akik akaratlanul is rivalizálnak, s ahol a párkapcsolati dinamika szintén függ a szakmai sikerektől. További párhuzamos elem, hogy a férfi hal meg itt is, ott is, nem beszélve arról, hogy a balesetek körülményei felettébb gyanúsak. Ám itt Patrick és Lucy is sztereotip módon ábrázolt szereplők, és a történet krimiszála sem tartalmaz komoly meglepetést.

A két főszál erőltetésétől lassan, közhelyektől hemzsegőn araszol a történet, amely alkotáslélektani oknyomozásnak kissé egyszerű, lélektani bűnábrázolásnak pedig lapos. Hatalmas lélektani apparátus vár a kezdetektől bevetésre, hogy végül megoldja azt a titkot, amelyet a figyelmesebb olvasó már a regény elején is tud.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."