Visszhang: lemez

Bartók: Zongoraversenyek / Pierre-Laurent Aimard

Visszhang

A francia zongoraművész aligha tévedne el Budapesten, hiszen előadóként rendszeresen jár hozzánk.

Ideköti Kurtág Györgyhöz, Eötvös Péterhez és a néhai Simon Alberthez fűződő tanítványi-baráti viszonya, és saját bevallása szerint a Bartók-interpretációban a magyar nyelvvel való ismerkedés segítette.

A nagy zeneszerző három klasszis zongoraversenyéből készült felvételen azonban nem érezzük a hagymás-paprikás alap ízét. Az ősi ihletésű I. zongoraversenyben inkább Stravinsky hatását emeli ki, a II. zongoraverseny is harcias lendülettel szól, még ott is, ahol sok előadó hajlamos ellágyulni. A nevezetes középső tétel vérfagyasztó noktürnzenéje így még a szokásosnál is nyomasztóbb, a zárótétel pedig nehéz, erőltetett menet. Aimard előadásában a III. zongoraverseny, amelyet a Pásztory Dittának szóló dedikáció miatt női koncertnek szokás nevezni, csupa meglepetés. Elsősorban azért, mert míg a legtöbb interpretáció a könnyű nosztalgia fényeit villantja fel benne, Aimard, neoklasszicizmusát kiemelve imponáló kőszobrot farag a muzsikából. A nyitótételt ráérős, szenvtelen szemlélődés jellemzi, a lassú szakasz nyugodt természetportré, míg a fináléban, bár nem nélkülözi a bravúrt, a szólista inkább az imitációs szakasz áttetsző megformálásával nyűgözi le a hallgatót. A koncertfelvételen a San Francisco Symphonyt Esa-Pekka Salonen vezényli. Aligha mondjuk etalonnak, lehet, hogy többen fűszerezetlennek tartják majd: ilyen Aimard kristályos megformálásában az abszolút, tiszta zene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.