Visszhang: könyv

Benedek Szabolcs: A fehér ruhás lány

Visszhang

A régi bérházban, ahol élnek, Bence és Laura szerint az olyan furcsaságok, mint a recsegő parketta vagy a váratlanul megszólaló rádió, kísértetek jelenlétére utal.

Megszólítják hát a szellemet, Flórát, aki több mint száz évvel korábban nevelőnőként szolgált a ház akkori tulajdonosánál. De vajon miért ragadt két világ között a fehér ruhás lány és kire vár olyan szomorúan az ablak előtt ácsorogva? A testvérpár nyomozásba kezd, és eközben a város és az ország történelmének egy izgalmas időszakával is megismerkednek.

Szimpatikus vállalás, ahogy a szerző a korábbi regényeiből jól ismert történelmi fókuszáltságú elbeszélésmódot ezúttal az ifjúsági irodalomba ülteti át, ám éppen ezért annyira fájó – egyes pontokon kifejezetten felháborító –, ahogy a megvalósítás minőségével a saját küldetése ellen dolgozik. Az egyébként sem túl bonyolult cselekmény gyakran esetleges és következetlen, a végkifejlet összecsapott, ráadásul a rengeteg hiba és elírás folyamatosan megakasztja az olvasást. Ilyen keretek között ironikussá válik az a részlet, amikor a történész fiú a készülő könyvével kapcsolatban így beszél: „Most következik az a fázis, amikor alaposan átolvasom a kéziratot, és amit lehet és kell, javítom.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.