Visszhang: könyv

Emma Straub: Nem vagyunk már gyerekek

Visszhang

Astrid Strick a kisvárosban, ahol él, halálos baleset szemtanúja lesz, ismeri is az áldozatot.

A traumatikus élmény komoly változásra sarkallja: őszintébben akarja élni az életét. A 68 éves, háromgyerekes özvegy elsőként bevallja hát a családjának, hogy van egy barátnője, akit nem barátsággal, hanem szerelemmel szeret, majd sorra veszi, milyen hibákat követett el a gyerekei nevelése során. Közben a család mindennapjaiban is újabb és újabb fordulatok esnek. Iskolai problémák, előmenetel az üzleti világban, gyermekáldás külső segítséggel s a többi, s a többi. Van itt tényleg minden: a leszbikus szerelem mellett transz identitását felfedező osztálytárs, gyereknevelési káosz, lokálpatriotizmus, megcsalás, ármány! A kisvárosi családi történet túlságosan széttartó, holott az olvasmányos regény indirekt módon fontos témákról beszél. A ki nem mondott szavaknak, el nem követett tetteknek súlyuk van a történetben, esendő szereplői szerethetők, több fejlődéstörténet is kibontakozik, csak valahogy mégsem kerekedik az egészből valódi, egységes történet. Mintha a könyvben lévő szövegek csak részletei, kidolgozásra váró vázlatai lennének egy nagyobb egésznek. A kedélyes hangulatú, fanyar humorú, sokszor ironikus történet mintha túl sokat akarna, így nem is szól igazán semmiről. Marad nekünk tehát a meglehetősen klisés üzenet: az élet rövid, vállald fel önmagad. Rendben, így lesz. Holnaptól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.