Visszhang: koncert

Víkingur Ólafsson: Goldberg-variációk

Visszhang

A halk meg a hangos, ez a titok, pedig ilyet nem is nagyon tudtak a Bach-korabeli hangszerek, csak kopogtak, mint egy gyönyörű gépezet.

A zongora azonban megcsinálja. Az izlandi művész tiszteli a szerzőt, de tudja, hogy halott, ő pedig restaurátor vagy alkotóművész akkor is, ha csak újraalkot: nemcsak azt, hogy milyen dinamikával szóljanak az egyes tételek, hanem a két kéz viszonyait is. Ha tetszetős basszusmenetet talál a bal kézben, kiemeli, ha szép motívumot a középlágéban, azt játssza hangosabban, elvégre ilyen a polifonikus zene, sok szép dallam szimultánba gyúrva. Máskor párbeszédbe állítja a variációk „strófáit”, karaktert ad nekik. Csupa élet az egész, pedig a Goldberg-variációkból készült lemeze nem győzött meg maradéktalanul, túl sterilnek tűnt.

Így élőben azonban egészen magával ragadó. Akkor is, ha olykor sokkal szenvtelenebb, mint megszoktuk, a sorozatot felvezető Aria például, amely precíz és szolid formatervező munkája. Ólafsson előadásában Bach ciklusa egyetlen folyam, olykor azt sem hagyja, hogy a hangszertest zengése elhaljon, már jön a következő variáció. Némelyik úgy szól, mintha először hallanánk, a 25. variáció meghitt, fájdalmas menet, a zárások pedig őrületes tempójúak, érezni, hogy itt magát is kihívja a művész. A végén megint Aria, aztán Ólafsson udvariasan elhárítja a ráadást – mit is játszhatna a Goldberg után, amelyet „tökéletes Naprendszernek” nevez. Megy az öltözőbe Kurtág Györggyel beszélgetni, mert a kedvéért még ő is eljött otthonról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.