Visszhang: koncert

Víkingur Ólafsson: Goldberg-variációk

Visszhang

A halk meg a hangos, ez a titok, pedig ilyet nem is nagyon tudtak a Bach-korabeli hangszerek, csak kopogtak, mint egy gyönyörű gépezet.

A zongora azonban megcsinálja. Az izlandi művész tiszteli a szerzőt, de tudja, hogy halott, ő pedig restaurátor vagy alkotóművész akkor is, ha csak újraalkot: nemcsak azt, hogy milyen dinamikával szóljanak az egyes tételek, hanem a két kéz viszonyait is. Ha tetszetős basszusmenetet talál a bal kézben, kiemeli, ha szép motívumot a középlágéban, azt játssza hangosabban, elvégre ilyen a polifonikus zene, sok szép dallam szimultánba gyúrva. Máskor párbeszédbe állítja a variációk „strófáit”, karaktert ad nekik. Csupa élet az egész, pedig a Goldberg-variációkból készült lemeze nem győzött meg maradéktalanul, túl sterilnek tűnt.

Így élőben azonban egészen magával ragadó. Akkor is, ha olykor sokkal szenvtelenebb, mint megszoktuk, a sorozatot felvezető Aria például, amely precíz és szolid formatervező munkája. Ólafsson előadásában Bach ciklusa egyetlen folyam, olykor azt sem hagyja, hogy a hangszertest zengése elhaljon, már jön a következő variáció. Némelyik úgy szól, mintha először hallanánk, a 25. variáció meghitt, fájdalmas menet, a zárások pedig őrületes tempójúak, érezni, hogy itt magát is kihívja a művész. A végén megint Aria, aztán Ólafsson udvariasan elhárítja a ráadást – mit is játszhatna a Goldberg után, amelyet „tökéletes Naprendszernek” nevez. Megy az öltözőbe Kurtág Györggyel beszélgetni, mert a kedvéért még ő is eljött otthonról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.