Visszhang: lemez

Gluck: Orfeo & Euridice / Orliński

Visszhang

Felvitte az isten az énekesek dolgát.

A 18. századi kasztrált énekesek rabszolgái voltak a kor zenei intézményeinek, akik testüket is feláldozták a sikerért, ma már elég szépen falzettolni. A harminchárom éves lengyel kontra­tenor, Jakub Józef Orliński kétségkívül saját műfajának leginkább nagyra becsült előadója, és akkor most még mindig csak az éneklésről beszélünk – hiszen a brékelés és a rúdtánc is elég jól megy neki, csinált is belőle kisebb feltűnést, aminek a PR-csapata örült a legjobban.

Orfeo azonban nem brékel, és a pokolba sem tűzoltórúd vezet. Az Il Giardino d’Amore vadonatúj felvétele Orliński tehetsége köré szerveződik, ő felel a szereposztásért, és a karmester Stefan Plewniak mellett a zenei rendezésből is kivette a részét. Gluck páratlanul hatásos operája a historikusok gyakorlatának megfelelően az 1762-es, olasz nyelvű eredeti verzióban csendül fel, a nyitány a komor témához képest már-már harsány, az Euridice felett szomorkodó kórusban túl nagy a lendület. De minden a helyére kerül, amikor Orfeo énekelni kezd! Szédítő érzelmi hullámvasút Gluck operája, a libretto költői és fájdalmas, és az énekhang egyetlen érzelmet sem akar eltitkolni. De hasonlóan átszellemült a női főszerepet éneklő Elsa Dreisig is. Ranieri de’ Calzabigi, a szövegkönyv szerzője annak idején csúnyán meghamisította az eredeti mítoszt, de ki bánja, hogy ezúttal Ámor győz, és nem Hadész. A fúriák démoni tánca után jobban esik meghallgatni a balett-tételeket meg a himnuszt a szerelem győzelméről, főleg, ha ilyen kecses svunggal játsszák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.