Visszhang: lemez

Gluck: Orfeo & Euridice / Orliński

Visszhang

Felvitte az isten az énekesek dolgát.

A 18. századi kasztrált énekesek rabszolgái voltak a kor zenei intézményeinek, akik testüket is feláldozták a sikerért, ma már elég szépen falzettolni. A harminchárom éves lengyel kontra­tenor, Jakub Józef Orliński kétségkívül saját műfajának leginkább nagyra becsült előadója, és akkor most még mindig csak az éneklésről beszélünk – hiszen a brékelés és a rúdtánc is elég jól megy neki, csinált is belőle kisebb feltűnést, aminek a PR-csapata örült a legjobban.

Orfeo azonban nem brékel, és a pokolba sem tűzoltórúd vezet. Az Il Giardino d’Amore vadonatúj felvétele Orliński tehetsége köré szerveződik, ő felel a szereposztásért, és a karmester Stefan Plewniak mellett a zenei rendezésből is kivette a részét. Gluck páratlanul hatásos operája a historikusok gyakorlatának megfelelően az 1762-es, olasz nyelvű eredeti verzióban csendül fel, a nyitány a komor témához képest már-már harsány, az Euridice felett szomorkodó kórusban túl nagy a lendület. De minden a helyére kerül, amikor Orfeo énekelni kezd! Szédítő érzelmi hullámvasút Gluck operája, a libretto költői és fájdalmas, és az énekhang egyetlen érzelmet sem akar eltitkolni. De hasonlóan átszellemült a női főszerepet éneklő Elsa Dreisig is. Ranieri de’ Calzabigi, a szövegkönyv szerzője annak idején csúnyán meghamisította az eredeti mítoszt, de ki bánja, hogy ezúttal Ámor győz, és nem Hadész. A fúriák démoni tánca után jobban esik meghallgatni a balett-tételeket meg a himnuszt a szerelem győzelméről, főleg, ha ilyen kecses svunggal játsszák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.