Visszhang: film

Hogyan tudnék élni nélküled?

  • 2025. január 8.

Visszhang

Azt lehetett tudni, hogy Demjén Ferenc dalaival minden eladható, csak valami nem nagyon bonyolult sztorit kell rittyenteni hozzá: legyen benne szerelem, nyár, vonat, sajtból Hold.

Az alkotók le sem tagadhatnák, hogy a Mamma mia! című világsiker lebegett a szemük előtt, mégis meglepő a történetszövés igénytelensége, mindjárt – akár a mintául szolgáló musicalben – egy megtalált naplóval indítván a Demjén fénykora, a hetvenes–nyolcvanas évek helyett 1994-be helyezett események sorát. Három lány nyaral a Balatonon, három fiú (egy feltörekvő rockbanda) kalandot keres, egyikük rátalál az igaz szerelemre, de nem lehetnek egymáséi a lány (családjának) társadalmi státusza miatt stb. – mi lehetne még ennél is közhelyesebb és kiszámíthatóbb? Felednénk a laposka sztorit, ha a dalok élnének, de az újrahangszerelt számok előadása is csak legfeljebb korrektnek mondható.

Az ifjabb közönséget Marics Petivel vonzzák be a moziba, nem baj, ha beszédhibás napjaink pop­sztárja, és egyféle arcot tud csak vágni. A koreográfia minden mozdulatát láttuk már, pontosan azt csinálják a táncosok, amit videó­klipek végtelen sorában szoktak, csak nem olyan színvonalon. Maga a produktum esztétikailag nem értelmezhető, mert az üzleti tutira menés tankönyvi esetével állunk szemben. A kockázatkerülés érdekében kizárólag olyan elemeket másol, amelyek valahol máshol már működtek, de az egész olyan, mint az egykor volt kínai Adidas-hamisítvány, az ún. Adios cipő (és társai). Csak ez a „cipő” egymilliárd forintba került.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.