Visszhang: film

Kinyírni a világot

Visszhang

Ahogy nézzük ezt a videójáték-szerű, helyenként igen debil vérorgiát, nehéz nem egy hasonszőrű közelmúltbeli filmre gondolnunk.

A Kinyírni a világot erősen emlékeztet Dev Patel szenvedéssel teli bosszúfilmjére, A Majomemberre. Mindkét film origója egy gyerekkori trauma, hősei névtelenek és nincstelenek, bőven megmerítkeznek az intertextualitásban is. A John Wick és a Kill Bill (és a mindkettőt ihlető hongkongi akciófilmek) visszaköszönnek a képi világban és narrációban, ám az elsőfilmes Moritz Mohr inkább a Mortal Kombat-féle videójátékok nosztalgiájára, míg Patel a hindu mitológiára épít. Mindkét hős/antihős a korrupt elit ellen küzd, ám magányos hadjáratuk tétjét eltérően érzékeljük.

Mohr le sem tagadhatná, hogy a bűnös élvezetet hajszolja: a Fiú (Bill Skarsgård) kálváriája tele van komikusan eltúlzott erőszakkal és röhejes szappanoperai fordulatokkal. Anyját és imádott kishúgát (aki idegesítő szellemként/fegyverhordozóként tér vissza) kivégzi egy barokkos zsarnok, Hilda Van Der Koy (Famke Janssen). A Van Der Koy-dinasztia egy, Az éhezők viadalába illő totalitárius rezsimet épített, amelyet – mily meglepő – terrorral tartanak fenn. A film (kissé túlnyújtott játékideje ellenére) nem sokat pepecsel a világépítéssel; némi kötelező kiképzésszekvencia után rögvest belevetjük magunkat a Fiú vériszamos bosszúhadjáratába. Skarsgård szemében néha megcsillan egy tragikus hős ígérete, de Mohr gyorsan elfojtja benne az elmélyültebb színészkedés vágyát. Nem ezért vagyunk itt, hanem az agyzsibbasztó bunyók miatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.