Visszhang: könyv

Kovács Rita: Aranymetszés

Visszhang

Egy különös, távolságtartó, mégis felforgató erejű szerelem első évét beszéli el a kisregény.

Ez idő alatt Eszter, a kezdő ékszerkészítő nemcsak Bálint iránti vonzalmának természetét, de saját szakmájának szépségeit is felfedezi. Lehet-e önazonosnak maradni egy piaci szabályok szerint működő vállalkozás keretei között? A szépséget, gazdagságot, sokszor személyes történeteket jelképező ékszerek termékek csupán, vagy más műalkotásokkal párbeszédbe léptetve egy kiállítóteremben is megállnák a helyüket? Ezekre a kérdésekre Eszter nem a Bálinttal közösen kidolgozott projektek előkészítése vagy szeszélyes kapcsolatuk alakulása során, hanem a 16. századi Velencébe csöppenve talál válaszokat.

A lendületes történetvezetést csak néha lassítja le egy-egy ékszer vagy drágakő aprólékos leírása. Bár az „időutazásnak” is köze van egy pár rejtélyes módon felbukkanó fülbevalóhoz, illetve egy díszes nyakékhez, az olykor kifejezetten lírai szakaszok után kissé nehezen talál vissza a szöveg a korábbi ritmusához. A tér- és időbeli ugrások közepette a legtöbb jelenet meglehetősen absztrakt marad, ám ez a szaggatottság és töredékesség egy mindvégig tudatos és következetes narratív stratégiát szolgál: nem a vázlatszerű szerelmi történet, inkább annak emlékfoszlányai válnak fontossá. Ezt erősíti a reneszánsz paloták és ötvösműhelyek misztikus világába vezető allegorikus szál is, mely könnyed meseszerűségével a racionális magyarázatok kutatásának kényszere alól is felszabadít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”