Visszhang: lemez

Ligeti: Études / Capriccios – Han Chen

Visszhang

Az ázsiai zongoristák robotikus ügyességét egyre jobban ismerik és rettegik az európai klasszikus zene bölcsőjében is.

Sokáig elintézték őket egy kézlegyintéssel: a lelkét, a velejét úgysem ismerik annyira a műfajnak, mint mi. Nem sokáig marad ez így, figyelmeztet erre a legújabban Lim Jun Csan átütő versenysikere is. Az újabb üstökös a tajvani születésű, 25 éves Han Csen lehet, aki hét éve Liszt-lemezzel mutatkozott be, majd a kortárs zene lelkesült híveként Cage- és Adès-darabokkal aratott sikereket, most pedig Ligeti György nyaktörően virtuóz etűdjeiért méltathatjuk. Nem lehet eléggé hangsúlyozni ezeknek a daraboknak az abszurd nehézségét: a francia Pierre-Laurent Aimard számára komponált etűdök egy-egy kottaoldalára napokat, heteket szánnak a zongoristák, és nem túlzás azt állítani, hogy miként Liszt vagy Ravel, úgy Ligeti is új szintre emelte a zongorajátékot. Han Csen inkább a minél tisztább, világosabb zenei szövet létrehozására törekszik, mintsem hogy eltúlozza a sorozathoz szájhagyomány útján tapadt diabolikus jellegzetességeket. Nem olyan harsány és játékos, mint Yuja Wang (Vang Jü-csia), de bátran felzárkózik Fredrik Ullén, Danny Driver és a már említett Aimard interpretációi mellé: okos, szellemes, érzékeny, és még a dinamikailag különösen változékony Der Zauberlehrling című etűdben sem téveszt egyetlen hangot sem. Ideje becsatolni az öveket: az ázsiai pianisták itt vannak, és még csak nem is azért sikeresek, mert szorgalmasabb és engedelmesebb robotok, mint a mieink.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.