Visszhang: könyv

Martos Gábor: A műkereskedelem legjei

Visszhang

A kötet 36 műtárgyat vonultat fel...

Az utóbbi három évszázad legdrágábban eladott műtárgyait összegyűjtő kötetből (alcíme: Árverési csúcsok 1701-től napjainkig) megtudhatjuk, hogyan éltek a művészek az 1700-as években vagy épp a 20. században, kik voltak a megrendelőik, hogyan tűnnek el és bukkannak fel alkotások. Mellékesen pedig szó esik a nagy rézválságról, az angol kastélyok berendezéséről, a nemesek törvényes és törvénytelen gyermekeiről és azok nagymamáiról (!). Kapunk információkat az angol és holland pénzrendszer váltási arányairól, figyelembe véve az inflációt, de a divatos spanyol állatfestőket is megismerhetjük. Kiderül, hogy a Christie’s eleinte csak könyvekkel kereskedett, és Nagy Katalin cárnőnek Hollandiában állandó ügynöke volt festményvásárlásra.

A kötet 36 műtárgyat vonultat fel külön szekciót szentelve a magyar csúcsleütéseknek és a privát üzleteknek. Időrendben sorjáznak a rekorder műtárgyak, a hozzájuk tartozó leírásokkal a festő személyéről, az adott korról, vagy akár a vevőről is részletekbe menő információt kaphatunk. Martos nem törekszik arra, hogy befektetési tippekkel lásson el minket: őt bevallottan a sztorik érdeklik. De arra azért figyelmeztet, hogy a műtárgyak mindössze 5 százaléka termel nyereséget. Aki pedig mégis pénzügyi tanácsokra lenne kíváncsi, vegye alapul a könyvben többször is felbukkanó Joseph Duveen tevékenységét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.