Visszhang: könyv

Martos Gábor: A műkereskedelem legjei

Visszhang

A kötet 36 műtárgyat vonultat fel...

Az utóbbi három évszázad legdrágábban eladott műtárgyait összegyűjtő kötetből (alcíme: Árverési csúcsok 1701-től napjainkig) megtudhatjuk, hogyan éltek a művészek az 1700-as években vagy épp a 20. században, kik voltak a megrendelőik, hogyan tűnnek el és bukkannak fel alkotások. Mellékesen pedig szó esik a nagy rézválságról, az angol kastélyok berendezéséről, a nemesek törvényes és törvénytelen gyermekeiről és azok nagymamáiról (!). Kapunk információkat az angol és holland pénzrendszer váltási arányairól, figyelembe véve az inflációt, de a divatos spanyol állatfestőket is megismerhetjük. Kiderül, hogy a Christie’s eleinte csak könyvekkel kereskedett, és Nagy Katalin cárnőnek Hollandiában állandó ügynöke volt festményvásárlásra.

A kötet 36 műtárgyat vonultat fel külön szekciót szentelve a magyar csúcsleütéseknek és a privát üzleteknek. Időrendben sorjáznak a rekorder műtárgyak, a hozzájuk tartozó leírásokkal a festő személyéről, az adott korról, vagy akár a vevőről is részletekbe menő információt kaphatunk. Martos nem törekszik arra, hogy befektetési tippekkel lásson el minket: őt bevallottan a sztorik érdeklik. De arra azért figyelmeztet, hogy a műtárgyak mindössze 5 százaléka termel nyereséget. Aki pedig mégis pénzügyi tanácsokra lenne kíváncsi, vegye alapul a könyvben többször is felbukkanó Joseph Duveen tevékenységét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."