Visszhang: film

Metronom

  • 2023. november 15.

Visszhang

A 70-es években az volt a Metronom a Szabad Európa román adásában, ami Cseke László Teenager Partyja a magyarban.

Ebben a filmben Cornel Chiriac műsorvezetőnek ír levelet egy érettségi előtt álló baráti társaság: marháskodó, a szerelemmel ismerkedő, nem csak szüleikkel, de a rendszerrel is kritikus, naiv gyerekek, akik elhiszik, hogy a buliból feltűnően hiányzó osztálytársuk, akinek családját hagyják kitelepülni Németországba, majd egy külföldi újságírónak fogja odaadni a zenei kívánságlistájukat, és nem a titkosrendőrségnek. Amely teljes szigorral csap le rájuk, testi-lelki erőszakot alkalmazva, nemcsak a kamaszok, de családjuk egzisztenciáját is fenyegetve. Írják is az egymást befeketítő „vallomásokat” az egy órával korábban még közösségként létező, megfélemlített egyedek – kivéve a film hősét, Anát (Mara Bugarinról fogunk még hallani), aki üresen hagyja a papírt. Rajta még dolgozni kell kicsit az elhárító elvtársnak (Vlad Ivanov jóakaratú szomszéd és kegyetlen inkvizitor), jobban fenyegetni, kecsegtetni (a korántsem mindenkinek elérhető) egyetemmel, karrierrel besúgásra bírni, aztán megint fenyíteni.

Rég tárult fel ilyen mélységben, hogy mennyire áthatotta a társadalmat a tehetetlen behódolás, amely a legbelső szinteket is eléri (Ana nem tud hova hátrálni, amikor nem csak anyja-apja, de szerelme is elárulja). Megértjük, hogy éppen az ilyen piszlicsáré ügyek révén tudja a mindenkori elnyomó markában tartani nem csak egzisztenciáját, de lelkét is az állampolgárnak. Mások elárulása után könnyebben megy saját magunk elárulása. Ezt nevezték túlélésnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.